Gå til innhold

Den store Intel Core 2 Duo/Quad tråden !

Anbefalte innlegg

det lureste for øyeblikket, hvis du har litt penger; er å kjøpe en dual core cpu nå og oppgradere til 45nm cpuene neste år. da er vel flere spill laget/patchet til å støtte 4kjerner. som crysis, ut07?, farcry2, osv osv.

9148002[/snapback]

Det jeg har nå er en amd 4600+ ,abit fatal1ty an8 sli kort og, 2 gb minne,kanskje like greit å vente til 45nm cpu eller??

9148591[/snapback]

hvis du har råd, de beste 45nm 4kjerner cpuene koster rundt 7-8k når det kommer ut, men de andre blir nok ikke så dyrt ;) . du burde sånn sett vente, men det er ikke noe must :hmm: . fordi når de kommer så kommer noe nytt etter et par år max :mad::hrm:

det du kan gjøre (som jeg har planer om), er å kjøpe e6750 som koster 1500kr nå og oppgradere neste år til de yorkfield cpuene. men det er bare om du har penger til pc da

9148677[/snapback]

Det står ikke om pengene men om fornuft av bruken av disse penger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tjaa, du klarer vel å holde deg til de nye 45nm 4-kjerne prosessorene kommer, men det vil faktisk lønne seg økonomisk å kjøpe en Q6600/E6850 til 2000 kroner og vente til neste sommer/høst med å kjøpe de nye 4-kjerne prosessorene til nærmere halvert pris.

Eller du kan såklart kjøpe de mens de er helt ferske til en stiv pris.

Lenke til kommentar
Tjaa, du klarer vel å holde deg til de nye 45nm 4-kjerne prosessorene kommer, men det vil faktisk lønne seg økonomisk å kjøpe en Q6600/E6850 til 2000 kroner og vente til neste sommer/høst med å kjøpe de nye 4-kjerne prosessorene til nærmere halvert pris.

9148870[/snapback]

Pluss nytt hovekort og minst 2 gb :)

Lenke til kommentar

Neineinei! Blant annet P35-chipset fra Intel støtter også 45nm prosessore :)

Edit: Så du klarer deg altså med samme hovedkortet til Q6600/E6850 og 45nm-prosessorer, hvis det var det du lurte på?

At du må ha ny ram, hk og cpu ved å gå over til Intel regnet jeg med du visste fra før :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar

9148870[/snapback]

Pluss nytt hovekort og minst 2 gb :)

9149067[/snapback]

4! :w00t: Neida, alt etter hva du trenger. Klarer du, ved et under, å multitaske, er det kjekt med 4. Ikke at jeg klarer det, men 4 er slikt et fint tall.

JT

Lenke til kommentar

Eneste grunn jeg ser til å kjøpe dual core i dager 3 ting:

1. spare penger.

2. spare strøm.

3. ha en kald stillegående htpc kanskje.

Utenom det ser jeg ingen grunn til å gå for dual core.

En quad core som operer på 3GHz er mer enn kjapp nok for spill som bare klarer å utnytte dual core pr i dag uansett.

I tillegg så vil du utnytte 4 kjerner i fremtidige spill som er rett rundt svingen, som alan wake, ut2007 og crysis. Kamskje også conan. Og etter disse spilla har komt ut er det vel liten sjanse for at du spiller gamle spill.

Å sitte å spille crysis om noen mnd uten fysik må være kjedelig siden en valgte dual core i stedenfor quad core i dag f eks.

For å ikke snakke om software som f eks video encoding, transcoding. Og annen tung software. + Multitasking.

Å anbefale folk dual core fremfor quad core i dag er som å høre intel si hva skal du med dual core når de selv bare solgte single core.

Husk også på at mange som kjøper pcer sitter også på dem i 3 år. Mest sannsynlig ikke de fleste på forumet her da men...

Lenke til kommentar
Eneste grunn jeg ser til å kjøpe dual core i dager 3 ting:

1. spare penger.

2. spare strøm.

3. ha en kald stillegående htpc kanskje.

Utenom det ser jeg ingen grunn til å gå for dual core.

En quad core som operer på 3GHz er mer enn kjapp nok for spill som bare klarer å utnytte dual core pr i dag uansett.

I tillegg så vil du utnytte 4 kjerner i fremtidige spill som er rett rundt svingen, som alan wake, ut2007 og crysis. Kamskje også conan. Og etter disse spilla har komt ut er det vel liten sjanse for at du spiller gamle spill.

Å sitte å spille crysis om noen mnd uten fysik må være kjedelig siden en valgte dual core i stedenfor quad core i dag f eks.

For å ikke snakke om software som f eks video encoding, transcoding. Og annen tung software. + Multitasking.

Å anbefale folk dual core fremfor quad core i dag er som å høre intel si hva skal du med dual core når de selv bare solgte single core.

Husk også på at mange som kjøper pcer sitter også på dem i 3 år. Mest sannsynlig ikke de fleste på forumet her da men...

9149396[/snapback]

Her har du meg i et nøtteskall. Bruker en 10-13 tusen hver tredje år på helt fersk innmat. Jeg husker fortsatt dagen jeg fikk inn 2.4 ghz AMDen min og 6800 GTen min, fy så fort jeg bootet opp... Nå tar det pokker meg 3-5 minutter fra login til idle uten så alt for mye stuff i startup'n.

Fyyy som jeg gleder meeeg! Raska på nå pcutstyr!

JT

Lenke til kommentar
Om han klokker Q6600 til 3GHz, kan han likesågodt klokke en E6850 til 3,8GHz, så holder den glatt ett år til karen skal ha seg 45nm prosessor.

9149564[/snapback]

Vet ikke hvordan dette vil funke i spill som crysis siden jeg fortsto det slik at de skulle bruke alt over 2 corer til fysik. Samme sa carmac om hans motor vel?

Uansett er nok de 5 fps du taper på å ha en 3GHz quad core i forhold til en dual core på 3.8GHz verdt det. Siden straks spill begynner utnytte quad core så vil nok gevinsten av en quad core være mye større.

Menne klart å kjøpe en e6550 og så spare pengene til en annen cpu neste år er forståelig.

E6850 som er prisa det samme som q6600 forstår jeg ikke valget av....

Menne en ting jeg lurer på. Ser noen oppgir temp pr core. Åssen program bruker de til å se dette? Min viser 65C ved full last (går vel noen grader ned etter pasta har satt seg), men viser ikke temp pr core.

Uansett 65C er vel ikke noe prob. Åssen temp har andre med quad core og luft kjølere?

Selv bruker jeg en artic cooling Freezer 7 Pro. Eneste grunen til at jeg bruker denne er at jeg har den liggende fra forrige cpu og den bråker ikke så mye.

Lenke til kommentar
Neineinei! Blant annet P35-chipset fra Intel støtter også 45nm prosessore :)

Edit: Så du klarer deg altså med samme hovedkortet til Q6600/E6850 og 45nm-prosessorer, hvis det var det du lurte på?

At du må ha ny ram, hk og cpu ved å gå over til Intel regnet jeg med du visste fra før :)

9149121[/snapback]

du trenger bare nforce 680i kortene eller p35/x38 kortene for quad core 45nm cpuene. og dermed bare ddr2 ram, da sparer du penger (hvis du har noe av dette da)

EDIT: hvis du har AMD så må du kjøpe nytt ja, ikke rammen nødvendighvis.

Endret av moscito
Lenke til kommentar

Fungerer E6850 med Asus P5KC? Har nettopp bestilt dette. Kjøpte dualcore for at jeg skal kjøpe de andre firekjernene som kommer senere. Føler at E6850 passer meg best. Kommer til å overklokke, så den kommer til å yte omtrent likt eller bedre enn Q6600 på det meste av software nå for tiden.

Lenke til kommentar

Bra jeg ikke står alene. Ble litt spetisk når jeg leste på Xtremesystems.com.

Men de har jo G0 Q6600. Alle som du får i norge har jo B3. Henger fortsatt fast i E6850 jeg.

Edit: 2bb1: Se gjerne blogginlegget mitt, forklarer litt dypere om hvorfor jeg valgte den osv. Bloggen

Edit2: Tror ikke det kommer til å blir AMD VS Intel lengre. Blir E6850 VS Q6600 :tease:

Synes vi burde lage en E6850 tråd og en Q6600 tråd. Føler det blir litt trangt i denne tråden. Så tar vi det grunnleggende her i denne tråden, så tar vi overklokking osv i de andre trådene.

Endret av Crossed
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...