Gå til innhold

Lage filserver / webserver

Anbefalte innlegg

Ah, skjønner. Skal se på det.

Jeg har faktisk en Pentium D 940 her som jeg har tenkt å bytte ut. Hva med å putte den inn på et billig 775-hovedkort når jeg bytter den ut her? Pentium D 3.2GHz bør vel holde i lange baner?

9007044[/snapback]

Jo den holder i lange baner og bruker flere ganger mer strøm enn nye amd og intel cpu'er om det er nøye ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men synes meningen med serveren har endret seg rimelig mye fra starten av denne tråden, om du skal ha noe som bruker minst mulig strøm så kunne du også kombinert en c7 m/2x2.5" (24/7 rated) sata disker.

Men om du vurderer å bruke p4 940 så regner jeg igrunn med at strømmomentet er mindre prioritet enn pris ?

Lenke til kommentar

Om jeg skulle brukt den 940en ville det vært for å resirkulere den. Den ville selvfølgelig blitt underklokka i servern. Men det virker som jeg ikke får ned strømforbruket på noe fornuftig nivå da heller så jeg dropper det. Det var bare en tydeligvis dårlig ide jeg fikk (jeg har det med det). Så jeg holder meg til C7 (for C3 er for slapt, ikke sant? Elelr holdet det til statiske sider? Og kan forresten noen oppdatere meg på hva som er forskjellen på statisk og dynamisk webside? Jeg har nesten glemt det.). 2.5" disker har jeg egentlig ikke vurdert noe særlig, i og med at de yter litt dårlig og ikke fåes i alt for store størrelser. Men to av dem i RAID1 bør jo funke fint for en webside? Om jeg da har en eller to større, billigere 3.5" disker til lagrning (hvor hastigheten ikke er så viktig), er det mulig å få dem til å spinne opp bare når de trengs og ha dem liggende og vente når de ikke brukes?

Beklager at det blir så mye spørsmål, men jeg må bare innrømme at min n00bethet på dette feltet er ganske stor.

-G.G.

Lenke til kommentar

Dynamisk vil for eks si php eller perl der en bruker genererte sider (siden er ikke lik kvar gang du ser den), dvs dem genereres fra en database el.l.

I forhold til C3 vs C7 så ville jeg igrunn valgt c7 av den enkle grunn at c3 er gammel nå.

2.5" disker har lavere ytelse ja men som sagt så vil to stk i raid1 funke helt fint, men om du trenger over ca. 120GB så blir den dyre. Om du går for 2.5" så pass på å få den typen som er laget for bruk 24/7.

Men dei fleste hovedkortene har 2xsata så bruk i hvertfall en kombinasjon der du klarer deg med 2 disker for å skulle begynne med disk kontroller osv også blir bare "ekkelt". Så trenger du diskplass så bruk heller to 4-500gb el.l. med 3.5" disker enn å kombinere 3.5 og 2.5.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...