C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Yo! Jeg planlegger en server nå. Den skal være så billig som overhodet mulig, og den skal være så miljøvennlig som mulig (det vil si deler fra VIA siden de er den eneste miljøvennlige PC-produsenten jeg vet om - er det andre?). Dens oppgave blir i første omgang å hoste en webside og den vil fungere som en slags filserver som er tilgjengelig over internett. På lengre sikt kan det hende at den vil bli nødt til å inneholde en internettside til. La oss først ta maskinvare. Den skal bygges inn i et eller annet som i utgangspunktet ikke er et kabinett (feks et skap eller noe sånt - det tar jeg meg av) derfor trengs det ikke noe konvensjonelt kabinett. Her er handlekjerra. Ser det OK ut. Blir flere disker etter hvert. Nå er det lav pris som er hovedprioriteten. Software er jeg mer usikker på. Det blir i alle fall Linux, men jeg aner ikke hvilken distro jeg bør ha eller hvordan jeg skal sette den opp. Har noen linker til guider? All hjelp mottas med takk. -G.G. Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Skal du ha en enkel filserver kan du ta "kollektivtrafikk" på Internett og sitte på den mijøvennlige webhoten aiso.net. Vet det var litt ute av emnet, men men. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Det er jo en mulighet. skal se på det og informere "arbeidsgiveren" om muligheten. Det er jo litt morsommere å bygge selv da Ellers noen tilbakemeldiger på oppsettet og mykvaren? Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Trådløst nettverk er aldri noen god ide på en server. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Du sier noe. Jeg var litt usikker på det selv, siden dette skal være en hjemmesak er det en fordel med lite kabling, men kanskje leg like godt bør droppe det helt? Lenke til kommentar
Christian. Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg ville ha valgt kabel og prøve å sette serveren så merke routeren som mulig. Hvis du skal kjøre linux bør du sjekke opp at nettverkskortet du velger er støttet. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Kan hende jeg like godt går for kabla siden jeg da kan bruke nettverkskortet som er integrert på HK og hovedkortet er 100% støtta. Ellers så er dette såpass DYI at det ikke er noe stress å flytte antenna nærmere ruteren med forlengerkabel fra WLAN-kortet hvis det blir uten tråder. Hva kalles kablene som brukes til det, forresten? Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Det er jo en mulighet. skal se på det og informere "arbeidsgiveren" om muligheten. Det er jo litt morsommere å bygge selv da 8988923[/snapback] Joda, men nå blir det mye mer energieffektivt siden du deler den med andre. Disse har virkelig satt seg inn i å presse energibruket ned, og alt er drevet med solceller. Desuten er det mye billigere i drift naturligvis. Så slipper man å administrere servere og drive med backup og slikt. De har og en mulighet for å sende sin egen server inn til dem, men det er vel ikke noe lurt siden man bor i Norge... Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Regner med at du er klar over at ytelsen på VIA kortene er veldig middelmådig, kjører selv lignende kort som en backup dns server men om en skal ha litt filaktivitet (som det ser ut som siden du har så stor disk) så ville jeg vurdert noe litt kraftigere. Og hva legger du i miljøvenlig ? Lavt strømforbruk eller andre ting ? Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Er klar over at VIA er litt slapt ja. Ca hvor mye tror du en 800MHz C3 er i stand til? Som sagt så skal det ligge litt filer her, mest tekstfiler og sånne "kontorting" og det skal være et par nettsider, som jeg ikke regner med stor trafikk på. Det skal være nettsidene til et av natur og ungdoms lokallag og et firma som driver med "kunst- og vitenskapsformidling". Det i seg selv gir vel en pekepnn om trafikkmengden. Grunnen til den store disken var egentlig bare å gi litt kjøtt og bein på utkastet. I sluttresultatet blir det nok heller noen mindre disker som speiles. Kanskje RAID 10 om det blir råd til det. I miljøvennlig legger jeg primært lavt strømforbruk men også diverse annet, bare se på VIAs hjemmesider så skjønner du hvorfor jeg bruker dem -G.G. Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Om du skal ha noe minst mulig så ville jeg igrunn heller ha sett på nye kortene til VIA (c7) og kombinert dette med ett par SATA disker og kjørt software raid (for eks gmirror i freebsd som fungerer helt utmerket og er minimalt med "pes" å sette opp) Vill selv brukt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=321542 2 stk passende store disker og 1 til 2 gb ram Og FreeBSD m/Raid1;) FreeBSD RAID1 Howto Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 (endret) Skal se nærmere på det. virker egentlig som en bra løsning. Takk for tipset! EDIT: Har det noe for seg med høyere RPM på diskene? Raptor eller SAS-disk feks? Blir nok for dyrt, men jeg bare lurer litt. Endret 3. juli 2007 av G.G. Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Du vil ikke tjene noe som helst på det siden bremsen uansett blir hovedkort/cpu. Personlig så klarer jeg meg ytelsesmessig helt fint med vanlige sata disker 7200rpm i nesten alle serverene jeg drifter, disk kontrolleren har igrunn vel så mye å si for ytelsen som selve disken er i hvertfall min erfaring. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 OK, skjønner. Takker for assistansen! Ellers noen andre tips å ta med seg ut i serverenes verden? Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Ikke utenom at jeg heller ville handlet en Core2Duo 2140 og ett lite microatx hovedkort Lenke til kommentar
Fruktkake Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Nå er AMD billigere og mer strømsparende enn C2D, men Via slår AMD. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 4. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2007 Er det mye å hente på kraftigere CPU? VIA har ledelsen hva strømforbruk og pris angår, men ikke ytelse. Så vidt jeg har hørt spiller imidlertid ikke CPU-ytelsen så mye inn på servere av denne typen. Noe mer informasjon om temaet? Lenke til kommentar
ftpman Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 Ytelse har litt å si i forhold til dei eventuelle websidene som den skal hoste, dvs om det er statiske sider så har det ikke noe å si men om det er dynamiske sider så er det en fordel med litt mer cpu kraft. Men som han nevner med AMD så kan en igrunn bruke ett enkelt hovedkort og cpu og få vesentlig høyere ytelse enn VIA. http://www.psdata.no/ps.asp?it=132687&mlevel=090400 og http://www.psdata.no/ps.asp?it=132498&mlevel=240403 for eks. Prisen blir også vesentlig lavere enn VIA om det er ett issue. Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 5. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 5. juli 2007 Ah, skjønner. Skal se på det. Jeg har faktisk en Pentium D 940 her som jeg har tenkt å bytte ut. Hva med å putte den inn på et billig 775-hovedkort når jeg bytter den ut her? Pentium D 3.2GHz bør vel holde i lange baner? Lenke til kommentar
Xander^ Skrevet 6. juli 2007 Del Skrevet 6. juli 2007 Vil ikke det mest "miljøvennlige" være å leie et webhotell? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå