Gå til innhold

Er dagens juryer egnet til å bestemme skyld?

Anbefalte innlegg

Artikkel i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/02/505076.html

En mening før rådslagningen begynte?: «Juryen hadde gjort seg opp en mening før rådslagningen hadde begynt. Mange av dem, kanskje de fleste. Overhørt i forbifarten av jurymedlem: Klart ja med en gang, tiltalte afrikaner. Flere mente at det var altfor mange frifinnelser i voldtektssaker».

Et viktig prinsipp i rettsstater er at "man skal dømmes av sine likemenn." Men viser disse uttalelsene at man ikke kan stole på "likemenn" sin rettsoppfatning, der personlige erfaringer og inntrykk i rettssalen kan bli satt foran håndfaste beviser, blant annet fordi folk gjerne sympatiserer med nettopp dem de ser på som likemenn (uflidd gother tiltalt for voldtekt av en tilsynelatende kjekk og pen jente for eksempel)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Artikkel i Dagbladet: http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/07/02/505076.html

En mening før rådslagningen begynte?: «Juryen hadde gjort seg opp en mening før rådslagningen hadde begynt. Mange av dem, kanskje de fleste. Overhørt i forbifarten av jurymedlem: Klart ja med en gang, tiltalte afrikaner. Flere mente at det var altfor mange frifinnelser i voldtektssaker».

Et viktig prinsipp i rettsstater er at "man skal dømmes av sine likemenn." Men viser disse uttalelsene at man ikke kan stole på "likemenn" sin rettsoppfatning, der personlige erfaringer og inntrykk i rettssalen kan bli satt foran håndfaste beviser, blant annet fordi folk gjerne sympatiserer med nettopp dem de ser på som likemenn (uflidd gother tiltalt for voldtekt av en tilsynelatende kjekk og pen jente for eksempel)?

8988485[/snapback]

Akkurat når det gjelder voldtektssaker er det ikke noe nytt at kvinner i juryen er strengere enn menn. Kvinner ser lettere på offeret i saken som "løstøs" fordi de ville handlet annerledes i hennes situasjon, mens mennene oftere er for domfellelse fordi de ikke ville handlet slik tiltalte i saken gjorde.

Ellers mener jeg absolutt at mange jurymedlemmer ikke er i stand til å se objektivt på saken. De er tross alt tilfeldig plukket ut, og enkelte skulle nok heller vært på Larkollen camping enn i en rettssal. (Elitistisk? Neida... :whistle: )

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke folk flest er i stand til å se objektivt på en sak, men jeg tror ikke noen annen ordning er mulig, da det er umulig å vite hvem som har denne evnen og dermed umulig å oppnevne en virkelig egnet jury. Vi kan heller ikke ansette permanente juryer siden vi da raskt ville kunne få et problem med maktbalansen i samfunnet, som i grunnen er ganske skjør allerede.

Lenke til kommentar

Hadde jeg opplevd slike holdninger/uttalelser som medlem av en jury så hadde jeg sagt klart ifra. Jeg har forøvrig vært lekdommer i retten sammen med en annen lekdommer (og en fagdommer), men har ikke vært med i en større jury.

Dommerne/juryen bør ha et krav om å begrunne sin beslutning.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar

Har vært begge deler selv, både lekdommer og jury, og jeg synes juryordningen er på sin plass... men akkurat som med alt annet så er det kanskje ikke alle som burde ha stemmerett?

Det sies jo allerede at kun "særs skikkede" skal velges til jury, men det er jo åpenbart at det ikke har betydd så veldig mye hittils...

På den annen side er det en skremmende tanke at kun mektige fagdommere skal avgjøre skyld og uskyld. Mulighetene for korrupsjon, justismord osv. burde være åpenbare.

Lenke til kommentar

Ja da har vært med på utallige juryer og vært meddommer flere ganger. Det er oftest gamle offentlige ansatte som er jurye medlemmer. Når det gjelder straffeutmåling er ddette ofte basert på jurye medlemmenes politiske sympatier. Frpere liker strengere straff. SVere er snillere.

Det som jeg ikke forstår er hvorfor fagdommere er mer egnet til å dømme i rettsaker enn lekfolk. Da bortsett fra den rene juridiske kompetansen er de vanlige mennesker de og.

Nei, skulle eg noen gang komme opp for en jurye så har eg lært noen triks for hvordan eg skal oppføre meg for å skape sympati hos de gamle damene :)

Var nylig i en rettsak og flertallet av dommerne (inkludert fagdommerne) hadde aldri brukt msn og måtte ha en inngående forklaring i hva dette mystiske datagreiene var for noe..

Lenke til kommentar

Juryen avgjør bare skyldspørsmålet. Straffeutmåling er overlatt til fagdommerne. Fagdommere har generelt den store fordelen erfaring innebærer. Som du sier selv så vet du hvilke knapper du skal trykke på for å få juryens sympati. Jeg tror, og forhåpentligvis er det slik, at fagdommere er vanskeligere å påvirke på samme måten.

Lenke til kommentar
Juryen avgjør bare skyldspørsmålet. Straffeutmåling er overlatt til fagdommerne. Fagdommere har generelt den store fordelen erfaring innebærer. Som du sier selv så vet du hvilke knapper du skal trykke på for å få juryens sympati. Jeg tror, og forhåpentligvis er det slik, at fagdommere er vanskeligere å påvirke på samme måten.

8996833[/snapback]

Meddommere deltar i straffeutmålingen. Altså lekfolk. Men da må strafferammen være over 6 år eller noe sånt piss. Er noen regler der som du finner hvis du gidder. Personlig har jeg gått inn for frifinnelse/så lav straff som mulig hver eneste gang jeg har deltatt i rettsprosessen. Å samle makten i noen få hender (fagdommerne) syns jeg er en dum ide. Og det er veldig naivt å tro at dommere ikke har "knapper som kan trykkes på". Eller fordommer. Vi er alle mennesker.

Hvis ikke eg tar helt feil startet dette media maset om juryeordningen (igjen) fordi en gruppe feminister ikke er fornøyd med straffeutmålingen i voldtektssaker. Feministene kryr det jo av i media og til og med Stoltenberg og majoriteten av regjeringen er jo det så der er altså grunnen til at vi nå igjen blir plagd med dette. Syns personlig voldtekt burde straffes lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...