muahahaha Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Hei, har kjøpt et Asus A7N8XDeluxe hk med DDR-Dimm PC3200 256MB ddr CL2.5 184-pin 400mhx minne, samt en AMD Athlon XP2400+ Socket A Thoroughtbred CPU med en Thermaltake Volcano 9 vifte som skal tåle opptil XP2600+. Hadde winXP på maskina (nå formatert), men problemet er at maskina ikke starter sikkelig. Den stopper opp der hvor BIOS deteckter IDE komponenter i oppstarter og det kommer en melding: "WARNING! CPU HAS BEEN CHANGED!" I oppstarter står det oxo at det er XP1800+ CPU, ikke XP2400+ som jeg har kjøpt. Jeg har ikke forandret noe i BIOS eller noen instillinger på hovedkortet! Hva er feil og hvordan fixe det???? Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Jepp, hver gang du bytter CPU eller "clearer" CMOS vil du få den meldingen. Gå inn i BIOSen og velg XP2400+ som CPU. Let litt og du finner det sikkert =) Lenke til kommentar
muahahaha Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 Ja, hvis jeg rekker det, maskina skrur seg av ganske kjapt Lenke til kommentar
Ebbe2 Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Hæ? Skrur maskina seg av før du kan stille inn no? Satt i CPU-vifta i riktig sted? Mitt HK har 2 porter for CPU-vifter, satte den i plugg-2(den var nærmest CPU). Da skrudde den seg av fort. Satt den i plugg-1 og da gikk det rimelig greit =) mulig jeg er litt på viddene nå Lenke til kommentar
muahahaha Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 Hmm, er bare et sted og sette CPU vifta... http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl Se bilde av hovedkortet der... Kan det ha noe og si om vifta står "opp/ned", jeg mener; er ikke slik at vifta må stå en spesiell vei over cpu'n? Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Har faktisk byttet cpu på hovedkortet mitt i dag jeg også(samme hk som deg). Hadde problemer med å få satt multipliren på 13.5 den stod på 11.5 før, hadde da xp 1800+, gå inn i bios og load default settings, den finnes på den menyen hvor du saver. Lykke til håper du får det til å virke for det er et bra hk, hadde noen barnesykdommer med mitt eget, men de er nå fixet. Det er også lagt ut en ny bios til dette hk på asus.com, det er en beta, skal selv legge den inn senere, hvis jeg tør. Lenke til kommentar
muahahaha Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 Trenger jeg kun loade default settings? Lenke til kommentar
muahahaha Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 Hva skal jeg sette multiplieren til? Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Det var det jeg gjorde i hvertfall, men jeg hadde brukt hk med en xp 1800+ cpu, byttet til xp2200+ nå i kveld, gjorde som tidligere skrevet. Måtte ikke gjøre det når jeg startet opp for første gang, hadde da problemer med hastigheten på cpu viften som gjorde slik at pc'en ikke ville poste. Lenke til kommentar
muahahaha Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 Hmmm, nå kommer det "WARNING! CPU HAS OVER SPEED!" istedenfor Multiplieren er satt til 11.0 eller 11.5, rekker ikke bytte til noe annet før maskina skrur seg av! Lenke til kommentar
HAG Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Var ute for noe lignede med A7N8X Deluxe, virket som jumper for Serial ATA som er "aktiv" som default - slik kortet kommer, kan være syndebukken. Fikk også advarsler om "overklokking" og store problemer å komme inn i Windows, FSB ble satt ned til 100 fra 166, skiftet tilbake når eg kom inn i Bios - omstart og samme "lek". Satt jumperen for Serial ATA til "Disabla" og la inn XP og hovedkort/skjermkort driver på nytt (20. desember) - maskina har fungert OK siden. Lenke til kommentar
Lord_Linus Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Hadde samme problemet da jeg skulle prøve å klokke maskinen. Måtte flashe bios ned fra 1001g til 1001e. Det er også lagt ut en ny beta driver på hjemmesidene til asus, du kan prøve den hvis du tør...husk å velge den riktige bios, forskjell på deluxe og vanlig utgave av hk. Lenke til kommentar
muahahaha Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 Rekker nok ikke update BIOS siden maskina skrur seg av etter max 20 sekunder Blir nok heller til at jeg leverer den inn...desverre.... Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Rekker nok ikke update BIOS siden maskina skrur seg av etter max 20 sekunder Blir nok heller til at jeg leverer den inn...desverre.... Jo tror det skal gå fint om du legger oppstart filene på disketten, om ikke eg husker feil så kan det gå Lenke til kommentar
muahahaha Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg gidder ikke kødde med det selv, aldri oppdatert BIOS selv før, koster meg ikke noe og levere den inn, er bare kjedelig og ikke ha data et par dager... Lenke til kommentar
vmax Skrevet 9. januar 2003 Del Skrevet 9. januar 2003 Du har satt ledningen fra vifta på feil sted på hovedkortet.Garantert.Jeg gjorde samme tabben.Der er flere muligheter der trepinnspluggen passer. Lenke til kommentar
muahahaha Skrevet 9. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2003 Nooooooo....!!!!! Dette skulle jeg visst før, var nettopp og leverte den inn Men da tar jeg bare en tlf til de i morgen og håper på at det er det som er feil, for da kan jeg få den tilbake med en gang og ikke om 1 uke. Tnx Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå