stamfar Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Hei. Jeg skal sette opp trådløs internett tilgang for Dad som nettopp har kjøpt seg en laptop. Det jeg lurer på er om det beste er å gå for et access point eller en ruter. Det han har fra før er internett fra canal digital (hvis det er d det fortsatt heter), igjennom kabel, tilkobla en dings som heter "terayon cable modem". Den har bare en lan utgang og er kobla til den stasjonære. Det jeg ikke skjønner er om en ruter potensielt kan erstatte denne boksen helt. Jeg har skjønt at det skal gå an å bruke rutere kun som access points også. Det jeg tenkte var best var å kjøpe en ruter som kan flashes med dd-wrt, da jeg har følelsen at dette vil være stabilt og fri for masse bugs. Har inntrykk av at div. produsenters firmware kan være så som så, og ofte ikke aktivt utvikla, så du kan bli sittende igjen med bugs de aldri fikser. Men vil en ruter legge til et unødvendig lag kompleksitet,??, det eneste som dette oppsettet skal er å gi noen få laptoper stabil tilgang til nettet.... Noen som kan opplyse meg litt, nettverk er ikke min sterkeste side.. Lenke til kommentar
sgaah Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Modemet fra canal digital må du nok fremdeles ha. Kjøp deg en Linksys WRT54GL, legg merke til L på slutten, til ca 550,- Denne kan du legge inn firmware fra DD-WRT og en hel ny verden av muligheter åpner seg I steden for at kabelen går fra modemet og til stasjonær pc plugger du den inn i routerens WAN port. Så tar du ny kabel fra routeren til stasjonære pc'en. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå