Gå til innhold

Hvordan redigere fraps videoer i adobe premier?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har brukt fraps en stund, men alle filene blir på flere giga byte. Jeg klarer heller ikke å få bra kvalitet når jeg redigerer disse filene i adobe premier. Jeg har prøvd å konvertere dem til xvid og deretter åpne dem i adobe men dette fungerer også dårlig.

Det jeg trenger er egentlig hjelp til å:

- Komprimere fraps filer uten å tape særlig kvalitet

- Redigere disse komprimerte filene i adobe premier, eventuelt annet program.

Takk for alle svar

Warz :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Du sier du har konvertert Fraps filmene til XviD, men det blei dårlig? Sikker på at du velgte full kvalitet? En annen løsning er jo å konvertere Fraps filmene til lossless, som er heilt ukomprimert (full kvalitet). Men da tar de enormt stor plass.

Jeg trur jeg vet om en metode som kan fungere helt perfekt for deg. Og det er å frameserve Fraps filmene. Du kan lese hva det betyr her.

To gratis og geniale frameserve programmer jeg anbefaler er AviSynth og VFAPI. Egentlig så trenger du kun AviSynth, men skal forklare det senere. Bare gjør følgende om du vil prøve denne metoden:

1. Installer AviSynth. Så åpner du notisblokk og skriver inn dette:

AviSource("C:\Fraps\Video_ONE.avi")

2. Fil -> Lagre som -> skriv inn Video.avs her. Viktig at du tar med .avs.

Det er veldig viktig at adressen er viktig. For å se om den er riktig, kan du prøve å spille av filen i WMP eller noe. Om den spiller riktig av, så kan du faktisk åpne denne i de fleste programmer uten at f.eks. ikke støtter det.

Denne AVS-filen kan du egentlig importere inn i Premiere nå, men da trenger du en plugin som gjør at Premiere støtter AviSynth scripter (AVS-filer). Denne pluginen heter PremiereAVSPlugin. Men jeg bruker ikke den, jeg lar VFAPI gjøre jobben skal heller.

3. Finn fram VFAPI. Kjør vifpset.bat som skal ligge i samme mappe.

4. Så kjører du VFAPI, og trykker på Add File og finner Video.avs-filen. Bare la det som kommer nå være, ved å trykke OK. Så velger du Convert knappen.

Du skal nå ha fått en "falsk" AVI fil som VFAPI har laget av Video.avs-filen. Prøv å importer den inn i Premiere! :)

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Jeg har flere ganger redigert Fraps filmer i Premiere Pro, importerer dem rett inn i Premiere uten noen konvertering først, redigerer filmen(e) og spytter dem ut via Adobe Media Enconder (eller hva den nå heter) i WMV format med en passelig oppløsning/bitrate litt ann på hva jeg skal bruke den til, blir ikke spesielt dårligere enn orginalen, men mye mindre i filstørrelse.

Lenke til kommentar

Mener å huske det samme selv ja. Du kan prøve det igjen, og når du er ferdig, så prøv å eksporter ut filmen helt ukomprimert. Altså i full kvalitet. Da tar den sikkert maange GB, men ingen fare, fordi du kan åpne den i VirtualDub og ta en re-konvertering til XviD . Jeg har en film som varer et minutt, og den tar kun 28MB etter rekonvertering med XviD. Og ja, kvaliteten er perfekt med en oppløsning på 720 x 480. Du kan også legge til et filter i VirtualDub som resize, og skalerer ned oppløsning for enda mindre diskbruk.

Lenke til kommentar

Hei!

Jeg prøvde det du sa der, når jeg spiller filen direkte uten avs er kvaliteten krystal klar. Når jeg spiller dem samme filen via avs filen ( bruker windows media player ) får jeg først feilmeldingen: Unrecognised frame format. Please install the latest version of Fraps. . Etter dette starter filmen men kvaliteten er dårligere, bildet virker på en måte litt "grumsete".

Jeg har ikke mulighet til å installere noen annen versjon av Fraps, men det burde ikke ha noe å si.

Selv om kvaliteten virker dårligere fortsatte med det du sa og installerte:

VFAPI.

Jeg kjørte først vifpset.bat filen, deretter kjørte jeg VFAPIConvEN.exe og trykte "Add file". Fikk opp en melding med masse spørsmåls tegn, der klikket jeg bare ok, men Convert knappen kan jeg desverre ikke trykke på fordi den er "grå"...

Siden ikke dette fungerte testet jeg PremiereAVSPlugin 1.9. Filmen fungerte i Adobe ( en ting jeg bruker er "scale to frame size" fordi selve filmen blir for stor til preview windowed eller no slikt... vet ikke om dette er lurt, men har ikke funnet noen annen løsning?? Så velger jeg Export Movie, velger setting: Uncompressed Microsoft AVI og klikker ok. Resultatet er en enda mer grumsete video. :no:

Hva er det jeg gjør galt?

Mvh,

Warz

Lenke til kommentar

Meget mystisk :hmm: Du har vel ikke noen kodek-pakke installert? F.eks. K-Lite eller noe? Slike kodek-pakker kan ofte rote opp i systemet.

Eller vent! Kom akkurat på en feil jeg kanskje gjorde. Istedenfor AviSource, trur jeg det heller må bli DirectShowSource. Og da blir det slik:

DirectShowSource("C:\Fraps\Video_ONE.avi")

Det er fordi Fraps sine filmer har sine egne dekodere, og med DirectShow skal den finne den. Håper det kan løse problemet :) Om du skulle få error igjen, si ifra.

Men det er egentlig litt rart at dette med kvaliteten skal gå så drastisk ned. Leste litt fra andre folk sin erfaring, og trur faktisk at å oppgradere Fraps vil løse dette. Leste at dekoderen til Fraps vil være mye forbedret i de nyere versjonene.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar

Hmm, jeg har faktisk K-Lite codec pack :hrm: Jeg kan ikke så mye om codec og sånt så jeg tenkte det ville være en god ide å installere en pakke med alt jeg trenger. Kanskje du har noen tips til hva jeg burde gjøre i stedet?

DirectShowSource gjorde STOR forskjell :thumbup: Nå blir bildet krystal klart :D Jeg testet igjen med Adobe Premier, puttet .avs filen på tidslinja og export movie. Men resultatet blir null bilde, kun lyd.

VFAPIConvEN fungerer fortsatt ikke.

Nå har jeg Fraps 2.6.1, er det slik at videofilene fraps har laget ikke kan spilles av uten at fraps er installert? Jeg trodde det var vanlig AVI filer jeg, som ikke er komprimert. Men hvis det stemmer skjønner jeg at det kan bli problemer, derfor hadde det vært veldig bra om jeg kunne få konvertert fraps filene til et annet format først, de tar så stor plass også :no: jeg har konvertert dem med stor suksess til xvid ved hjelp av virtualdub, men filene gir grumsete resultat etter å ha endret dem i enten Adobe eller Sony vegas :(

Lenke til kommentar

Stemmer det. Fraps har sin egen kodek i AVI-filmene, slik at du må ha Fraps installert for å kunne spille de av.

Jeg anbefaler deg å uninstallere alt du har av kodeker, og restart om nødvendig, og slett alle mapper som ligger igjen etter de. XviD må du også slette. Så tar du en titt her. Bla ned til RECOMMENDED SPLITTERS, DECODERS & CODEC’S, og installer alt fra 1 - 8. Jeg som har skrevet det btw ;) Du kan også kjøre den batch-filen i VFAPI mappen igjen.

Etter at du har gjort det, så kan du prøve å legge inn AVS-filen igjen. Kjør så ut filmen ukomprimert igjen. Er lyden der nå? Et alternativ som jeg selv bruker, er heller å kjøre filmen ut i bitmaps. Du lagrer filmen ut i bilder heller, ukomprimerte bilder selvfølgelig. Det gjør du ved å:

1. I Premiere -> File -> Export -> Movie -> Settings -> velg Windows Bitmap som File Type -> OK. Lagre bildene i en ny mappe, så det ikke blir noe kluss.

2. Du trenger også lyden. I Premiere gå til File -> Export -> Audio.

3. Last ned VirtualDub, pakk det ut, og kjør det. Gå til File -> Open -> åpne det første bilde av sekvensen her. Altså bilde nummer 0001. VirtualDub vil nå åpne hele bildesekvensen, og behandle den som en film.

Gå til Video -> velg Full Processing Mode. Så på Video igjen, og velg Compression. Finn XviD (nederst som regel), og velg Config til høgre. Trykk på Load defaults, og Target quantizer kan stå på 4.00, for det blir nok god nok kvalitet. Vil du har bedre, dra den til 1.00.

Så må vi legge til lyden. Audio -> Wav Audio...

Så går du til File -> Save as AVI :)

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Jeg uninstallerte K-Lite pakken og divx. Så installerte jeg alt på den listen ( klikket bare next next next finnish og gjorde ikke noen endringer på noe ). Fikk ikke link nummer 3 til å fungere så jeg lasted ned herfra i stedet: http://www.divx-digest.com/software/xvid.html#downloads ( versjon 1.1.3 Stable )

Jeg fikk ikke "convert" til å fungere denne gangen heller :hmm:

Så la jeg avs filen inn i adobe og exportet den som en uncompressed. Denne gangen fikk jeg heller ikke bilde, men lyden kom...

Det neste jeg gjorde var nå å lagre bildene, men jeg stoppet på punkt 3 fordi kvaliteten ble grumsete på alle bilde filene.... Det er noe galt som skjer når Adobe exporter film og bilder :hmm:

Hva kan det være som gjør at de mister kvaliteten når de åpnes i adobe? :mad:

Mvh,

Warz

Lenke til kommentar

Når du importerer de inn i Premiere, og legger filmen ned på tidslinjen, og spiller av, er filmen også grumsete da og? Eller er den kun grumsete når du eksporterer ut fra Adobe?

Er alle bildene grumsete? Altså hvert og hvert bilde. Siden du sier filmen er krystallklar når du spiller den av i explorer, men blir grumsete med en gang du legger den inn i Adobe, eller kun etter eksportering?

Snodig problem. Viss filmen blir grumsete med en gang du importerer den, så kan jeg ikke komme på noe mer enn å reinstallere Premiere :ermm: Har ingen garanti for at det skal løse noe da.

Jeg skal teste litt selv med Fraps nå. Kommer med en oppdatering soon ;)

EDIT: Ja nå filmet jeg med Fraps 2.9.1, la inn filmen i VirtualDub, og konverterte til XviD med defaults. Det var absolutt ingen grumsete kvalitet her. Fra 800MB til 40MB, samme kvalitet (nesten da).

Det jeg fant ut nå som jeg likte best, var bare å importere Fraps filmene direkte inn, redigere litt, og eksportere ut i ukomprimert format. Men fant ut grunnen til hvorfor du fekk kun lyd, og ikke bilde. Hehe, du har nok valgt feil. I Premiere velger du File -> Export -> Movie -> Settings -> velg Microsoft AVI som File Type. Gå så på Video til venstre, og som compressor velger du None, altså ukomprimert ;) Etter det skal den virke. Så er det bare å re-konvertere den ukomprimerte filmen til XviD.

Hos meg ble filmen ikke grumsete, men helt fin.

Endret av Danny Boy
Lenke til kommentar
Når du importerer de inn i Premiere, og legger filmen ned på tidslinjen, og spiller av, er filmen også grumsete da og? Eller er den kun grumsete når du eksporterer ut fra Adobe?
For å si det slik, preview vinduet er ikke særlig stort, men det ser dårlig ut...

Før jeg har valgt scale

http://img516.imageshack.us/img516/6867/b4scalelv2.jpg

Etter å ha valgt scale

http://img516.imageshack.us/img516/9005/afterscalecs9.jpg

Her er et screenshot fra en av BMP filene, som du ser, elendig :thumbdown:

bmpbildetew2.jpg

Jeg fikk ikke laget screenshot av orginalen fordi det ikke funker å ta screenshot av windows media player filmer :mad: men kvaliteten er i hvertfall helt krystal klar der ( teksten osv )...

Så prøvde jeg å gjøre slik som du sa å exporte som AVI og nå fikk jeg både bilde og lyd :) Men bildet var helt likt som BMP bildet overfor :hmm: Altså veldig grumsete.

For å gjøre litt sammenligninger her brukte jeg orginal filen i sony vegas og lagret som en "Windows AVI", i dette tilfellet ble kvaliteten mye bedre, men dog ikke krystal klar... den ble som en mpg fil ca.... :no: Men altså mye bedre enn i adobe.

EDIT: Ja nå filmet jeg med Fraps 2.9.1, la inn filmen i VirtualDub, og konverterte til XviD med defaults. Det var absolutt ingen grumsete kvalitet her. Fra 800MB til 40MB, samme kvalitet (nesten da).

Jepp! Akkuratt det får jeg til også, men redigere xvid filer i adobe fungerer ikke så bra, selv om det er det jeg gjerne vil få til :cool:

Altså hvis jeg lager en xvid fil, redigerer den med adobe og lagrer som en uncompressed vil jeg likevel ha mistet kvalitet, men lagrer jeg som en ny xvid burde jo resultatet bli det samme... men med adobe blir det alltid bare grums :cry:

Warz

Lenke til kommentar

Bra du tok med bilder ;) Mystisk at BMP bilde var så grumsete, og jeg har dessverre ingen løsning å komme med :(

Eneste jeg kommer på nå, er å skifte prosjektet ditt fra DV til noe annet. Er vel kanskje verdt å prøve? Men den bør være DV om du skal brenne den ut som DVD til slutt. Viss ikke, gjør følgende:

1. Lag et nytt prosjekt. Når du skal skrive inn navnet til prosjektet ditt, så gå opp til venstre og velg Custom Settings. Sett følgende til:

* Editing mode - Desktop

* Timebase - 29.97 (viss du filmet med det med Fraps)

* Frame Size - Velg oppløsning til filmen din her. Men om du filmet med en høg oppløsning, som 1280 x 1024 (eller 1024 x 768), så kan det bli litt for mye og resulterer i at Premiere kjører tregere. Derfor er det veldig praktisk med AviSynth her. Om filmen din kjører med høg oppløsning, lag denne AVS-filen:

DirectShowSource("C:\Fraps\Video_ONE.avi")

LanczosResize(720,480)

Når du importer AVS-filmen nå, så vil filmen automatisk være skalert ned. Selvfølgelig fungere jo også "Scale down to frame size" i Premiere også, men jeg synest denne metoden er veldig god, eller egentlig bedre.

* Pixel Aspect Ratio - Square Pixels (1.0)

2. Så velger du Video Rendering til venstre, og som Compressor her kan du prøve None, som er ukomprimert.

3. Så skrive inn navnet på prosjektet ditt og OK. Prøv nå å importer AVS-filen, eller Fraps filmen, og spill den av på tidslinjen. Husk at du må trykke "Enter" etter at du har lagt den ned på tidslinjen for å rendre filmen. Da vil den røde streken bli grønn, som betyr at den er klar til å bli spilt av i full-kvalitet ganske smooth. Om den skulle hakke, kan det være fordi du har velgt ukomprimert rendering, som krever mye. Så dermed må du skifte til standarden heller igjen (Cinepak Codec by Radius).

Om det skulle være grumsete nå også, så vet jeg ikke helt. Kanskje noe gale med Premiere? Prøv å importer, og så exporter, en annen film du har (ikke en Fraps film), i ukomprimert format, og se om denne filmen også blir grumsete. Blir den det, så kan det hende at det er et problem med Adobe Premiere.

Men det må nevnes at Fraps ikke tar opp filmene med full kvalitet, etter det jeg ser. God kvalitet ja, men ikke absolutt full.

Lenke til kommentar

Denne gangen ble resultatet også grumsete, kanskje litt bedre, men fortsatt grums, når personen i spillet beveger seg fort er det verre en når han står stille.

Jeg tok en annen film, helt vanlig wmv fil, og gjorde akkuratt det du sa, ikke noe kvalitetstap i det hele tatt. Merkelig greier :hmm:

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Litt sent å svare nå da, men trur jeg nettopp kom på svaret :p Siden du hadde installert K-Lite Mega Codec Pack, kan det hende at det er den som har "scewed up" Fraps. Hadde en diskusjon nettopp om hvorfor kodek-pakker ikke er anbefalt, du kan finne den her. Kom akkurat på "åja kanskje det derfor Fraps filmene var gromsete" :p

Kodek-pakker har en tendens til å rote opp i systemet, og skaper dermed en del konflikter (i registeret også), f.eks. en konflikt mellom Fraps. Å trykke på "uninstall"-knappen virker ikke, fordi K-Lite uninstallerer ikke alt. Det vil alltid bli liggende igjen konflikter og DLL-filer.

Mange må ofte ty til formatering for å bli kvitt all dritten K-Lite har lagt ifra seg ;) Anbefaler selv at du helst bare installerer dette etter formatering;

1. Haali Media Splitter for MP4, OGM, MKV.

2. FFDShow for MP4, MKV with H264/X264. Check out VFW configuration - Decoder - Codecs

3. XviD Binary (recommend MPEG4-ASP Codec).

4. Real Alternative for RM, RMVB, RAM.

5. QT Lite for MOV video.

6. AC3Filter for AC3-playback.

(Du trenger ikke XviD Binary da, kun om du skal lage en film med XviD)

Og om du skulle mangle en kodek nå (men tviler), så last ned og kun installer den kodeken du trenger, ingen flere. Du kan finne hvilken du mangler med GSpot.

Lykke til, igjen :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...