SSSø Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Hurra for gode emnetitler! Saken er den at jeg fikk frastjålet lommeboken med sertifikatet mitt i. Siden jeg er avhengig av bilen kjørte jeg (ja, fy meg) til nærmeste politistasjon og meldte greiene savnet og fikk skrevet ut et midlertidig sertifikat som gjaldt i 30 dager. Da jeg var der glemte jeg å spørre hva som skjedde etter de 30 dagene...ehm...men det er egentlig ikke poenget lenger; jeg har fått tilbake lommeboken (uten penger riktig nok, men lappen er der). Så hva gjør jeg nå? Kan jeg kjøre med sertifikatet jeg har fått tilbake, eller sperret politiet det på noen måte da jeg meldte det stjålet? Endret 2. juli 2007 av Arbakadarba Lenke til kommentar
aspic Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Var ikkje det "30-dagers sertifikatet" berre midlertidig til polisen hadde fått skrevet ut eit ekta sertifikat? Ser for meg at du kanskje får eit nytt eit i posten iløpet av 30-dagar, eller så kan du sikkert berre køyra med det du fekk igjen.. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Du kan bare kjøre med fører kortet ditt igjen. Du må innom politistasjonen for å få et midlertidig førerkort, men du må innom biltilsynet for å få bestilt ett nytt førerkort, hvis jeg har forstått det riktig. Det at det bare varer i 30 dager, er vel bare det at du da har en måned på å bestille nytt kort. Tar el ca en uke +/- fra du bestiller nytt kort, til du får det. Lenke til kommentar
SSSø Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Tror de 30 dagene går ut snart (ligger i bilen, så jeg gidd ikke sjekke det nå). Satser på at jeg bare kan kjøre med mitt "gamle" igjen da (og se om det kanskje kommer noe i posten). Takker for svar... Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Det at du bare fikk midlertidig for 30 dager er nettopp av denne grunnen. Mange av de som mister lappen finner den igjen før det har gått en måned, og dermed trenger de ikke ny. Du får ikke nytt førerkort med en gang du mister det, men du må vente i 30 dager (som du har gjort) før du kan bestille nytt på trafikkstasjonen. Så lenge du ikke bestiller nytt er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Du kan bare bruke sertifikatet, for å bestille nytt, evt stenge det du har nå så må du dra med det midlertidige beviset til trafikkstasjonen. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Førerkort i seg selv kan da ikke sperres. De er bare en fysisk identifikasjon på at personen har lov til å kjøre. Førerkortet er altså bare en legitimasjon på hvem du er, og at du i teorien har lov til å kjøre. Dersom et førerkort skal sperres legges det inn i politiets databaser at personen, basert på førsels- og personnummer, ikke har lov til å kjøre. Et ekte førerkort og et midlertidig førerkort gir altså akkurat den samme retten i Norge (midlertidig gjelder ikke i utlandet). Logisk nok kan ikke et førerkort misbrukes til annet enn identifikasjonstyveri pga. fødselsnummer- og personnummer står påskrevet. Selfølgelig er kortet gyldig med mindre du har mistet førerretten på en eller annen grunn. Endret 2. juli 2007 av jonepet Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Heh ja, det høres litt rart ut å skulle sperre et slikt kort, må innrømme det. Lenke til kommentar
jeeeez Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Det er jo faktisk en strekkode på det, da... Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Nei, alle førerkort har et referansenummer. Punkt 5. Skal du ha nytt et, må du på biltilsynet. Det koster ca. 300, og det tar litt tid før det kommer i posten. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Holder å si fra at det har kommet til rette sikkert. Jeg var også i samme situasjon som trådstarter, dette gjaldt da for moped. (Noen år siden.) Fikk et midlertidig bevis, og fikk det gamle tilbake. Sa ikke fra til noen, bare kjørte med det gamle. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Kan man melde sertifikatet mistet, for så å bestille et nytt et slik at man har to? Hadde vært kjekt å hatt et i den vanlige bruksbilen, slik at man slapp å tenke på det, også ha det andre i pengboken, slik at man kan kjøre andre biler Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Kan man melde sertifikatet mistet, for så å bestille et nytt et slik at man har to? Hadde vært kjekt å hatt et i den vanlige bruksbilen, slik at man slapp å tenke på det, også ha det andre i pengboken, slik at man kan kjøre andre biler 9034318[/snapback] Det er ikke noe problem (bortsett fra moralsk, da) å melde førerkortet tapt, for så å motta et duplikat. Da har du to førerkort. Om du noe senere blir tatt for å kjøre for fort, å mister førerkortet av den grunn, leverer du fra deg duplikatet. Senere kan du kjøre videre med det gamle "originalkortet". Blir du stoppet i en kontroll da, er det liten sjanse for at de sjekker deg opp mot registeret, om du viser fram det gamle. Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Sjekker de derimot registret kan du vel bli tatt for ugyldig dokument.. Å da blir det vel bare større problemer Lenke til kommentar
Autofil Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Er jo bare å si at "nei det forstår jeg ingenting av. Fikk jo dette tilbake i posten jo". Lenke til kommentar
Antarctica Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hehe... genialt Hvorfor være moralsk når du nyter godt av det Lenke til kommentar
Deluxe_REborn Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Kortet er ikke et digitalt bank-kort der dt kan brukes til å ta ut penger med. Det kan på ingen måte misbrukes av visse personer. Det eneste som kan skje e at kortet kanskje kan forandres fysisk på. Men det har alikevel ingenting å sei. Da det er bare personinformasjon som står der med bilde og ikke noe annet. Du kan kjøre med ditt førerkort som du har fått igjen uten problemer. Har du fått deg et nytt kan du sende det tilbake eller det gamle. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå