Gå til innhold

Bruk av GAMLE objektiv på Canoan

Anbefalte innlegg

Heisann

Skal kjøpe meg DSLR til neste uke og sitter å vurderer om eg skal kjøpe D40 eller EOS350D.

Har lest mye om de forskjellige kameraene, så det skal ikke stå på info.

Spørsmålet mitt er om jeg har mulighet til å bruke min gamle mors objektiver, som hun brukte på sitt Canon AE1 (ja, jeg vet det er gammelt:)? :hmm:

Hun har

1stk Canon Lens FD 35mm 1:3.5 S.C

1stk Vivitar 80-200mm 1:4.5 Macro Focusing Zoom MC

(Er litt usikker på rekkefølgen på de forskjellige tingene i og med at det ikke står "start å lese her" noe sted på linsen;)

På forhånd takk!

Endret av Bynn
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis begge disse objektivene passer på din mors AE1, går de 100% garantert IKKE på Canon's nyere EOS modeller nei, iallefall ikke uten noen spesielle adaptere... Jeg ville i dette tilfellet ikke brukt den objektivparken du har tilgang på nå som begrunnelse for å kjøpe det enne eller det andre.... men for all del, sjekk om AE1'en fungerer, det er sabla gøy å fotografere med gamle (nesten) manuelle kamera :D

Lenke til kommentar

AE1'en fungerer som bare juling, problemet er jo at det er så sinnsykt dyrt med film/framkalling når man bare skal eksprimentere. Eneste jeg vet er galt med det er at den beskuttende "filten" rundt kanten av speilet er litt opprevet og har begynt å flasse av.

Hvis ikke objektivene passe vil da heller ikke filterene passe eller er det bare koblingen Hus-Objektiv som har forrandret seg?

BTW om noe heeelt annet: Jeg skal som sagt kjøpe meg kamera og har tenkt på noe i EOS350D/D40 pris-klassen. Jeg har en venn som er i Singapore for øyeblikket og som har kjøpt seg D40x til ca 4700,-

Eneste problemet er min utrolige utålmodighet når det gjelder slike ting mtp at han ikke kommer tilbake før om 2mnd og det vil bli 1500-2000,- dyrere hvis han sender det. Spørsmålet mitt, etter sannsynligvis alt for mye tekst, er om det faktisk er så stor forskjell at det er verdt å vente for en total nybegynner som meg...?

Endret av Bynn
Lenke til kommentar

Så forskjellen i kit-objektivet er også så liten at det ikke er noe poeng?

Snakket med en type som (mente) han hadde litt peil og han mente at kit-objektivet var mye bedre på D40x i forhold til D40...?

Lenke til kommentar
Ja der kan du se hvor god peiling han hadde...

Tusen hjertelig takk for hjelpen!

Nå blir det D40 på meg i morgen (håper eg:)

8989348[/snapback]

Nå kan han kompisen din ha delvis sitt på det tørre likevel siden man får D40X kit med 18-70 objektivet (som en også finner på D200 pakker).

Dette objektivet er klart bedre enn 18-55 som er kitobjektivet til D40 (finnes 18-70 i D40-kit også, Nikonfolk?). Er nok dette han tenkte på.

http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=70630

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...