Gå til innhold

Hvilke ISP-er leverer bridgemodemer til privat?


Anbefalte innlegg

Jeg er offisielt møkk lei de billige jallaruterne som stort sett leveres ut av ISP-ene i dag. Jeg husker tiden der NGT var kongeleverandøren fordi de var eneste som faktisk leverte ut en ruter, men i dag er flisa snudd for min del. Ruterne som leveres ut i dag er den største søpla jeg har vært borti, med elendige grensesnitt, dårlig stabilitet og begrensninger i huse og rævva. Nå vil jeg over til en leverandør med bridgmodemer, eller rutere som faktisk tillates at bridges. Jeg skaffer meg heller en skikkelig brannmur som tillater at jeg bruker nettverket mitt slik jeg vil.

 

Hvilke alternativer finnes det egentlig i dag for en privatkunde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv Ventelo Bluecom, og de leverer bare et bridge modem. Er ikke sikker på hva tele2 og Directconnect leverer, men på begge disse to kan du om du vil kjøpe ditt egent modem og kjøre det i bridge. Egentlig alle leverandører som ikke kjører PPPoA kan bruke et bridge modem, men der du har PPPoE inne i bildet får du kun en ip adresse.

Lenke til kommentar

Det er forskjell på kan og vil da. Så vidt jeg har forstått det så nekter bl.a. NGT å bridge modemet for deg, med mindre du betaler ekstra for å få et subnet. Om det er for å promotere dette tilleggsproduktet, eller om det er for å slippe support vet jeg ikke, men irriterende er det i alle fall

Lenke til kommentar

Nå har jeg hatt en sak gående siden overgangen fra forrige ISP og over til NGT som kjøpte min gamle ISP ... Uansett så leverte den andre ISP ett ferdig konfigurert Speedtouch 546 i bridge mode til meg siden jeg ønsket dette .

 

På grunn av hastighetesproblemer som nå plutselig kom for byttet mellom isp`s ikke akkuray var helt smooth ... uansett så har jeg snakket med både det som kalles junior og seniorrådgivere hos NGT og ingen har noen gang nevnt ett skeivt ord om bridged modem .

 

Men om man får NGT til å sette modemet opp i bridge før de sender det ut er vel mere tvilsomt .

 

Grunnen til at jeg går litt offtopic her er fordi @enden nå snakker om problemer med support noe som absolutt ikke var ett tema engang på grunn av mitt modem i bro .

 

D-Link sitt DSL-380T fungerer f.eks helt fint på NGT om det nå er denne ISP vi snakker om .

Lenke til kommentar
Men det hadde selvsagt vært best med rent modem & DHCP fra ISP.

Disse jalla routermodemene skaper bare frustrasjon hos brukerne.

8998923[/snapback]

Det er ikke så lenge siden det var motsatt. Alle hatet modemene, fordi de bare kunne bruke èn PC uten eget utstyr. Men så var ruterne som ble levert da av en litt annen klasse enn Thomson-dritten da. Jeg elsket Netopiaen min med litt annen firmware, men dessverre så var den drepen for IP-telefonen :(

 

 

Grunnen til at jeg går litt offtopic her er fordi @enden nå snakker om problemer med support noe som absolutt ikke var ett tema engang på grunn av mitt modem i bro .

8999687[/snapback]

Det er egentlig bare spekulasjon fra min side at de ikke vil bridge modemet pga support. Jeg jobber med drift selv og kjenner godt til hvor vrient det er å supportere et system med masse ulike konfigurasjoner, så jeg ville nok henvist avanserte brukere til et annet produkt selv fremfor å tillate en rekke ulike konfigurasjoner innen samme produkt hvis jeg var NGT.

 

Hvor mye pes er det egentlig å sette opp et PPPoE-modem selv? Ingen begrensninger de har lagt inn som man må jobbe seg rundt - det er bare plug and play - nesten?

Endret av enden
Lenke til kommentar

For å si det slik at når jeg på ren nyskjerrighet kjøpte det allerede nevnte modemet fra D-Link så trengte man bare logge på å velge om modemet skulle stå for autentiseringen eller om det skulle stå i bridge mode så var man online .

 

Nå skal det sies at man etterpå satte VPI=1 VCI=33 mot 0/30 tor jeg det var men ellers var det altså lettere enn plug and pray .

 

Jeg tror det heller er bedre å satse på å trikse med eget innkjøpt utstyr for så å la ISP sitt modem ligge i skuffen i tilfelle man trenger hjelp eller for test om nå linja går ned så har man noe å teste med før man ringer etter hjelp .

 

Men jeg tror også at det nok er nettop på grunn av support de ikke "liker" spesielle konfigurasjoner men mere standard om man kan bruke slike ord .

Lenke til kommentar
Hvor mye pes er det egentlig å sette opp et PPPoE-modem selv? Ingen begrensninger de har lagt inn som man må jobbe seg rundt - det er bare plug and play - nesten?

9002280[/snapback]

Hvis du faktisk har PPPoE (og ikke PPPoA som bl.a. NGT kjører i store deler av sitt eget nett), er det ikke noe problem å bruke et hvilket som helst modem. Jeg kjører Thomson-routeren i Bridge og kobler opp med en linux-boks som fungerer som brannmur, router og dhcpserver. Kjempeenkelt.

Lenke til kommentar

Når det gjelder PPPoA så støtter ingen "bredbåndsroutere" på det norske markeded det. De jeg har sett er kun routere med integrert modem levert av leverandøren selv. Men NGT har gått bort fra PPPoA nå og kjører det bare på gamle kunder. Ellers er det vel bare NGT som kjører PPPoA i norge.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...