Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

kommer langt uten tysk ja?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forsto nesten ingenting av innlegget ditt.

 

Men for å besvare spørsmålet ditt så kommer du selvfølgelig langt uten tysk. Dette er et språk som kun tales av i overkant av 100 millioner mennesker på denne kloden, og er på retrett som tredjespråk i Norge nå som spansk for alvor har blitt populært.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Det viktigste er at du kommer inn på vidergående og velger en eller annen rettning der du får studiekompetanse. Realfag er også lurt. Tror egentlig ikke det er grunnskole karakterene som bestemmer hele fremtiden din, men kan være en fordel å være god i matte.

Lenke til kommentar
Sant men komme langt i livet uten tysk ja?

Kan jeg bli insjinår (feil skrevet!) uten tysk ja?

Hvis jeg ikke finner jobb som ikke skal ha tysk :dontgetit:  så blir jeg bonde!

men kommer langt uten tysk ja?

8988614[/snapback]

 

Hvorfor avslutter du hver bidige setning med ordet "ja"? Det ligger absolutt ingen logikk i det!

 

Hvordan kom du frem til stavemåten: insjinår?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig kommer du langt i arbeidslivet uten tysk. Jeg hadde tysk både på ungdomsskolen og videregående. Jeg angrer ikke på det i dag for å si det sånn.

 

Skal du feriere i Europa så kan det være meget nyttig å kunne tysk. Med tysk kan du gjøre deg forstått og forstå folk i Nederland, Tyskland, Østerriket, Belgia, Sveits og hele det østlige Europa.

 

De gangene jeg har vært i Bulgaria, Polen og Tsjekkia f.eks så har de innfødte der ofte hatt problemer med å forstå engelsk, ikke for at jeg snakker dårlig engelsk, men fordi de ganske enkelt snakker bedre tysk der. Det er mulig at dette er på bedringens vei nå, men det er aldri dumt å kunne språk.

 

Spansk kommer du langt med fra Mexico i nord til chile i sør. Selv om de i flere av disse landene snakker portugisisk så skal du kunne gjøre deg forstått med spansk. Store deler av sør-øst Asia snakkes det også Spansk.

 

Da jeg var i Mexico, både i Mexico City og Acapulco f.eks så angret jeg på at jeg ikke hadde lært meg spansk. Her snakket de, merkelig nok, innmari lite engelsk. Selv ikke i Acapulco som er det største turistmålet i Mexico for amerikanere snakket de engelsk i særlig grad.

 

Det kan være greit i enkelte yrker med flere språk. Flere og flere yrker krever samarbeid over grensene, dette gjør det viktig å kunne gjøre seg forstått på flere språk enn bare norsk og engelsk.

Lenke til kommentar

Selv om man bruker de ENORMT korte årene på ungdomsskolen(valgfag) og videregående så kommer du høyt sannsynligvis ikke til å forstå folk som snakker fremmedspråket hvis du skal ut for å reise.

 

Du klarer sikkert å kommunisere hvis du tar deg tid til å tenke, og hvis personen som du snakker med kvitter seg med dialekten og snakker s-a-k-t-e.

 

Folk snakker så forskjellig som i Norge, jeg har problemer med å forstå ganske mange dialekter, sosiolekter og idiolekter. Og når folk ikke forstår å prate tydelig, så selv om man prater godt rent nok så mumler personene alt.

Lenke til kommentar
Selv om man bruker de ENORMT korte årene på ungdomsskolen(valgfag) og videregående så kommer du høyt sannsynligvis ikke til å forstå folk som snakker fremmedspråket hvis du skal ut for å reise.

 

Du klarer sikkert å kommunisere hvis du tar deg tid til å tenke, og hvis personen som du snakker med kvitter seg med dialekten og snakker s-a-k-t-e.

 

Folk snakker så forskjellig som i Norge, jeg har problemer med å forstå ganske mange dialekter, sosiolekter og idiolekter. Og når folk ikke forstår å prate tydelig, så selv om man prater godt rent nok så mumler personene alt.

8999186[/snapback]

 

 

Jeg brukte ikke mye tid på tysk og har heller ikke spesielt god karakter, jeg berga vel en treer til slutt. Jeg klarer uansett å forstå og gjøre meg forstått hvis jeg må. Jeg snakker ikke tysk flytende, men jeg klarer da å bestille mat, spørre om hvor nærmeste politistasjon ligger, samt å dra en svindler dra seg til helvete vekk fra meg. Det du sier får meg til å huske det første jeg lærte på tysk:

 

Ich bin auslender und spräche nicht gut Deutch,

Ich bin auslender und spräche nicht gut Deutch.

 

Bitte langsam, bitte langsam,

bitte sprächen si doch langsam.

Ich bin auslender und spräche nicht gut Deutch.

 

Jeg tar ikke noe ansvar for skrivefeil siden min skriftlige tysk suger småstein. Jeg berga karakteren min på muntlig. Jeg tar heller ikke ansvar for om du blir hentet av menn i hvite frakker om du skulle finne på å dra denne regla hvis du reiser til et tyskspråklig land. :)

Lenke til kommentar

Jeg vil si tysk er relativt ubrukelig for de som ikke har interesse av å lære tysk. De fleste tyskere snakker bedre engelsk enn du vil lære deg tysk uansett. Dersom du skal i serviceyrker, feks hotellarbeider eller guide, ville selvfølgelig et ekstra språk gjøre at du stiller sterkt.

 

 

Den store fordelen med tysk er likheten med norsk. Hvis du mestrer den klare grammatikken når det gjelder personlige pronomen vil du hvis du mestre den tilsvarende norske grammatikken bedre. Jeg ser svært mange som roter med dette i norsk grammatikk. Men noe sier meg at dette ligger langt utenfor trådstarters interesseområde:-)

Lenke til kommentar

Greit å ta tysk på ungdomsskolen, lære seg litt og ta tysk på nytt på videregående (fra begynnelsen). Da har du et godt grunnlag for å kapre deg en enkel femmer du ikke vil trenge å arbeide noe som helst for.

 

Med mindre du har en spesiell interesse for et språk (eller et spesielt behov, f.eks. at du planlegger å studere i et bestemt land), trenger du i bunn og grunn ikke være flink i andre språk enn engelsk. :thumbup:

Endret av Ingar
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...