Bynn Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Heisann Skal kjøpe meg DSLR til neste uke og sitter å vurderer om eg skal kjøpe D40 eller EOS350D. Har lest mye om de forskjellige kameraene, så det skal ikke stå på info. Spørsmålet mitt er om jeg har mulighet til å bruke min gamle mors objektiver, som hun brukte på sitt Canon AE1 (ja, jeg vet det er gammelt:)? Hun har 1stk Canon Lens FD 35mm 1:3.5 S.C 1stk Vivitar 80-200mm 1:4.5 Macro Focusing Zoom MC (Er litt usikker på rekkefølgen på de forskjellige tingene i og med at det ikke står "start å lese her" noe sted på linsen;) På forhånd takk! Endret 2. juli 2007 av Bynn Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hvis begge disse objektivene passer på din mors AE1, går de 100% garantert IKKE på Canon's nyere EOS modeller nei, iallefall ikke uten noen spesielle adaptere... Jeg ville i dette tilfellet ikke brukt den objektivparken du har tilgang på nå som begrunnelse for å kjøpe det enne eller det andre.... men for all del, sjekk om AE1'en fungerer, det er sabla gøy å fotografere med gamle (nesten) manuelle kamera Lenke til kommentar
Bynn Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) AE1'en fungerer som bare juling, problemet er jo at det er så sinnsykt dyrt med film/framkalling når man bare skal eksprimentere. Eneste jeg vet er galt med det er at den beskuttende "filten" rundt kanten av speilet er litt opprevet og har begynt å flasse av. Hvis ikke objektivene passe vil da heller ikke filterene passe eller er det bare koblingen Hus-Objektiv som har forrandret seg? BTW om noe heeelt annet: Jeg skal som sagt kjøpe meg kamera og har tenkt på noe i EOS350D/D40 pris-klassen. Jeg har en venn som er i Singapore for øyeblikket og som har kjøpt seg D40x til ca 4700,- Eneste problemet er min utrolige utålmodighet når det gjelder slike ting mtp at han ikke kommer tilbake før om 2mnd og det vil bli 1500-2000,- dyrere hvis han sender det. Spørsmålet mitt, etter sannsynligvis alt for mye tekst, er om det faktisk er så stor forskjell at det er verdt å vente for en total nybegynner som meg...? Endret 2. juli 2007 av Bynn Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Jeg ville ha valgt D40 (uten X). De ekstra pixlene er stort sett uten betydning hvis du ikke skal croppe hardt eller skrive ut A3+, og dermed ikke verdt prisdifferansen til D40x. Endret 2. juli 2007 av Oceanborn Lenke til kommentar
Bynn Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Så forskjellen i kit-objektivet er også så liten at det ikke er noe poeng? Snakket med en type som (mente) han hadde litt peil og han mente at kit-objektivet var mye bedre på D40x i forhold til D40...? Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Det er akkurat samme kit-objektiv på D40x og D40. Lenke til kommentar
Bynn Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Ja der kan du se hvor god peiling han hadde... Tusen hjertelig takk for hjelpen! Nå blir det D40 på meg i morgen (håper eg:) Lenke til kommentar
ragamuffin Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Ja der kan du se hvor god peiling han hadde... Tusen hjertelig takk for hjelpen! Nå blir det D40 på meg i morgen (håper eg:) 8989348[/snapback] Nå kan han kompisen din ha delvis sitt på det tørre likevel siden man får D40X kit med 18-70 objektivet (som en også finner på D200 pakker). Dette objektivet er klart bedre enn 18-55 som er kitobjektivet til D40 (finnes 18-70 i D40-kit også, Nikonfolk?). Er nok dette han tenkte på. http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=70630 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå