Gå til innhold

Den store Intel Core 2 Duo/Quad tråden !


Anbefalte innlegg

Om du skal spille nyere spill så burde du spandere på deg en Quad.

Merker selv at min Q9450 på 3.2GHz faktisk i mange tilfeller flyter raskere enn min E8600 @ 4GHz.

For eldre spill hvor enkelttrådytelse gjelder så er Dual core valget, men skal du primært spille det som er nytt idag og fremover så vil du merke mer hastighet og flyt med Quad.

 

Har også observert at loade tiden i FarCry ble betydelig kortere på Quad CPUen enn E8600'n.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Skal ha ny CPU til ny PC som hovedsaklig blir brukt til filmtitting(blant annet HD filmer). Ingen gaming eller noe. Er det noen fordel med QUAD framfor DUO ved et slikt bruk?

 

Har sett på følgende:

 

 

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz, Boxed

6MB cache, 1333MHz, 45nm, S775, m/Vifte

 

 

Intel Core 2 Quad Q8200 2.3GHz Boxed

4MB cache, 1333MHz, 45nm, S775, m/Vifte

 

Skal ha det i et Asus P5Q. Noen argumenter for den ene eller andre? Vil jeg få bruk for 4 kjerner ved film titting?

Lenke til kommentar

Har P5W DH Deluxe med E6600, 4gb ram, vista 32 bit. Vurderer å gjøre en liten oppgradering med å bytte cpu med en f.eks. Q9300. Er det verd penga? vil jeg få noe særlig ytelseforbedringer? Bruker mest pc'en til spill og multitaske prog/spill (ja jeg sa multitaske spill).

 

Regner også med at jeg må reinstallere Vista hvis jeg bytter cpu.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke å reinstallere OS for CPU bytte.

For det første om du først skal bytte CPU fra Duo til Quad så sørg for at du får cash til å kjøpe en Quad med like mye eller mer cache enn Duo CPUen du har og helst høyere frekvens også.

Om du hopper over det så er det godt mulig at du blir skuffet grunnet lavere singeltråd ytelse og spill er generelt svært glade i cache på Core 2 serien.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 10 måneder senere...
  • 8 måneder senere...

Bruker en q9650 klokket til 4.2GHz på pcen til kjerringa. Før det ble det brukt en [email protected] på samme pc, og jeg må si jeg merker stor forskjell. Alt går mer smooth med firekjernen.

 

Har du ikke planer om å oppgradere hovedkort og minne i nærmeste fremtid, kan jeg anbefale en q9650. Det er tross alt det "nest beste" på markedet i dag, og vil henge godt med en god stund enda.

 

Aberet er nyprisen på den, som er skyhøy synes jeg. Prøv å huk tak i en på bruktmarkedet eller ebay til en "normal" pris.

Lenke til kommentar

Har Q9650 på min primære maskin og kjøpte nettopp en Q9400 til min sekundære, grunnet at en kompis trengte min gamle Q6600 til hans hovedkort. Q9400 kjører jeg sammen med Asus P5Q SE2. Q9400 er samme CPU som Q9450 bortsett fra at den har 6MB Cache istedet for 12MB. Tester viser at det er marginale forskjeller i ytelse.

 

Q9400 har en multiplikator på x8. Klarte glatt 3.6GHz. Selv med Zalman 9700. Med bedre kjøling skal 3.8GHz være mulig. Valgte å kjøre den på 3.4GHz for 24/7. Kjempefine temps. Mye lettere å klokke enn Q6600. Selv om Q6600 har x9 multi så går den såpass varm at den trenger masse kjøling.

 

Q9400 får man for like under 1500,-. Koster ikke for mye og har en helt grei x8 multi som gjør det mulig å få en bra klokk. Absolutt å anbefale for de som trenger en Quad oppgradering på sitt Socket 775 system. Blir liten prisforskjell fra f.eks Q8300 og Q9300 i forhold til denne. Synes det er verdt å bruke noen hundrelapper ekstra på denne. Q9550 og Q9650 synes jeg blir for dyre og overpriset. Og når Q9400 kan klokkes såpass lett så blir den et bra valg, etter min mening og erfaring.

Lenke til kommentar

Hmmmm...takk for opplysningen. Det var i grunn interessant å høre. Må nok vurdere den saken her litt grundigere nå.

 

Men husk at du har P35 hovedkort. Jeg bruker P45 basert på min Q9400. FSB topper vel ut litt tidligere på P35 VS P45. Så ikke sikkert du klarer særlig mye mer enn 440MHz + på bussen. Men fremdeles blir det en fin klokk. Har nemlig Gigabyte P35 GA-DS3R på min primære maskin. Og her ser FSB ut til å toppe på 440 +. Mens P45 hovedkortet mitt klarer 470 +. Lurer på om det toppet ut på 475MHz.

 

Men uansett, med 440MHz FSB på Q9400 så ender du opp på 3520MHz. Meget fin hastighet. Med en Q9650 så kommer du neppe til 4GHz uansett. Med mindre du har tenkt å bruke skikkelig stor kjøler. Og FSB vil kanskje stoppe deg uansett. Og når du i tillegg tenker på at 6MB VS 12MB Cache gir svært liten forskjell så er Q9400, som koster 1000 lappen mindre enn Q9650, et kjempekjøp.

 

Var heldig og fikk min Q9650 kjøpt brukt for 1500,-, for ca. 1 år siden. Men man vil neppe kunne merke noe forskjell mellom Q9400 på f.eks 3.5GHz og en Q9650 på f.eks 3.8GHz uansett. Q9400 har forøvrig ellers samme egenskaper som Q9650. Q8300 f.eks, den mangler virtualisering og har bare 4MB Cache.

Lenke til kommentar

Hmmmm....jeg må si at jeg ble overrasket av hvor lite forskjell det var på min nåværende C2D E6850 vs både Q9400 og Q9650 når det gjelder spilling. Faktisk skremmende lite forskjell. Og jeg bruker den maskina til å game med, så det ser egentlig ut til at jeg har særdeles lite å hente på å oppgradere til disse 2 Quad- versjonene, når man tenker kun på gaming.

Lenke til kommentar

Hmmmm...takk for opplysningen. Det var i grunn interessant å høre. Må nok vurdere den saken her litt grundigere nå.

 

Men husk at du har P35 hovedkort. Jeg bruker P45 basert på min Q9400. FSB topper vel ut litt tidligere på P35 VS P45. Så ikke sikkert du klarer særlig mye mer enn 440MHz + på bussen. Men fremdeles blir det en fin klokk. Har nemlig Gigabyte P35 GA-DS3R på min primære maskin. Og her ser FSB ut til å toppe på 440 +. Mens P45 hovedkortet mitt klarer 470 +. Lurer på om det toppet ut på 475MHz.

 

Men uansett, med 440MHz FSB på Q9400 så ender du opp på 3520MHz. Meget fin hastighet. Med en Q9650 så kommer du neppe til 4GHz uansett. Med mindre du har tenkt å bruke skikkelig stor kjøler. Og FSB vil kanskje stoppe deg uansett. Og når du i tillegg tenker på at 6MB VS 12MB Cache gir svært liten forskjell så er Q9400, som koster 1000 lappen mindre enn Q9650, et kjempekjøp.

 

Var heldig og fikk min Q9650 kjøpt brukt for 1500,-, for ca. 1 år siden. Men man vil neppe kunne merke noe forskjell mellom Q9400 på f.eks 3.5GHz og en Q9650 på f.eks 3.8GHz uansett. Q9400 har forøvrig ellers samme egenskaper som Q9650. Q8300 f.eks, den mangler virtualisering og har bare 4MB Cache.

 

De fleste q9650 klarer 4.5ghz såfremst du har et Gigabyte ud3p, vet ikke om andre hovedkort som klarer 500 fsb + på quad.

 

Har selv en q9550 på 4.25ghz med ud3p..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...