Gå til innhold

Hjelp til valg av zoom....

Anbefalte innlegg

Hei!

Har spurt om dette før, men ingen svarte....så jeg prøver en gang til:

Jeg driver aktivt med amatørfotografering, mest av natur, folk og dyr. Jeg har et Olympus E-500 som jeg ønsker et større telezoom-objektiv på. Har i dag 40-150mm kit objektivet, som blir litt for lite. Lurer i den forbindelse på om dere kan komme med noen anbefalinger?

På Forhånd takk!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har merket at Olympus-brukerene her på forumet er særdeles lite aktive i å gi råd i slike spørsmål som dette. Er de slik som de som kjører BMW mc, nemlig utrolig mye mindre sosiale enn de som kjører andre merker.

8990086[/snapback]

Eller kanskje det bare er så mange færre av dem...

Mulig de våger seg frempå hvis de ser det er litt aktivitet på tråden din.

Kanskje det hjelper om du slenger på "Olympus" i headingen også.

Du skriver 40-150mm blir litt lite. Tar jeg ikke feil så har Olympus en cropfaktor på 2. Dvs at ditt 40-150mm skulle tilsvare ca 80-300mm for et analogt kamera.

Jeg mistenker at det er i den korte enden at zoomen din blir litt liten? Et "normal"-objektiv for deg vil være et som kretser rundt ca 25mm. Prisguiden har et utvalg originale objektiver for deg [Her], hva du bør velge, må noen andre svare på.

Lykke til!

- Rams

Lenke til kommentar
Jeg har merket at Olympus-brukerene her på forumet er særdeles lite aktive i å gi råd i slike spørsmål som dette. Er de slik som de som kjører BMW mc, nemlig utrolig mye mindre sosiale enn de som kjører andre merker.

8990086[/snapback]

Eller kanskje det bare er så mange færre av dem...

Mulig de våger seg frempå hvis de ser det er litt aktivitet på tråden din.

Kanskje det hjelper om du slenger på "Olympus" i headingen også.

Du skriver 40-150mm blir litt lite. Tar jeg ikke feil så har Olympus en cropfaktor på 2. Dvs at ditt 40-150mm skulle tilsvare ca 80-300mm for et analogt kamera.

Jeg mistenker at det er i den korte enden at zoomen din blir litt liten? Et "normal"-objektiv for deg vil være et som kretser rundt ca 25mm. Prisguiden har et utvalg originale objektiver for deg [Her], hva du bør velge, må noen andre svare på.

Lykke til!

- Rams

8990248[/snapback]

Hei og takk for svar!

Jo'a jeg er klar over hvilke av olympus sine objektiver som er tilgjengelige....men de ligger i en prisgruppe som er litt utenfor min rekkevidde, derfor tenkte jeg at kanskje noen kunne anbefale noe annet...for eks. sigma? Har noen av dere erfaring med sigma til olympus.... Det stemmer at mitt objektiv tilsvarer 80-300 på et 35mm-analogt. Men kunne tenke meg noe som ligger rundt 500mm.... Og olympus sine blir da 40-50000,- sjø! Gulp, litt mye for meg, så for meg 10-20000,- egentlig. Ps. prøvde å ha med olympus i overskriften min tidligere, men det ga ingen napp! Takk for rådene...Hilsen Linda ;)

Lenke til kommentar

Eller er det det at Olympus folket er ute å tar bilder, og ikke har tid å sitte foran dataen.

Har ingen peiling på Olympus objektiver, så kan desverre ikke hjelpe.

Edit. ser at Det er noen Sigma objektiver som passer på Olympus. de burde virke like bra på Olympus som på andre merker.

Endret av Patrol_33
Lenke til kommentar
Eller er det det at Olympus folket er ute å tar bilder, og ikke har tid å sitte foran dataen.

Har ingen peiling på Olympus objektiver, så kan desverre ikke hjelpe.

8990365[/snapback]

Jepp! Jeg er også mye ute og tar bilder ;) Hehe....

Lenke til kommentar

Lykke til!

- Rams

8990248[/snapback]

Alternativt, hvis det er mer tele du trenger så lanserte Olympus akkurat en 70-300 som også har en makro-funksjon (1:1 forhold). Kanskje det er noe å se på ?

Tom

Lenke til kommentar

Lykke til!

- Rams

8990248[/snapback]

Alternativt, hvis det er mer tele du trenger så lanserte Olympus akkurat en 70-300 som også har en makro-funksjon (1:1 forhold). Kanskje det er noe å se på ?

Tom

8990377[/snapback]

Oi...hvor? Har du link? Sikkert ikke billig......

Lenke til kommentar

Lykke til!

- Rams

8990248[/snapback]

Tom

8990377[/snapback]

Oi...hvor? Har du link? Sikkert ikke billig......

8990389[/snapback]

Fant den! Ok den og da..... tenkte vel på noe litt heftiger egentlig?!

Lenke til kommentar
Fant den! Ok den og da..... tenkte vel på noe litt heftiger egentlig?!

Ville ikke gått for mer enn 300mm på et Olympus-kamera, uten å ha investert flerfoldige tusen på et skikkelig stativ (selv 300mm krever sitt). Jeg ville antakelig valgt Olympus Zuiko Digital 50-200 f/2.8-3.5, en fornuftig kombinasjon av brennvidde og lysstyrke. Ville nok også kikket nøye på 70-300mm-zoomene til Olympus. Ellers er Sigma 135-400 et OK alternativ, ikke fantastisk, men du får brennvidde i massevis på et Olympus-kamera. Igjen må du ha skikkelig stativ for å utnytte objektivet fullt ut, skal du ha mer enn 300mm bør du regne minst 3000 kr, helst mer.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...