bluedog_ Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hei! Ønsker hjelp til å bygge en HTPC. Kan legge ut bortimot 10.000 på en slik løsning. Skal kunne spille av HD. Må ha HDCP og HDMI. Digital utgang for lyd (TOS-link eller coax). HTPC-Kabinett? Hovedkort? Prosessor? Skjermkort? (Nvidia har jeg hørt har de beste for HD, Nvidia Pure Video) Strømforsyning? (noe som ikke støyer) Maskinen må støye minst mulig så det hadde vært en fordel å kjøpe ett kabinett som man kan ha store vifter i og flytter mye luft. Takk for alle gode forslag og erfaringer.. Lenke til kommentar
bluedog_ Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Hei! Ønsker hjelp til å bygge en HTPC. Kan legge ut bortimot 10.000 på en slik løsning. Skal kunne spille av HD. Må ha HDCP og HDMI. Digital utgang for lyd (TOS-link eller coax). HTPC-Kabinett? Hovedkort? Prosessor? Skjermkort? (Nvidia har jeg hørt har de beste for HD, Nvidia Pure Video) Strømforsyning? (noe som ikke støyer) Maskinen må støye minst mulig så det hadde vært en fordel å kjøpe ett kabinett som man kan ha store vifter i og flytter mye luft. Takk for alle gode forslag og erfaringer.. 8989193[/snapback] Har forsåvidt funnet endel komponenter nå, men trenger ett godt skjermkort som ikke støyer så mye, eventuelt kan moddes enkelt slik at det støyer mindre. Må støtte HDMI og HDCP og være ett kort fra Nvidia med Pure Video (HD). Komponenter til nå: Kabinett: Silverstone Crown CW01B-R, sort alu, kortleser (Uten Strømforsyning) http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=335251 Hovedkort: Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321030 Prosessor: AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=331439 Minne: Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=312372 Lenke til kommentar
Singh tha king Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 kan jo ta en titt på min tråd. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=791023 Ta vekk trådløs internett og tastatur og du sparer over 3000,- Du burde vel gå for Core2Duo når du legger i så mye penger, er nok litt kjørligere(?) er i hverfall de på bærbare. Lenke til kommentar
bluedog_ Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 kan jo ta en titt på min tråd. https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=791023 Ta vekk trådløs internett og tastatur og du sparer over 3000,- Du burde vel gå for Core2Duo når du legger i så mye penger, er nok litt kjørligere(?) er i hverfall de på bærbare. 8990612[/snapback] Det er visst delte meninger ang kjøling på AMD og Intel. De fleste plasser jeg har lest har sagt at overflaten på AMD prosessoren er større og dermed lettere å kjøle ned.. Men hodebryet mitt er skjermkort.. trenger ett vifteløst, evnt ett stille kort som har HDMI utgang og HDCP.. Lenke til kommentar
stigto Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Det er visst delte meninger ang kjøling på AMD og Intel. De fleste plasser jeg har lest har sagt at overflaten på AMD prosessoren er større og dermed lettere å kjøle ned.. Men hodebryet mitt er skjermkort.. trenger ett vifteløst, evnt ett stille kort som har HDMI utgang og HDCP.. 8991945[/snapback] Dette kortet: https://prisguiden.no/product.php?productId=71017 er passivt og følgelig meget stille. I forhold til hardware-akselerasjon er det kun klokkefrekvens som kan gi det litt dårligere video-ytelse enn de dyrere 8800-kortene, i praksis vil du ikke merke noe forskjell. Det tar imidlertid to kortplasser, så pass på at det fysisk går inn i kabinettet du velger. [Redigert] Kortet har kun DVI, ikke HDMI-utgang. Dette har ingen praktisk betydning, du bruker bare en DVI til HDMI-kabel. [/Redigert] Merk at drivere for Windows XP med støtte for hardware-akselerasjon av VC1 og AVC ikke er på plass enda. Endret 3. juli 2007 av stigto Lenke til kommentar
bluedog_ Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Må ha HDMI utgang på kortet. På grunn av HDCP støtte. Alternativ 1 med Intel prosessor, fra Komplett: 331627 Asus P5B-Plus Vista Edition, P965, ATX, Socket-775, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 312372 Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5 322633 Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket LGA775, 4MB, BOXED m/vifte 325769 MSI GeForce 7600GT 256MB Diamond Plus, PCI-Express, DVI-I, HDMI, HDCP, ViVo 316747 NorthQ 3850A Kobber Skjermkortkjøler, 60mm Vifte, 12-19dB, For ATi og nVidia 335251 Silverstone Crown CW01B-R, sort alu, kortleser (Uten Strømforsyning) Pris: 8281,- Alternativ 2 med AMD prosessor: 331439 AMD Athlon 64 X2 5600+ 2.8GHz Socket AM2 2MB, BOXED m/vifte 321030 Asus M2N32-SLI Deluxe, nForce 590 SLI, Socket-AM2, DDR2,2xGbLAN,ATX, 2xPCI-Ex16 312372 Crucial DDR2 PC5300 2048MB CL5 Kit w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5 325769 MSI GeForce 7600GT 256MB Diamond Plus, PCI-Express, DVI-I, HDMI, HDCP, ViVo 316747 NorthQ 3850A Kobber Skjermkortkjøler, 60mm Vifte, 12-19dB, For ATi og nVidia 335251 Silverstone Crown CW01B-R, sort alu, kortleser (Uten Strømforsyning) Pris: 7971,- Hva er best med tanke på støy og kjøling, AMD eller Intel? Endret 3. juli 2007 av bluedog_ Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Må ha HDMI utgang på kortet. På grunn av HDCP støtte. 8992046[/snapback] Må ikke ha HDMI for å ha HDCP støtte. Dette vifteløse MSI 8600GTS tror jeg vil være et bra valg. Har også støtte for DirectX 10 som kan bli kjekt å ha senere.. Lenke til kommentar
arkael Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 pass på at du har en psu med lange leder fodi at kabinettet ditt har psu'en på 'feil' side av kovedkortet Lenke til kommentar
bluedog_ Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Må ha HDMI utgang på kortet. På grunn av HDCP støtte. 8992046[/snapback] Må ikke ha HDMI for å ha HDCP støtte. Dette vifteløse MSI 8600GTS tror jeg vil være et bra valg. Har også støtte for DirectX 10 som kan bli kjekt å ha senere.. 8992121[/snapback] OK. Var noen som nevnte at man trengte HDMI. HDMI er vel lyd også ut, noe DVI ikke har. Vet ikke om det har noen praktisk betydning om jeg bruker en DVI til HDMI kabel.. Handlelisten til nå: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mod...05-00C74B124AA9 Noen som har forslag til forbedringer? eventuelt noe annet jeg burde ha? PSU holder jeg på å lete etter, venter på svar fra Komplett på en PSU med lange kabler. Endret 4. juli 2007 av bluedog_ Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 om det har noen praktisk betydning om jeg bruker en DVI til HDMI kabel.. 8993538[/snapback] nope, gir like bra bilde. Er ingen kort pr. i dag som kan benytte HDMI for både lyd og bilde, eneste jeg har hørt om er skjermkort hvor man kan sette en kabel mellom lydkortet og skjermkortet og på den måten få både lyd og bilde gjennom HDMI, men er ikke kjent med dette eller hvor god løsning det vil være. Med en stuePC ønsker man vel uansett å kjøre lyden gjennom lydanlegg. Så personlig ser jeg ingen vits i å satse på et skjermkort med HDMI kun for HDMI sin skyld.. Lenke til kommentar
bluedog_ Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 om det har noen praktisk betydning om jeg bruker en DVI til HDMI kabel.. 8993538[/snapback] nope, gir like bra bilde. Er ingen kort pr. i dag som kan benytte HDMI for både lyd og bilde, eneste jeg har hørt om er skjermkort hvor man kan sette en kabel mellom lydkortet og skjermkortet og på den måten få både lyd og bilde gjennom HDMI, men er ikke kjent med dette eller hvor god løsning det vil være. Med en stuePC ønsker man vel uansett å kjøre lyden gjennom lydanlegg. Så personlig ser jeg ingen vits i å satse på et skjermkort med HDMI kun for HDMI sin skyld.. 8996699[/snapback] Ok. Takk for all god hjelp. Kjekt med ett slikt forum der det faktisk er seriøse diskusjoner.. Da falt valget på MSI GeForce 8600GTS 256MB GDDR3, HDCP, PCI-Express, 2xDVI-I/Tv-Out, Heatpipe Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Seasonic S12 er sikkerstikk når det gjelder stillegående PSU. Sjekk ut silentpcreview.com og søk litt på dette forumet for referanser. Når det gjelder kjøling av cpu er det varmeeffekten som skal fjernes som betyr noe, ikke overflaten på selve cpu`en. Pr. dags dato er det ingen grunn til å ikke velge C2D, like lite som det var grunn til å velge en Prescott foran en AMD-cpu for et par år siden. Når det gjelder skjermkort er vel 8500 og 8600 serien best når det gjelder hardwarestøttet dekoding av diverse hd-formater. Så her er jeg enig i valget. Merk at full hw-akselerasjon ikke er støttet i XP foreløpig, men det vil komme i fremtidige driverversjoner. Kilde Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Nå vet jeg ikke hvorfor du har valgt det kabinettet du har gjort, men du kan spare 1500,- på å velge SST-LC17B fra samme produsent. Se DENNE oversikten over forskjeller. Så om ikke kortleseren (som du vel uansett kan få billigere om du kjøper utenom) har så mye å si ville jeg vurdert LC17. Har dette selv og er veldig fornøyd. En annen ting er at du bør ta med når du først er i gang er et par av de mest stillegående 80mm viftene (papst f.eks.), da de som følger med kabinetter som regel er noe bråkete.. Nå flytter ikke de stillegående viftene så mye luft, men tror det skal være tilstrekkelig. Selv har jeg koblet ut mine kabinettvifter uten at dette gjør at HTPC'en blir så veldig varm.. Lenke til kommentar
Tomle Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Var igjennom akkurat det samme som deg for noen dager siden og kom frem til dette: https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=49426 Fant at M2N32-Deluxe i Wireless versjon var billigere enn den uten.. ihvertfall fra Amentio. Se prisguide. Endte også opp med et 8600GT vifteløst kort fra Asus som støtter HDCP til ca 1100,- Valgte den nyeste 65nm Brisbane 3600+ X2 CPU. Billig og lett å klokke om trenger mer guffe. Har bestilt alt men mangler bare kabinettet nå... 3RSYSTEM Mstation HT-1000. Kabinettet virker lovende. Har også SD/MMC/MS/CF kortleser, LCD og fjernkontroll til 1595,- Kom også frem til Seasonic S12 som deg, bare i 380W versjon (samme kjøling som 430W) Lenke til kommentar
bluedog_ Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Nå vet jeg ikke hvorfor du har valgt det kabinettet du har gjort, men du kan spare 1500,- på å velge SST-LC17B fra samme produsent. Se DENNE oversikten over forskjeller. Så om ikke kortleseren (som du vel uansett kan få billigere om du kjøper utenom) har så mye å si ville jeg vurdert LC17. Har dette selv og er veldig fornøyd. En annen ting er at du bør ta med når du først er i gang er et par av de mest stillegående 80mm viftene (papst f.eks.), da de som følger med kabinetter som regel er noe bråkete.. Nå flytter ikke de stillegående viftene så mye luft, men tror det skal være tilstrekkelig. Selv har jeg koblet ut mine kabinettvifter uten at dette gjør at HTPC'en blir så veldig varm.. 8999153[/snapback] Kabinettet ser meget lovende ut og blir byttet Skal ha vifter, men vil ikke ha papst. Skal kjøpe noen andre som er enda mer stillegående, de skryter visst av silentx (feil stavet kanskje..) Lenke til kommentar
bluedog_ Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Da er HTPC bestilt hos Amentio. Sparte rundt 1000 kroner i forhold til Komplett. Endret 4. juli 2007 av bluedog_ Lenke til kommentar
bluedog_ Skrevet 16. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2007 Da er pc'en kommet i hus og ferdig bygd. Kjøpte meg en Zalman 9500 CPU kjøler og gikk da ned fra 40 grader idle på CPU til rundt 32. Er meget fornøyd med alt til nå. Har prøvd å kjøre 720p og 1080p filmer med DTS uten problem. Kjører Windows Vista. Kabinettet Silverstone SST-LC17 er jeg også meget godt fornøyd med. Ser meget bra ut og viftene som fulgte med var også rimelig støysvake. Kjører de ned på ca 1200 omdreininger. Skjermkortet kan også anbefales på det sterkeste, takk Webknight for god anbefaling. Tar forresten MYE plass i kabinettet, men har jo heller ikke vifter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå