Gå til innhold

Den store Intel Core 2 Duo/Quad tråden !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

må bare spørre her, selv om det sikkert er spurt om hundre ganger:

 

først. med en Noctua NH U12F på en Q6600, med G0 stepping, hva er ca frekvens jeg kan regne med er stabil? 3.2 3.4. 3.6ghz?

 

og det andre. hva slags innstillinger skal jeg bruke i bios? hva skal aktiveres og slikt, skal rammen klokkes for seg selv? gjerne link til innstillinger jeg kan bruke

 

 

takker for svar :)

Lenke til kommentar
Syns det ser bra ut jeg :ermm:

 

Crysis.jpg

Hvorfor ikke bare teste hva du får av fps, så deaktiverer du to kjerner og ser hva som skjer. Jeg testet dette på fire spill, men ingen av disse fikk lavere fps da jeg kjørte på kun to kjerner. Riktignok er det ingen av disse spillene som påstar at de kan utnytte flere kjerner, men jeg måtte bare prøve likevel.

 

Bioshock

Call of Duty 4 (demo)

Medal of Honor Airborne (demo)

Colin McRae Dirt

Lenke til kommentar
må bare spørre her, selv om det sikkert er spurt om hundre ganger:

 

først. med en Noctua NH U12F på en Q6600, med G0 stepping, hva er ca frekvens jeg kan regne med er stabil? 3.2 3.4. 3.6ghz?

 

og det andre. hva slags innstillinger skal jeg bruke i bios? hva skal aktiveres og slikt, skal rammen klokkes for seg selv? gjerne link til innstillinger jeg kan bruke

 

 

takker for svar :)

 

Dette er litt komlisert søk på cpuen din i overklokkings forumet, så får du nok en bra guide, men den noctuaen kjøler bra, så skal nok være mulig å komme deg en del oppover skalaen, men 3,6 er nok litt høyt

Lenke til kommentar

Whellman:han spurte og jeg sier min mening, jeg kan ikke svare for andre. Vet om folk som kjører 80 osv. men det er opp til de.

Alle har så klart forskjellig mening, ,men de som spør for et svar :roll:

 

Var det ikke på 71 grader den grensen er på Q6600? (Oppgitt av Intel). For det er litt over 80 grader på kjernene, så den skal jo tåle det...? Skjønner såklart at den ikke har godt av det, men de oppgir vel 71 grader på cpu som maks for en grunn?

 

Mener å ha lest det selv og jeg tror du pastet noe fra intel om det i en annen tråd( er ikke sikker på det), men jeg mener du har sagt noe om det før ja om det der. Og det er kanskje ikke så dumt å følge hvis man skal ha en 24\7 klokk :)

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar

Postet denne i Generelt men ser vel at den passer bedre her. Kan jeg fjerne innlegget på Generelt?

 

Jeg har nå satt sammen maskinen min og den funker greit. En ting jeg undrer meg litt over er effektforbruket. Måler effekten inn til psu til ca 115W... (Målt med instrument fra Clas'ern). Dette samtidig som cpu bruken skjelden er over 50% selv ved oppgaver som transcoding av video, utpakking av filer osv samtidig. Dette føles veldig lavt. Kjører cpu'en min på lavgir? Jeg får oppgitt at cpu frekvens er 2.4GHz som det skal være, likevel føles det litt "tregt". Ingen settinger i BIOS er endret og ingen overklokking foretatt.

 

Er det noen tester jeg kan foreta som gir meg en pekepinn om ytelsen er som forventet, og hvilke verdier skal jeg håpe på? Jeg har ikke noen særlige ambisjoner om overklokking.

 

Spec:

Intel Q6600 B3 stepping ...

MSI P35-NEO2-FR

ASUS RADEON X1650 512MB SILENT HDTV DVI-I PCI-E (EAX1650SILENT/ HTD/ 51)

4x 1GB DDR2 minne dual channel

SEAGATE BARRACUDA 500GB SATA-II

OCZ700GXS SLI-EU 700W psu

Noctua kjøler

Windows XP, 32 bit.

 

mvh

Asle

Lenke til kommentar
Syns det ser bra ut jeg :ermm:

 

Crysis.jpg

Hvis man ser litt på de grafene, ser man at det totale CPU-forbruket ligger godt under 50%. Dvs. at ikke engang 2 kjerner utnyttes fullt ut (antagelig er det ikke nødvendig, da prosessoren er mye mer enn rask nok... :-)

 

Grunnen til at alle kjernene er i bruk, er at en prosess kan kjøre på hvilken som helst kjerne, og hvilken kjerne prosessen kjøres på kan (og vil!) endre seg ofte (hver prosess (eller egentlig hver tråd, en prosess kan bestå av flere tråder) får noen ms kjøretid på en kjerne, før en annen prosess eller tråd får prioritet. Da kan den første prosessen godt fortsette på en annen kjerne når den får prioritet igjen, alt etter som operativsystemet finner det for godt...)

 

Jeg testet demoen av Unreal Tournament 3 med min Q6600, og satte denne prosessen til å bruke hhv. 1, 2, 3 og 4 kjerner i 4 tester etter hverandre. Det var svært liten forskjell i fps uansett hvor mange kjerner spillet fikk lov å bruke... antar skjermkortet var flaskehalsen (Radeon HD 2600XT, 1280x800, mye detaljer: typisk fps rundt 70-80).

Endret av jonny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...