Gå til innhold

Skal måle hvor mye volt jeg gir cpu'n med multi

Anbefalte innlegg

Skal måle hvor mye volt jeg gir cpu'n men et multimeter, har en mistanke om at den ikke får den spenningen jeg har satt den til å gi i biosen. Men er ikke sikker på hvor jeg skal plassere pinnen henne på hovedkortet.

Noen som vet hvor dem skal plasseres ?

Edit: Er evga 680i

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det bildet viser, er hvordan en mod skal utføres og bildet viser regulator resistansen som skal modifiseres.

Vet ikke helt hvor du skal måle... kan du ikke prøve flere programmer og se om de viser likt?

HK har vel også en viss vdroop under load, størrelses orden 0.07 volt eller noe, iflg. artikkelen.

Lenke til kommentar
Nei, det bildet viser, er hvordan en mod skal utføres og bildet viser regulator resistansen som skal modifiseres.

Vet ikke helt hvor du skal måle... kan du ikke prøve flere programmer og se om de viser likt?

HK har vel også en viss vdroop under load, størrelses orden 0.07 volt eller noe, iflg. artikkelen.

8990655[/snapback]

jeg tror jeg har funnet ut hvordan jeg skal gjøre det. Jeg skal ta den ene pinnen ( rød ) ifra multimeteret på hovedkortet på det punktet det står measure. Også den andre pinnen på multimetert ( svart ) på jord.

ser vertfall ut til å fungere på de andre v.mod'ene. der det bare er et punkt det står measure.

er bare litt usikker på å måle volten på vcoren der er det markert 2 punkter.

Noen som har noen ider ?

Ja mitt hk har en enorm vdrop. Skal prøve å får gjort noe med det, må bare finne ut hvordan jeg skal måle, slik jeg vet hvor mye drop det er snakk om.

Endret av nocturno_culto
Lenke til kommentar

Du kan lese artikkelen HER og se hvor Shamino måler Vcore på et 650i HK.

Da vil du se at det ikke er på regulatoren som styrer hvor mye volt som skal tilføres, men det ser ut til å være like i nærheten av CPU socketen, på et av bena på MOSFETene i PWM forsyningen til CPU.

HER er en artikkel til om et P5WDH, målepunktet er det samme, bena på MOSFETene.

Altså den spenningen som tilføres CPU, er det du er interessert i å måle.

Måler du på den resistoren som de modder på, vil du måle spenningsfallet over denne. Etter hva jeg skjønner, reduserer de resistansen for å øke Vcore. Dette betyr at Vcore er lik: Vx-Vmod, hvis Vx er referansen. Altså vil du måle stadig mindre spenning på det bildet du foreslår, etter hvert som Vcore stiger. (Hvorvidt det brukes strømstyring eller spenningsstyring av regulatoren er en annen diskusjon.)

Dette er jo ikke i din interesse. Måler du resistansen på moddepunktet, og så pencilmodder, og måler igjen for å se hvor mye resistansen falt, er det mer i tråd med guruene på XS og vr-zone.

Hvor mye vdroop du har på det kortet, er vel godt beskrevet i reviews. Og skal du modde kortet, vil det kanskje være lurt å følge en ferdig "oppskrift."

just my 2 cents.

En annen ting... skulle du "slumpe til" å kortslutte bena på MOSFETene under måling når hovedkortet er i drift, har du ikke noe hovedkort mer... og kanskje ingen CPU heller.

Endret av Karamell
Lenke til kommentar
Du kan lese artikkelen HER og se hvor Shamino måler Vcore på et 650i HK.

Da vil du se at det ikke er på regulatoren som styrer hvor mye volt som skal tilføres, men det ser ut til å være like i nærheten av CPU socketen, på et av bena på MOSFETene i PWM forsyningen til CPU.

HER er en artikkel til om et P5WDH, målepunktet er det samme, bena på MOSFETene.

Altså den spenningen som tilføres CPU, er det du er interessert i å måle.

Måler du på den resistoren som de modder på, vil du måle spenningsfallet over denne. Etter hva jeg skjønner, reduserer de resistansen for å øke Vcore. Dette betyr at Vcore er lik: Vx-Vmod, hvis Vx er referansen. Altså vil du måle stadig mindre spenning på det bildet du foreslår, etter hvert som Vcore stiger. (Hvorvidt det brukes strømstyring eller spenningsstyring av regulatoren er en annen diskusjon.)

Dette er jo ikke i din interesse. Måler du resistansen på moddepunktet, og så pencilmodder, og måler igjen for å se hvor mye resistansen falt, er det mer i tråd med guruene på XS og vr-zone.

Hvor mye vdroop du har på det kortet, er vel godt beskrevet i reviews. Og skal du modde kortet, vil det kanskje være lurt å følge en ferdig "oppskrift."

just my 2 cents.

En annen ting... skulle du "slumpe til" å kortslutte bena på MOSFETene under måling når hovedkortet er i drift, har du ikke noe hovedkort mer... og kanskje ingen CPU heller.

8991233[/snapback]

Hmmm. Ja det blir litt forskjellige svar :hmm: men jeg får bare prøve meg fram.

jeg tar bare å setter den ene pinnen fra multi også den andre på jord

Lenke til kommentar

holder nå på. Men når jeg ser nærmere på kortet mitt, så er det ikke identisk med dette hovedkortet.

jeg mangler det som er markert med rosa. alså det er punkter på mitt kort, men ikke avlange som di på bilde er. :hmm:

Er ikke sikker på at dette har noen praktisk betydning. Men siden det er ganske smått så må jeg finne framm på en måte, og når mitt kort ikke stemmer på det som er på bilde....

post-121257-1183490768_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...