Skalle Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg har hørt så mange forskjellige rykter om dette og jeg vet ikke hva som er sant og ikke finner jeg noe på nettet som kan bekrefte noe som helst. Jeg har hørt at det er ikke noe poeng å spise mer enn 100-150g kjøtt pr dag for kroppen tar ikke opp mer proteiner enn det. Men når jeg har sett på en link på et annet emne her på sida står det jo at kroppen min for eksempel skal ha 290g protein per dag. Noen sier at det er ikke vits å drikke de proteindrikkene man kjøper som har 50g protein og 50g karbo i for kroppen klarer ikke ta det opp. Jeg er veldig skeptisk. Kan noen som faktisk vet med sikkerhet hva som er tillfelle her svare? På forhånd takk Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kroppen tar opp ca 95% av alt du spiser Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Selv drikker jeg proteindrikk med 50g karbo og 50g protein. Jeg merker dette går VELDIG positivt ut på treninga. Skal du legge på deg er de geniale, men er jo selvfølgelig ikke så effektive hvis du skal trene og gå ned i vekt. Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Så det vil si at utsagn som : Viss du heller i deg mer enn 40g protein per måltid eller shake, vil du skille ut resten og pisse det ut eller noe sånnt : fullstendig tullball? Lenke til kommentar
Lambada Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Har trent fram og tilbake siden jeg var 16(er nå 23) og ja jeg vil si at det er tullball. Det er sant at hvis du får overflødig med næringsstoffer så skiller bare kroppen dem ut. Men de aller færreste får nok næringsstoffer. Dessuten trenger du ekstra næring når du trener og de færreste klarer å få i seg nok av de forskjellige næringstoffene da kun gjennom føde. Selvfølgelig har litt å si også på forbrenninga. Har du dårlig forbrenning er det nok ikke det lureste å stappe i seg masse melkeprodukter som proteinshake og slikt. Å få nok proteiner når du trener er viktig og de færreste som har kosthold hvor du får tilstrekkelig av det. Uansett det verste som kan skje er jo bare at kroppen skiller det ut uansett. Endret 2. juli 2007 av Lambada Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Så det vil si at utsagn som : Viss du heller i deg mer enn 40g protein per måltid eller shake, vil du skille ut resten og pisse det ut eller noe sånnt : fullstendig tullball? 8987180[/snapback] Ja Lenke til kommentar
Skalle Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg fant endelig en rapport som sa veldig mye for meg ihvertfall. Takker for alle svarene. Jeg har ikke kosthold til å få i meg så mye proteiner i løpet av en dag, så jeg fortsetter med shakene mine jeg http://www.tn.no/artikler.aspx?id=149 Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kroppen klarer ikkje å utnytte/trenger ikkje meir enn kropsvekt * 2g Altså om du veg 70kg vil alt over 140g proteiner om dagen vere bortkasta og mye over kan vere helseskadelig. Utøvere som driver med hard utholdenhetstrening og/eller trener flere økter per dag anbefales et inntak på 1,2-1,6 g/kg/dag. Utøvere som driver hard styrketrening anbefales ytterligere økt proteininntak, tilsvarende 1,5-1,8 g/kg/dag. Denne øvre anbefalingen gjelder dem som driver med styrketrening på svært høyt nivå. http://www.mathjelpen.no/index.php?option=...temid=2&lang=no En av de tingene ekspertene er enige om, er at mer enn 2 gram protein per kilo kroppsvekt om dagen, ikke gir noen ekstra effekt - uansett hvor hardt og mye du trener. Selv om enkelte synes å tro det, så vil ikke ekstra mye protein - utover 2 gram per kilo kroppsvekt om dagen - gi ekstra mye muskler. http://www.pasienthandboka.no/default.asp?...ocumentid=20712 Lenke til kommentar
War Skrevet 11. juli 2007 Del Skrevet 11. juli 2007 (endret) er at mer enn 2 gram protein per kilo kroppsvekt om dagen, ikke gir noen ekstra effekt osv Dokumentert vil ikke 3,4,5 gram pr kg kroppsvekt hjelpe noe på muskelbyggingen men kutter man ned på proteinen må man erstatte det med noe og der blir karbohydrater og noen velger heller mer protein og mindre karbohydrat av andre grunner enn at dem trur dem får mere muskler. 3g+ fungerer veldig bra på diett når målet er å forhindre muskeltap og så bruker man mer av kalorigrensen på protein og ikke karbohydrat som også er optimalt med tanke på hvor mye energi man bruker på å fordøye det osv. 2,5 på bulk og 3 på deff , utover det vil det ikke hjelpe på musklenes skyld, heller fettprosent osv. Endret 11. juli 2007 av War Lenke til kommentar
magnus90 Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 1,5 g x kroppsvekt. Mer enn det kan skade nyrene dine Lenke til kommentar
jon-t Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Vil gjerne se nokon kilde på påstanden din. Veldig lett å komme med påstander uten verken komme med dokumentasjon eller kilde. Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Menneskerasen er jo opprinnelig jegere og levde opprinnelig av en diett som stort sett utelukkende besto av kjøtt og fisk, dvs. at 60-70% eller mer av næringsinntaket måtte ha vært proteiner. Vil finne det meget rart om det skulle være skadelig å kjøre kroppen på det drivstoffet den er beregnet på. Lenke til kommentar
DNA Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Det er mange studier som gaar om hverandre her. Noen mener at man kan bare ta opp 2,2g pr. kg kroppsvekt, mens andre mener at man kan ta opp en del mer. Selv tror jegat det kommer helt ann paa hvor mye muskelmasse du har fra fOr og andre faktorer som bestemmer hvor mye proteiner du kan ta opp maks. Selv ligger jeg paa 300g proteiner dagelig og veier bare 87-88kg, vet det er litt for mye. Men tror ikke det er skadelig. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Menneskerasen er jo opprinnelig jegere og levde opprinnelig av en diett som stort sett utelukkende besto av kjøtt og fisk, dvs. at 60-70% eller mer av næringsinntaket måtte ha vært proteiner. 9212704[/snapback] Ligger ikke veldig mange kjøttvarer på rundt 20% proteininnhold? Lenke til kommentar
synsing Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Menneskerasen er jo opprinnelig jegere og levde opprinnelig av en diett som stort sett utelukkende besto av kjøtt og fisk, dvs. at 60-70% eller mer av næringsinntaket måtte ha vært proteiner. Vil finne det meget rart om det skulle være skadelig å kjøre kroppen på det drivstoffet den er beregnet på. 9212704[/snapback] Neppe så mye som 60-70%. Kanskje rundt 30 vil jeg tro? Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Kroppen tar opp ca 95% av alt du spiser 8987156[/snapback] Les dette her, og ikke ta opp dette spm igjen, om hvor mye protin kroppen klarer å ta opp. Jeg blir tullerusk Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 5. august 2007 Del Skrevet 5. august 2007 Menneskerasen er jo opprinnelig jegere og levde opprinnelig av en diett som stort sett utelukkende besto av kjøtt og fisk, dvs. at 60-70% eller mer av næringsinntaket måtte ha vært proteiner. Vil finne det meget rart om det skulle være skadelig å kjøre kroppen på det drivstoffet den er beregnet på. 9212704[/snapback] Neppe så mye som 60-70%. Kanskje rundt 30 vil jeg tro? 9214825[/snapback] Jeg tror det nok var mer en 30 %, men det er en rekke faktorer man må ta høyde for. F.eks lokasjon på hvor man bodde. Vi i nord hadde nesten bare tilgang på kjøtt, og det vil si fett og prot. Mens i sørligere strøk var det mye frukt, som igjen vil si mye mer karb osv. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Kroppen tar opp ca 95% av alt du spiser 8987156[/snapback] Les dette her, og ikke ta opp dette spm igjen, om hvor mye protin kroppen klarer å ta opp. Jeg blir tullerusk 9215329[/snapback] Ikke at jeg tviler på deg, men dette er forsatt kun en påstand (hint hint) Lenke til kommentar
kengdal Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 Kroppen tar opp ca 95% av alt du spiser 8987156[/snapback] Les dette her, og ikke ta opp dette spm igjen, om hvor mye protin kroppen klarer å ta opp. Jeg blir tullerusk 9215329[/snapback] Ikke at jeg tviler på deg, men dette er forsatt kun en påstand (hint hint) 9216986[/snapback] Påstand? Dette er ikke noe påstand fra min side, dette er vell dokumentert fakta. Ta opp hvilken som helst fysiologibok og les. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 1,5 g x kroppsvekt. Mer enn det kan skade nyrene dine 9211311[/snapback] Det er lite som tyder på at overdrevet proteininntak er skadelig for friske nyrer (selv om det selvsagt går en grense her også). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå