Gå til innhold

Den store Intel Core 2 Duo/Quad tråden !


Anbefalte innlegg

- Q9450 fases ut, men Q9550 vil få/overta samme prisen om ikke så lenge så vent på denne.

- E8400 er et knallkjøp hos komplett nå til 1195,-, kjøp denne om du ikke må ha quad.

- Q6600 er et meget godt kjøp uansett til 1238,- samt at 3.5GHz og god ytelse er en lek.

- Q9300 er sikkert også et godt kjøp men jeg har lest at enklte merker at den lavere 6MB L2 cachen gir dårligere ytelse enn Q6600 sine 12MB L2. Enkelte har "oppgradert" fra Q6600 til Q9300 og mener de sitter igjen med dårligere ytelse.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Lignende spørsmål.

 

Jeg har tenkt å sette meg opp en ny pc i september... eller deromkring.

Har funnet følgende oppsett:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=78006.

 

Det kan kanskje være verd å nevne at skjermkortet skal erstattes med et HD4870x2 og at GTX kortet er der kun for å representere anntatt kostnad for skjermkortet.

 

Som dere sikkert ser, så er CPU'en jeg har kommet fram til en E8500.

 

Spørsmålet er om jeg vil ha noen effekt ut av å heller kjøpe en Q9450 eller Q9550.

Jeg må innrømme at jeg har kjørt AMD så lenge jeg har hatt pc, så den eneste formeningen om at disse er bedre enn E8500 er prisen.

Vil det være verd prisen eller er det totalt overkill?

Og kan jeg benytte den Noctua kjøleren jeg har valgt til en Q9450/Q9550?

 

Edit: Fant nettopp ut at både E8500, Q9450 og Q9550 er LGA775, så den kjøleren burde funke så det griner...

Endret av Griffin
Lenke til kommentar
Og kan jeg benytte den Noctua kjøleren jeg har valgt til en Q9450/Q9550?

 

Edit: Fant nettopp ut at både E8500, Q9450 og Q9550 er LGA775, så den kjøleren burde funke så det griner...

 

Jeg kan bekrefte den påstanden du kommer med her.

Viktigste er om kjøleren passer på hovedkortet, noe den ikke alltid gjør uten noe form for modifkasjoner. Noen ganger passer ikke den ikke i det hele tatt. Noctua har en fin liste på sin hjemmeside over hovedkort den passer til her: http://www.noctua.at/main.php?show=compati...u12p&lng=en.

 

Men i ditt tilfelle så skal den passe 100% uten problemer :)

Lenke til kommentar

Bumper spørsmålet mitt jeg...

 

Lignende spørsmål.

 

Jeg har tenkt å sette meg opp en ny pc i september... eller deromkring.

Har funnet følgende oppsett:

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=78006.

 

Det kan kanskje være verd å nevne at skjermkortet skal erstattes med et HD4870x2 og at GTX kortet er der kun for å representere anntatt kostnad for skjermkortet.

 

Som dere sikkert ser, så er CPU'en jeg har kommet fram til en E8500.

 

Spørsmålet er om jeg vil ha noen effekt ut av å heller kjøpe en Q9450 eller Q9550.

Jeg må innrømme at jeg har kjørt AMD så lenge jeg har hatt pc, så den eneste formeningen om at disse er bedre enn E8500 er prisen.

Vil det være verd prisen eller er det totalt overkill?

Og kan jeg benytte den Noctua kjøleren jeg har valgt til en Q9450/Q9550?

 

Edit: Fant nettopp ut at både E8500, Q9450 og Q9550 er LGA775, så den kjøleren burde funke så det griner...

 

Leste i denne tråden at E8400 er best til spill (da regner jeg med at E8500 er litt bedre enn det igjen) men dersom hefitg multitasking er greia, så er quad core det jeg ønsker.

Siden det heftigste jeg bruker maskina til er nettopp spill, betyr det at jeg heller bør gå for E8500 i stedet for en Q9450 eller Q9550?

Lenke til kommentar
Har antall kjerner noe å si for encoding programmer slik som VirtualDub?

 

Mjo, virker slik ifølge task manager alle fire kjernene mine går under belastning ved komprimering men jeg synes ikke jeg får hentet ut maksimalt med kraft.

Med andre ord det virker som om programmet går på sparebluss og nekter å utnytte resten som finnes i CPU'en.

Lenke til kommentar
Hva betyr disse tekniske termene under Funksjonalitet?

Er det stor forskjell på dem? Jeg skal bruke CPU-en til spilling og encoding.

 

https://prisguiden.no/vis_side_ved_side.php?pids[]=87253&pids[]=83385&Sammenlign=Sammenlign

 

Det er diverse instruksjonssett og teknologier som CPU'en støtter.

Instruksjonssett gjør at den kan gjøre visse oppgaver raskere om de støtter de enkelte funksjonene.

http://en.wikipedia.org/wiki/Streaming_SIMD_Extensions

Ett hvor jeg vet at du kan se god forskjell på de forskjellige instruksene er PS2 emulatoren, der kreves de nesten, du kan kjøre uten men da blir det ekstra sirup fart.

Lenke til kommentar
Ingen som skal kjøpe E8600? På extremesystems var det en som klarte å få 4.3ghz med bare 1.21v stabilt!! Kanskje den klarer 5ghz på under 1.4V som 24/7 klokk :D

Er på lager på pixmania, litt dyr men går jo ann, link.

Jeg tenker litt på den...

 

Hadde ett spørsmål litt lengre opp om hvorvidt jeg burde gå for quad eller duo.

Slik jeg har skjønt det så benytter ikke spill seg av alle fire kjernene, og hver enkelt kjerne i quad er tregere enn duo (i allefall de jeg sammenlignet med) og da var E8500 et bedre kjøp for meg.... men så fant jeg E8600 som jeg tenker litt på å kjøpe ja.

Har ikke peiling på å overklokke noe da jeg aldri har prøvd, men vi får se...

Lenke til kommentar
Har antall kjerner noe å si for encoding programmer slik som VirtualDub?

 

Mjo, virker slik ifølge task manager alle fire kjernene mine går under belastning ved komprimering men jeg synes ikke jeg får hentet ut maksimalt med kraft.

Med andre ord det virker som om programmet går på sparebluss og nekter å utnytte resten som finnes i CPU'en.

 

Så da kan jeg likeså godt bare kjøpe en E8500 og klokke til 4GHz?

Lenke til kommentar
Har antall kjerner noe å si for encoding programmer slik som VirtualDub?

 

Mjo, virker slik ifølge task manager alle fire kjernene mine går under belastning ved komprimering men jeg synes ikke jeg får hentet ut maksimalt med kraft.

Med andre ord det virker som om programmet går på sparebluss og nekter å utnytte resten som finnes i CPU'en.

 

Så da kan jeg likeså godt bare kjøpe en E8500 og klokke til 4GHz?

 

Tror ikke det, det skal gå å få en Quad til å utnyttes med innstillinger, noe jeg har prøvd å eksperimentere med, for det er 4 tråder i allefall etter belastningen men den utnytter ikke GHz'ene jeg har, utnytter kjernene men ikke selve kraften om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...