Gå til innhold

Den store Intel Core 2 Duo/Quad tråden !


Anbefalte innlegg

Hmmmm....jeg må si at jeg ble overrasket av hvor lite forskjell det var på min nåværende C2D E6850 vs både Q9400 og Q9650 når det gjelder spilling. Faktisk skremmende lite forskjell. Og jeg bruker den maskina til å game med, så det ser egentlig ut til at jeg har særdeles lite å hente på å oppgradere til disse 2 Quad- versjonene, når man tenker kun på gaming.

Ihvertfall ikke når det kommer til gamle spill, men hvis spillet er mangetrådet så kommer det nok til å bli endel forskjell. Bare prøv en dual core på GTA IV så skjønner du nok hva jeg mener :p Men nå er jo GTA IV kjent for å være særdeles dårlig optimalisert for pc også da

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 1 måned senere...

Tenker på å kjøpe en Q8300 til mitt socket 775 oppsett. Er dette et dumt kjøp? kjører i dag en uklokket e6400 (klokking er ikke det letteste med mit foxconn). Har en OsZ gladiator kjøler og tenker å overklokke Q8300 til 3-3,5 ghz, er det dumt eller? Hvor mye tror dere jeg klarer å klokke med mitt oppsett? harmonerer det?

Lenke til kommentar

Hmmmm....jeg må si at jeg ble overrasket av hvor lite forskjell det var på min nåværende C2D E6850 vs både Q9400 og Q9650 når det gjelder spilling. Faktisk skremmende lite forskjell. Og jeg bruker den maskina til å game med, så det ser egentlig ut til at jeg har særdeles lite å hente på å oppgradere til disse 2 Quad- versjonene, når man tenker kun på gaming.

 

Merker du ikke forskjell i bc2 med det cpu bytte så har du en gpu flaskehals/for høye grafikk settings(du kan jo overvåke cpu bruk i bakgrunnen mens du spiller).

 

Bc2 utnytter veldig bra både 4 og 6 kjerner, men du må ha gpu som kan mate cpu.

 

EDIT: Ser i profilen din at du har et 275 kort - har selv kjørt et 285 over en kortere periode og det kortet var møkk dårlig i bc2 IMO.

Kan jo prøve og skamklokke 275 kortet og senke grafikk instillingene dine.. :tease:

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Hmmmm....jeg må si at jeg ble overrasket av hvor lite forskjell det var på min nåværende C2D E6850 vs både Q9400 og Q9650 når det gjelder spilling. Faktisk skremmende lite forskjell. Og jeg bruker den maskina til å game med, så det ser egentlig ut til at jeg har særdeles lite å hente på å oppgradere til disse 2 Quad- versjonene, når man tenker kun på gaming.

 

Merker du ikke forskjell i bc2 med det cpu bytte så har du en gpu flaskehals/for høye grafikk settings(du kan jo overvåke cpu bruk i bakgrunnen mens du spiller).

 

Bc2 utnytter veldig bra både 4 og 6 kjerner, men du må ha gpu som kan mate cpu.

 

EDIT: Ser i profilen din at du har et 275 kort - har selv kjørt et 285 over en kortere periode og det kortet var møkk dårlig i bc2 IMO.

Kan jo prøve og skamklokke 275 kortet og senke grafikk instillingene dine.. :tease:

Hei Mum

 

Syntes du 285- kortet var bad? Jeg synes mitt eget 275- kort er helt smooth i BC2 jeg, men nå har jeg jo ikke noe sammenligningsgrunnlag heller da. Hvis jeg hadde putta et 460- kort i riggen, så kanskje jeg hadde blitt forskrekket av hvor stor forskjell det er mellom 275/460 - you never know.

Men som sagt så sliter jeg litt med å motivere til å kjøpe et 4XX- kort sålenge jeg synes det går helt fint med 275-en.

 

Og hvis jeg f.eks hadde bytta både til en Q9650 og et 460- kort - da hadde man kanskje merka enda større forskjell.

Lenke til kommentar

Jeg syns 285 var crap ja, men hva folk oppfatter som smooth er relativt. Noen mener at 30-60fps er glatt feks mens andre igjenn takler ikke noe under minimum 80fps(meg inkludert).

 

BC2 er litt spesielt mtp fps. selv om skjermen din ikke viser mer enn 60 bilder i sekundet så føles spillet sluggish om du ikke har mer!

 

Er du i markedet for et nytt mellomklasse kort ville jeg sett nøye på det nye 6870 kortet til ati i 2k klassen.

Det sammens med en 9650cpu hadde vært en kjempe kobo på budskjett til bc2 og andre krevendes spill som kommer.

Lenke til kommentar

Nja - ATI blir det nok ikke ihvertfall, men et nVidia 460-kort fra MSI eller Gigabyte kan det fort bli :yes:

Problemet er bare at et 460- kort faktisk bare er 10% bedre enn et 275- kort, og da synes jeg egentlig at forskjellen er for liten til å forsvare et kjøp.

 

Akkurat på slike ting er testene til Techpowerup ganske gode, som viser ytelsen til et kort sammenlignet med andre i prosent, og det er basert på ganske mange spilltester. Eksempel: http://www.techpowerup.com/reviews/MSI/GeForce_GTX_460_Cyclone_OC_1_GB/31.html

Som du ser er GTX 285 kraftigere enn GTX 460, og selv om dette ikke er med nyeste drivere så er dette mellom to nVidia-kort, og ytelseforskjellen på nyeste driver er kanskje opptil 2% i favør av GTX 460 som gjør at de ligger likt. Når maskinen brukes til spilling ser jeg ingen grunn til å oppgradere når man får samme ytelse nesten.

 

EDIT: men jeg må si at det 6870- kortet var imponerende når det gjelder strømforbruk!

Og ca 20-25% bedre rent ytelsesmessig vs GTX275.

Endret av Rayline TWB
Lenke til kommentar

Tja, de fleste tester viser jo at 285 er fullt på høyde, og i svært mange tilfeller bedre enn 460, så jeg refererer bare til testresultatene jeg.

 

Og nei - jeg er absolutt ingen fanboy. Har hatt min fair share av ATI- kort. Faktisk flere ATI enn nVidia, men ATI har hatt skamløse drivere over meget lang tid nå, så underveis ble jeg møkklei av det og swappa lett over til nVidia som ikke hadde disse driverproblemene. :thumbup:

Lenke til kommentar

Ikke egentlig, er jo en hel hau med gamle spill. Der de har sluttet med optimalisering for mange hundre driverversjoner siden. Spiller ingen trille om 275 er bare 10% tregere i feks ut3 da fps er skyhøy uansett.

 

Det jeg vil frem til er at nyere spilltester som er listen til tech mangelfull og de gamle kortete er ikke testet i nyere spill.

spiller ingen trille om du har 200 eller 220fps i et dx9 spill så den testen viser et heller uklart bilde..

Endret av Mumriken
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...