Pjotrik Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg føler meg ganske sikker på at jeg har rett, men hadde vært fint med en bekreftelse. Jeg har et lite hobbyenkeltpersonforetak med omsetning både i Norge og i utlandet. Andelen norsk omsetning er veldig liten, jeg har ikke faste oppdragsgivere og den overstiger ikke 10.000 i året. Omsetningen til utlandet overstiger 50.000 med god margin. Omsetning til utlandet er som kjent underlagt nullsats. Spørsmålet som oppstår er likevel om jeg er registreringspliktig, selv om jeg bare omsetter for noen små tusenlapper i året i NOK, og resten er USD. Jeg har konkludert med at omsetning til utlandet er avgiftspliktig (dog med nullsats), og ikke avgiftsfritt (som ville medført at jeg slapp å registrere). Da mine kostnader er i NOK og overstiger inntekter i NOK medfører registreringsplikt dermed at staten vil skylde meg MVA hvert jævla år På grunnlag av dette sendte jeg inn registreringsmelding. _To_ måneder senere får jeg et surt brev fra Oslo fylkesskattekontor hvor de ber meg sende inn kopi av fakturaer som viser at avgiftspliktig omsetning overstiger 50.000, og sannsynligheten for at det blir bokettersyn er temmelig høy. Har jeg rett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå