Gå til innhold

Dårlig kontakt i VGA-connector på CRT - reparere?

eternal

Anbefalte innlegg

Har en 19" CRT her. Samsung Syncmaster 950p. Kjøpte den sent 2000 og kan vel sies å være en av de bedre kjøpene jeg har gjort. Faktisk den første skjermen jeg kjøpte til den første selvbygg pcen jeg bygde selv, og siden har resten vært historie :)

Men i det siste har det begynt å bli dårlig kontakt i vga-connectoren. Det har fungert en stund å rette den på plass, men til slutt slo den seg helt vrang.

Dette virker jo som et relativt fixbart problem, så det hadde vært fint å kunne ordne det selv istedet for å betale 500kr til en service-elektriker. Men jeg er litt usikker på hvor enkelt det egentlig er å komme til inni der når man åpner skjermen, og hva som evt. må loddes eller skrus på plass. Er det noen som har gjort dette før og kan si litt om det?

Skjermen har stått uten å være tilkoblet strøm nå i noen få mnd, og da er vel den temmelig utladet så jeg ikke dreper meg sjøl på flekken? :blush: :!:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en 19" CRT her.  Samsung Syncmaster 950p.  Kjøpte den sent 2000 og kan vel sies å være en av de bedre kjøpene jeg har gjort.  Faktisk den første skjermen jeg kjøpte til den første selvbygg pcen jeg bygde selv, og siden har resten vært historie :)

Men i det siste har det begynt å bli dårlig kontakt i vga-connectoren.  Det har fungert en stund å rette den på plass, men til slutt slo den seg helt vrang.

Dette virker jo som et relativt fixbart problem, så det hadde vært fint å kunne ordne det selv istedet for å betale 500kr til en service-elektriker.  Men jeg er litt usikker på hvor enkelt det egentlig er å komme til inni der når man åpner skjermen, og hva som evt. må loddes eller skrus på plass.  Er det noen som har gjort dette før og kan si litt om det?

Skjermen har stått uten å være tilkoblet strøm nå i noen få mnd, og da er vel den temmelig utladet så jeg ikke dreper meg sjøl på flekken?  :blush:  :!:

8986723[/snapback]

For å være litt ekkel så kan jeg jo føye til at vi har kastet en del sånne på dynga det siste halvåret for kunder :)

De har da selvsagt vært helt i orden.

Andreas

Lenke til kommentar

Du kan bare le andreash. Er ikke hovedmaskinen min heller, en jeg bruker hjemme i feriene. Så hvorfor kaste penger på en LCD skjerm og gro grå hår pga input-lag, lysblødning og føkka panelrevisjoner når jeg kan fikse denne stødige traveren her :p

Lenke til kommentar
Har en 19" CRT her.  Samsung Syncmaster 950p.  Kjøpte den sent 2000 og kan vel sies å være en av de bedre kjøpene jeg har gjort.  Faktisk den første skjermen jeg kjøpte til den første selvbygg pcen jeg bygde selv, og siden har resten vært historie :)

Men i det siste har det begynt å bli dårlig kontakt i vga-connectoren.  Det har fungert en stund å rette den på plass, men til slutt slo den seg helt vrang.

Dette virker jo som et relativt fixbart problem, så det hadde vært fint å kunne ordne det selv istedet for å betale 500kr til en service-elektriker.  Men jeg er litt usikker på hvor enkelt det egentlig er å komme til inni der når man åpner skjermen, og hva som evt. må loddes eller skrus på plass.  Er det noen som har gjort dette før og kan si litt om det?

Skjermen har stått uten å være tilkoblet strøm nå i noen få mnd, og da er vel den temmelig utladet så jeg ikke dreper meg sjøl på flekken?  :blush:  :!:

8986723[/snapback]

det kommer an på hvor problemet ligger. er problemet i kabelen trenger du å kjøpe ny og få montert den. det koster noen kroner.

er det en overflatemontert kontakt er det bare å åpne opp og lodde i vei. vel og merke om du har en anstendig bolt og ett ikke alt for agressivt loddetinn.. (for lettflytende. men pass på at det ikke sklir over fra det ene loddepunktet til det andre! da er det med stor sansynlighet "natta" til både skjerm og skjermkort.

Lenke til kommentar

Hvis kontakten er loddet rett på et kretskort (sannsynlig) så er det antagelig bare å lodde over alle 15 punktene. Brudd i slike loddepunkt er en velkjent feil.

Hvis du er heldig så er det lett å komme til bare ved å ta av plastdekslet, men det kan også hende det er et metallbur som må skrues opp først.

Lenke til kommentar

ok. holder det da å varme opp pinnene litt så loddetinnet får nytt feste, eller må jeg legge på nytt loddetinn? (er vel betraktelig mer arbeid, å varme opp pinnene er jo ikke så mye finarbeid).

edit: spørsmålstegn er effektivt.

Endret av eternal
Lenke til kommentar

Får ikke av skjerm-chassis'et engang jeg. Er to skruer i siden på bunnen. Oppe er det to ovale "knapper" som går i ett med skjermen. Skulle tro man skal trykke de inn eller noe, men de sitter jo dønn fast.

Endret av eternal
Lenke til kommentar
ok.  holder det da å varme opp pinnene litt så loddetinnet får nytt feste, eller må jeg legge på nytt loddetinn? (er vel betraktelig mer arbeid, å varme opp pinnene er jo ikke så mye finarbeid).

edit: spørsmålstegn er effektivt.

8987315[/snapback]

Du skal ikke fjerne loddetinnet som er der, hvis det er det du spør om.

Man bruker alltid loddetinn i tillegg på slikt arbeid. Da går det mye raskere å varme opp loddepunktet, og man risikerer ikke å skade printet.

Lenke til kommentar

Samsung 950p monitoren har et PG19LS chassis som jeg ikke får demontert. Finner ikke noe på google heller (utenom noen løkhode spammere som skal ha betalt for pdf med servicemanual). Noen som kan hjelpe meg?

Endret av eternal
Lenke til kommentar

img0123wh7.th.jpg

Her ser vi undersiden på skjermen. Har løsnet der de røde ringene er, og denne siden av chassiset virker å være løst.

Men får ikke løsnet på andre siden, oppe på siden av skjermen er disse knappelignende sakene, som jeg ser som eneste mulighet, men får ikke de til å løsne. Noe triks her?

img0126wp1.th.jpg

Lenke til kommentar

Går ikke å vippe de ut, virker det som :(

Er veldig trangt så skrujernet går ikke mellom så jeg får vippet det ut, så det virker ikke som om det er løsningen. Når jeg prøver å presse den inn på en av sidene, gir den ikke særlig etter.

Er det virkelig ingen som har åpnet en slik skjerm før? Må jo finnes en løsning på dette er, voldsomt så vanskelig det skulle være å få av et chassis :?:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...