ventle Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg har litt lyst til å reise til Kenya og vil gjerne se litt på mulighetene... - finnes det noen turoperatør (helst norsk) som kan hjelpe med både reise og opphold (gjerne til Nairobi, for å gjøre det enkelt)? - må ærlig innrømme at jeg er ikke helt oppdatert på samfunnsfronten, hvordan er det med sikkerhet/kriminalitet der nede? Er det noen farer knyttet til for eksempel urolighetene i landene lenger nord, eller er det forholdsvis trygt? - dette forventer jeg ikke at noen her kan svare på, men jeg driver med friidrett (langdistanse/gateløp) og skulle gjerne visst om det er gode muligheter for å trene slikt i Wanjirus og Tergats (verdensrekordholdere på hhv halvmaraton og maraton, for dem som ikke vet det) hjemland... Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Vet at det er litt sent å svare, men kom over dette her nå. Jeg var selv i Kenya for 2 år siden. Var en fantastisk ferie, spesielt Nairobi overasket meg posetivt. Med en ny regjering der nede så hadde alle gateguttene fått skolegang og hjem. Korrupsjosdepartementet var i gang, senere ble det avslørt som korrupt, men mange ting var gjennomført og på gang når jeg var der nede. Opplevelser som å bli rundlurt av salgsmenn var jo en del av erfaringen, men slik er livet. Etter 1 uker med Safari var jeg glad for en god uke på kysten. Men uheldighvis for meg var dette et tysk hotell med 128 tyskere, 4 italienere og 2 nordmenn. Meg og min far inkl Og når tyskerene IKKE vil snakke engelsk blir det svært så kjedelig. Alt dette var bestillt gjennom et norsk selskap, og kostet flesk. Det er fint mulig å bestille hotell på kysten og ta turer for å se dyr som dagsturer. Men blir dog ikke det samme, men langt billigere. Det er sikkert mulig å bestille alt selv, men det har jeg ikke erfaring med så kan ikke utale meg om det. Hvis ikke det er noen spesiell grunn du vil dra til Kenya så ville jeg valgt Tanzania. Har en god venn som har bodd i landene over flere år og reist der flere ganger siden. Hans erfaring var noen slik som min. I Kenya er det et konstant pengepress på deg. Det første hotellsjefen sier når han/hun møter deg, er hvor mye du bør gi i tips og hvorfor. Her er det ikke snakk om sugerør i lommeboken, her er det snakk om lensepumpe altså. Samtidig er de mer avslappet i Tanzania også har de en ting som Kenya ikke har: Og det er "narangorogoro"(er noe slikt) krateret, det skal vist ha et helt fantastisk dyreliv. Så det jeg i bunn og grunn sier er at. Kenya er veldig bra, strendene er fulle av beach boys som skal selge deg ting. Ufattelig irriterenes, dyrelivet er veldig bra. Men Tanzania er hvist bedre på veldig mange punkter. Også kan du dra til Zanzibar senere og det skal hvist være helt fantastisk. Kriminalitet ble ikke vi utsatt for i det hele tatt. Det med maraton må du google litt etter for det tror jeg svært få vet om. Eneste erfaring jeg har var at når jeg gikk på stranden så spratt det en mann forbi meg joggene først baklengs. Jogget baklengs rundt 3-4 km, snudde og jogget vanlig tilbake. Innen jeg hadde gått 2 km fram og tilbake så hadde denne mannen passert meg 3 ganger baklengs og 2 ganger vanlig. Så skal du jogge mot en av disse gutta, så lykke til, for de er vantvittig godt trent Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 (endret) takker for nyttig svar, er en stund til en eventuell tur vil bli gjennomført uansett, så har ikke noe å si at det kommer litt sent Angående treningen så har jeg tenkt på følgende: Om vi kunne bodd på ett slikt sted litt oppe i høyden/i innlandet der man arrangerer safariturer, og så trene derfra kombinert med litt "safariopplevelser"? Som du kanskje vet så er det jo interresant for oss som driver utholdenhetsidrett å trene i høyden... vet ikke helt hvordan sånne ting fungerer, men tror du som har vært der at dette kunne vært en mulighet? Får man kjøpt kost/losji på ett overnattingssted som vanligvis tilbyr dette i kombinasjon med safariturer uten å nødvendigvis ta det som en del av en safaripakke? Og om du har navn/link til turoperatøren dere kjøpte reisen gjennom ville jeg vært svært takknemlig Og ja, Det må aller helst være Kenya, grunnet den sportslige interressen... blir som en slags pilegrimsreise for oss langdistanseløpere Det ultimate ville vært Etiopia, men utenriksdepartementet fraråder å reise til Etiopia som turister grunnet særs dårlige sanitære forhold, store helsemessige risikoer og generelt lite tilrettelagt for turisme Endret 5. august 2007 av ventle Lenke til kommentar
robertaas Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 http://www.apollo.no/Travelling+with+apollo/Catalogue/Kenya/ Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Jeg ville nok kontaktet de store turoperatørene og sett hva de kunne tilrettelagt for dere. Hvis dere er mange nok så er det en mulighet. Når det kommer til det med trening så er det litt problemer i og med at veldig mange av losjene ligger i reservatene. Og du vil helst ikke løpe om kapp med bavianer og løver, for akkuratt der må du se deg slått Men hvis du planlegger godt, sender mailer her og der og ser hva de har å tilby så kan du sikkert finne ut av en del. Alt kan kjøpes i pakker og seperat. Så dere kan ha 1 uke med trening og ta turer inimellom akkuratt slik det passer dere. Friheten er sikkert litt værre med Apollo og disse store! Lenke til kommentar
ventle Skrevet 5. august 2007 Forfatter Del Skrevet 5. august 2007 (endret) du vil helst ikke løpe om kapp med bavianer og løver, for akkuratt der må du se deg slått 9213487[/snapback] you think? får trene litt ekstra hardt frem til turen da. hehe skal nok maile litt hit og dit ja. Har blant annet kommet over ett selskap som kaller seg Kenzan Tours som ser lovende ut, får se hva de sier om sakene. Ellers takk for mye interresant info Endret 5. august 2007 av ventle Lenke til kommentar
Litek89 Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Skal være enig med deg der at de så veldig bra ut Du får holde oss oppdatert på hva du finner Jeg skal selv ned til en av øyene litt utenfor Zanzibar februar neste år, bare for relaxing, har ikke bestillt enda, men har vært gjennom en del forskjellig på nettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå