Gå til innhold

iPod og spørsmål


Anbefalte innlegg

Heihei,

 

Jeg er en av de heldige som fikk iPod til jul av mor og far, men nå har jeg en hel drøss av spørsmål.

 

For det første, går det an å kjøpe en slik en noe sted i Norge: http://sfbags.com/PRODUCTS/iPOD_INFO/i.htm ? Originalbagene til Apple er jo ikke stort å skryte av...

 

For det andre, jeg har et virrvarr av MP3er med ID3 tagger som ikke matcher hverandre.. Finnes et program som kan oppdatere ID3 taggene automatisk via internet? (slik du får gjort med f.eks. cder via CDDB).

 

For det tredje, jeg har en hel haug av forskjellige mp3er som sagt, og har ofte bare en sang fra en artist. Derfor blir det et virrvarr med artister innpå iPoden. Går det an å sortere de innpå der etter annet enn ID3 tagen? Da kan jeg jo hive alle de "engangstilfellene" inn i en diverse mappe eller noe slikt.

 

For det fjerde, vi har en Alfa Romeo 156 SW med BOSE anlegg, cd desverre. Er det mulig å koble iPoden min til dette på noen som helst måte?

 

For det femte, jeg bruker iPod og pc. Hvilke programvareoppdateringer bør jeg laste ned? Finnes det oppdateringer til iPodens programvare?

 

For det sjette, hva annet bør jeg tenke på som nybakt iPod-eier?

 

Dette blei jaggu meg mye. Takker for alle svar, ikke nøl med å hjelpe meg!! :lol:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gratulerer med ny Ipod! Ipod er livet!

 

Så vidt jeg vet så har musicmatch jukebox (du fikk vel det med Ipoden) en funksjon som kan oppdatere ID3 taggene dine. Helt feilfritt er det ikke, men bedre enn ingenting...Det heter supertagging eller noe sånn

 

Ang virvar med artister på Ipoden så går det så vidt jeg vet ikke an å "hive engangstilfellene i en mappe", det du eventuelt kan gjøre er å forandre på ID3 taggene til de aktuelle filene/låtene. Du kan feks sette various artists som artist, da vil alle disse ha various artists som artist på ipoden. Du vil da også bare få opp various artists som artist når du spiller og det kan jo være litt kjpt. Hvis du vil se hvem som spiller ei låt kan du eventuelt endre ID3 taggen slik at alle "engangstilfellene" er på samme album. Da kan du bare gå inn på album på poden og velge albumet med alle engangstilfellene, men da vil du fortsatt har er virvar av artister på ipoden.

Dette var kanskje litt kronglete forklart, men håper du skjønner tegninga.

 

For å kople ipoden til bilstereoen din kan du kjøpe en FM transmittor som du kopler til ipoden, denne vil sende fm signaler som radioen din deretter på mirakuløst vis kan lage lyd av :) hvis du går inn på ipod forumet på apple.com sine sider vil du også finne en del poster om dette (og det meste som omhandler ipod)

 

Nå vet jeg ikke hvilken programvare versjon poden din kom med, sannsynligvis 1.2. du kan finne dette ut ved å gå på "om" nederst på poden din. 1.2.1 er nyeste versjon og kan lastes ned fra apple sine sider.

 

Vet ikke hvilket program du bruker til å overføre filer til poden med, men vil anbefale deg å bruke Ephpod (http://www.ephpod.com/).

 

her er linken til apple sitt ipod forum

 

http://discussions.info.apple.com/[email protected]@.efb925c

 

www.ipodlounge.com er en annen side med mye nyttig ang ipod. Tror du kan finne ut litt om bagger til ipoden din også...

 

håper dette hjalp det litt på vei...

 

kos deg med ipoden din!!!

 

 

p.s det er sikkert ingen dum ide å bytter høretelefoner, de som følger med er ikke veldig bra...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...