Gå til innhold

Den store Intel Core 2 Duo/Quad tråden !


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Framtidig programvare vil jo etterhvert utnytte flerkjerneprosessorer bedre. I programmer som ikke bruker mer enn 1 eller 2 kjerner, vil den jo ikke ha et fortrinn. Men det kan jo endre seg enda mer ettersom tiden går. Om du bruker mange programmer samtidig og gjør mye tungt arbeide, så er jo flere kjerner også å foretrekke. Da kan du encode video, jobbe i Photoshop og gjøre annet arbeid uten at ting går som lus på tjærekost.

Lenke til kommentar

Tja, jo. Men hvor ofte gjør man mer enn 2 tunge oppgaver samtidig? Såklart det finnes mange av dem, men man må nesten finne ut hva data-hverdagen din inneholder. For det ser jo ut som at hvis man bare kjører en eller to tunge oppgaver, så vil det "beste" være en 2-kjerner siden den har høyere frekvens (Q6600 2.4GHz vs. E6850 3.0GHz). Og i tillegg så har vel 2-kjernene mer klokkepotensiale? Var det ikke en kar her som snakket om flaks? Hehe, må ha dobbel så stor flaks for å få en 4-kjerner som klokker bra :)

Lenke til kommentar
Men da regner jeg med at den bedre kjølingen er med i eska, liksom? De kan jo ikke levere en prosessor med kjøling som ikke holder mål!

9071167[/snapback]

Den kjøleren som følger med er nok til å holde en quad prosessor stabil, men du kan ikke overklokke noe med den. Du kan overklokke en quad litt med en god luftkjøler.

 

Edit: Med "noe" mener jeg "noe spesielt" da. Det er jo det samme for ytelsen om du øker 9mhz. :tease:

Endret av Megern
Lenke til kommentar
Den kjøleren som følger med er nok til å holde en quad prosessor stabil, men du kan ikke overklokke noe med den. Du kan overklokke en quad litt med en god luftkjøler.

Minner veldig om svaret jeg gidde forrige gang Sindre spurte det spørsmålet :p.

 

Men jeg har en innvending: Det er fullt mulig å overklokke den på stockkjøler, spørsmålet blir vel heller hvor langt du kommer. Jeg spiser hatten min hvis det er ingen som klarer å øke frekvensen ett hakk med stock-kjøler :p.

 

Men stock-kjøleren til Q6600 er vel god nok? De sender vel ikke med en kjøler som ikke er god nok?

9050767[/snapback]

Den er god nok til å holde en Q6600 stabil på stock-hastigheter, ja :).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...