Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Fryser under/etter oppstart. Tilfeldig tidspunkt.

Anbefalte innlegg

Har fått et problem med en PC her. Spurte på et annet forum allerede, men har ikke fått noe fungerende svar ennå. Håper det er OK at jeg bare kopierer og limer inn, så jeg slipper å skrive alt på nytt igjen. Vi kan da alle engelsk. :p

Problem description:

Yesterday, when i was just configuring some software, the computer completely froze. I had to use the power-button to shut down. Since then, the computer has locked up/frozen completely at some random times during startup. It happens every single time, it's just that the time it takes varies. Here are some examples of times it locks up during different attempts:

-At the very first image, when it tells me what hardware i have and stuff.

-While just looking around in the BIOS.

-While the "boot in safe mode?"-screen is up.

-During windows loading.

-At the windows login screen.

-A couple of seconds after a successful start of windows.

-Several minutes after a successful start of windows.

The lockups make the computer completely unresponsive, and i can't even turn the caps-lock light on my keyboard on/off. Shut down requires that i use the power-button.

Attempted fixes:

I have tried disconnecting both hard-drives, and just looking around in BIOS. It still freezes, so i guess that rules out any software-problem.

Something about the hard-drives still seems weird though. I tried connecting just the one main HD, and i got a message saying "no 80-pin connector" or something like that, like no HD was connected. This is the same HD i successfully booted windows from a couple of tries earlier. (When it froze a small amount of time after actually starting windows.)

Anyway, i guess the fact that it freezes when no HD is connected at all rules out a problem with the HD's themselves.

Recent changes:

All the hardware has been the same since i got a brand new harddrive in december, which i now use as my main HD/windows-HD.

If it matters, at the time of the very first crash i was looking at the settings for "zdoom", while running the program for the first time. At the time the computer had been running without problems for many hours.

Operating system:

Windows XP. (Not that it matters, since it locks up even without a HD connected.

System specs:

Home-built. (Never had this problem before.)

AMD Athlon 2400+

MSI motherboard, nForce2 chipset.

ATI Radeon 9800pro.

1gb RAM. (2x512)

HD #1: 160gb. Bought in december 06. This is the main HD.

HD #2: 80gb. Quite old. Had some problems in the past.

Husk at du får lov til å svare meg på norsk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har fått et problem med en PC her. Spurte på et annet forum allerede, men har ikke fått noe fungerende svar ennå. Håper det er OK at jeg bare kopierer og limer inn, så jeg slipper å skrive alt på nytt igjen. Vi kan da alle engelsk.  :p

Problem description:

Yesterday, when i was just configuring some software, the computer completely froze. I had to use the power-button to shut down. Since then, the computer has locked up/frozen completely at some random times during startup. It happens every single time, it's just that the time it takes varies. Here are some examples of times it locks up during different attempts:

-At the very first image, when it tells me what hardware i have and stuff.

-While just looking around in the BIOS.

-While the "boot in safe mode?"-screen is up.

-During windows loading.

-At the windows login screen.

-A couple of seconds after a successful start of windows.

-Several minutes after a successful start of windows.

The lockups make the computer completely unresponsive, and i can't even turn the caps-lock light on my keyboard on/off. Shut down requires that i use the power-button.

Attempted fixes:

I have tried disconnecting both hard-drives, and just looking around in BIOS. It still freezes, so i guess that rules out any software-problem.

Something about the hard-drives still seems weird though. I tried connecting just the one main HD, and i got a message saying "no 80-pin connector" or something like that, like no HD was connected. This is the same HD i successfully booted windows from a couple of tries earlier. (When it froze a small amount of time after actually starting windows.)

Anyway, i guess the fact that it freezes when no HD is connected at all rules out a problem with the HD's themselves.

Recent changes:

All the hardware has been the same since i got a brand new harddrive in december, which i now use as my main HD/windows-HD.

If it matters, at the time of the very first crash i was looking at the settings for "zdoom", while running the program for the first time. At the time the computer had been running without problems for many hours.

Operating system:

Windows XP. (Not that it matters, since it locks up even without a HD connected.

System specs:

Home-built. (Never had this problem before.)

AMD Athlon 2400+

MSI motherboard, nForce2 chipset.

ATI Radeon 9800pro.

1gb RAM. (2x512)

HD #1: 160gb. Bought in december 06. This is the main HD.

HD #2: 80gb. Quite old. Had some problems in the past.

Husk at du får lov til å svare meg på norsk.  :)

8986379[/snapback]

Hei,

kan det være for varmt i kabinettet ditt. Sjekk chipsetet, er det vifte på det, hvis ja, går det, med riktig hastighet? Støv?

Prøv med én og én ram-brikke, eventuelt annen ram.

mvh

Lenke til kommentar
Ja. Alle viftene går. Vet ikke noe om de går raskt nok da, men regner med det siden CPU-temperaturen holder seg stabilt på ca 35 grader.

8987699[/snapback]

Har vært borti msi kort som etter noen år begynner å oppføre seg veldig rart, spontanne restart, låsing o.l. Lurer på om det er et slik hk du har. Grunnen til det var at viften på chipsetet hadde støv og gikk seint rundt, dette resulterte høyere temp over lang tid som igjen førte til ustabilitet i chipsetet.

sjekk nøye om chipset viften er ok, mulig den går men ikke fult så fort som den skal.

mvh

Lenke til kommentar

Er faktisk ikke vifte på chipsetet, bare ei kjøleribbe. Har uansett ekstra vifter foran og bak i kabinettet som burde holde temperaturen nede. Dessuten fulgte jeg med "system temp" (som jeg antar er chipset) i BIOS helt frem til det frøs, og det holdt seg stabilt og lavt.

Skjermkortet er forresten også fra MSI, og det har egen vifte. Den går, men vet ikke hva som er fort nok, eller hvordan jeg skal finne ut hastigheten.

Vet ikke om det kan være skjermkortet som lager dette da. Det kan nok føre til at bildet fryser, men resten av funksjonene stopper også opp. (Klarer f.eks ikke å sku på caps-lock når det fryser i windows. Lyset på tastaturet lyser ikke opp.) Dette skulle tyde på at det er mer enn bare skjermbildet som stopper opp.

Lenke til kommentar
Er faktisk ikke vifte på chipsetet, bare ei kjøleribbe. Har uansett ekstra vifter foran og bak i kabinettet som burde holde temperaturen nede. Dessuten fulgte jeg med "system temp" (som jeg antar er chipset) i BIOS helt frem til det frøs, og det holdt seg stabilt og lavt.

Skjermkortet er forresten også fra MSI, og det har egen vifte. Den går, men vet ikke hva som er fort nok, eller hvordan jeg skal finne ut hastigheten.

Vet ikke om det kan være skjermkortet som lager dette da. Det kan nok føre til at bildet fryser, men resten av funksjonene stopper også opp. (Klarer f.eks ikke å sku på caps-lock når det fryser i windows. Lyset på tastaturet lyser ikke opp.) Dette skulle tyde på at det er mer enn bare skjermbildet som stopper opp.

8988838[/snapback]

Tror jeg bommet litt selv.

Det er ABIT NF7 kortene som er ustabile. Ditt har jeg ikke vært borti.

Er det integrert skjermkort på ditt, så prøv å bruke det istedenfor. Ta ut alt av unødvendige komponenter og start opp, sjekk om det er like ustabilt.

Reset bios

mvh

Lenke til kommentar

Kan jeg skynde meg å finne en reset-knapp i BIOS før det krasjer, eller må jeg gjøre noe fysisk (knapp på hovedkortet eller noe) for å resette?

Har ellers vanskelig for å tro at CPU bare løsner uten videre. Kan sjekke det også da.

Har ikke integrert skjermkort, men tror jeg kan finne et annet å prøve istedet.

Lenke til kommentar

Driver å sjekker om det er skjermkortet det er noe feil med, men har støtt på et problem:

AGP-sloten er veldig uberegnelig og vrien å arbeide med ser det ut til.

Først skulle jeg prøve å ta det originale kortet ut og inn igjen. Da jeg satte det inn igjen klarte jeg ikke å få skjermen til å skru seg på (oransje til grønt lys). Jeg måtte prøve mange ganger, med å ta det ut og inn igjen, og å presse det ekstra hardt ned i AGP-sloten. Til slutt greide jeg å få til et skjermbilde ved oppstart igjen. (det originale problemet var der fremdeles da, som egentlig var forventet.)

Nå har det seg slik at jeg også har et annet skjermkort tilgjengelig, som jeg VET fungerer. Jeg prøver nå å få testet det i maskinen min, men støter også her på det samme nye problemet. Jeg prøver om og om igjen, og presser det hardt inn, men jeg har ennå ikke greid å få skjermen til å skru seg på. Når jeg setter dette kortet inn i en annen PC funker alt helt fint.

Det hadde vært fint å funnet ut om skjermkortet er problemet, men dette nye problemet hindrer meg altså i å teste det.

--Har dere noen tips for å jobbe med uregjerlige AGP-porter?

--Kan dette med AGP-porten også ha noe med det originale problemet å gjøre? (F.eks. at kortet sitter løst i utgangspunktet, og når det endelig akkurat løsner litt så krasjer PC-en på det tilsynelatende tilfeldige tidspunktet.)

Endret av Rexen
Lenke til kommentar
Driver å sjekker om det er skjermkortet det er noe feil med, men har støtt på et problem:

AGP-sloten er veldig uberegnelig og vrien å arbeide med ser det ut til.

Først skulle jeg prøve å ta det originale kortet ut og inn igjen. Da jeg satte det inn igjen klarte jeg ikke å få skjermen til å skru seg på (oransje til grønt lys). Jeg måtte prøve mange ganger, med å ta det ut og inn igjen, og å presse det ekstra hardt ned i AGP-sloten. Til slutt greide jeg å få til et skjermbilde ved oppstart igjen. (det originale problemet var der fremdeles da, som egentlig var forventet.)

Nå har det seg slik at jeg også har et annet skjermkort tilgjengelig, som jeg VET fungerer. Jeg prøver nå å få testet det i maskinen min, men støter også her på det samme nye problemet. Jeg prøver om og om igjen, og presser det hardt inn, men jeg har ennå ikke greid å få skjermen til å skru seg på. Når jeg setter dette kortet inn i en annen PC funker alt helt fint.

Det hadde vært fint å funnet ut om skjermkortet er problemet, men dette nye problemet hindrer meg altså i å teste det.

--Har dere noen tips for å jobbe med uregjerlige AGP-porter?

--Kan dette med AGP-porten også ha noe med det originale problemet å gjøre? (F.eks. at kortet sitter løst i utgangspunktet, og når det endelig akkurat løsner litt så krasjer PC-en på det tilsynelatende tilfeldige tidspunktet.)

8997549[/snapback]

Det finnes en jumper eller bryter på hovedkortet ditt som gjør at du kan nullstille bios til fabrikk-instillinger. slå av maskinen, finn jumperen(se manualen), reset, start opp igjen og test.

AGP porten skal ikke være så vanskelig å jobbe med. Sjekk for støv nede i porten, prøv kortet ditt i den andre maskinen. prøv med PCI skjermkort og se om det hjelper.

mvh

Lenke til kommentar

Skjermkortet mitt i seg selv er nå frikjent. Prøvde det i en annen PC, og det krasjet ikke. Dette frikjenner derimot ikke AGP-porten, siden jeg aldri giddet å lirke lenge nok på det andre kortet til å få startet skjermen, slik at jeg kunne se om det fikk det originale problemet til å gå bort.

AGP-porten ser fin og støvfri ut. Jeg plages nå med å få skjermen til å starte med det opprinnelige skjermkortet mitt (som jeg nå vet er OK). Har greid det to ganger før etter mye lirking, men nå plages jeg ekstra mye.

Må nesten bli kvitt dette nye problemet før jeg kan fortsette feilsøkingen for det opprinnelige problemet, og prøve ut de forskjellige forslagene.

Lenke til kommentar

Greide å få skjermen til å starte opp nå, så nå er jeg tilbake til det gode gamle freeze-at-random problemet.

Prøvde å resette BIOS, og satte til og med inn et splitter nytt batteri. Ingen forandring.

Flere forslag? :(

EDIT: Ser ut til at ekstraproblemet med at skjermen ikke viser noe kommer og går at random.

Endret av Rexen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...