Gå til innhold

Sommer jobb til 14 åringer?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Vel de kunne trikset med lønna, sett at han kjente en som arbeidet der samt hadde en villig sjef så kunne de gitt han som hadde lov til å arbeide høyere lønn for så å gi det til han som ikke hadde lov.

Mener det er noe med 16år og lønn i Norge, men er ikke helt sikker...

Edit: En annen mulighet er å bare ansette noen svart.

Endret av P-in-P
Lenke til kommentar
Vel de kunne trikset med lønna, sett at han kjente en som arbeidet der samt hadde en villig sjef så kunne de gitt han som hadde lov til å arbeide høyere lønn for så å gi det til han som ikke hadde lov.

Mener det er noe med 16år og lønn i Norge, men er ikke helt sikker...

8986356[/snapback]

Etter hva jeg har hørt kan du tjene 1500 kr ute å måte melde i fra. Også er det noen med 7 timers arbeid i butikk hvis du er under 16 år, er i hvertfall noe sånt på Rema hvor jeg har jobbet litt.

Jeg skriver bare ting jeg tror og har hørt, så det er ikke noen helt sikre svar.

Lenke til kommentar

Høres sikkert ut som et kjedelig forslag, men det greieste for de under 16 er å ta private oppdrag som enkelt hagearbeid o.l.

Anbefaler deg å pugge orddelingsregler [edit: + å/og regler. Ref: posten under] før du skriver noen jobbsøknad forresten ;)

Lykke til!

Endret av lathorv
Lenke til kommentar

Her er noen linker du burde sjekke ut: ;)

http://www.ung.no/art/?id=593&shw=SOMMERJOBB

http://forbruker.no/jobbogstudier/jobb/article1254816.ece

Fra den Forbruker.no:

13 år: Er du over 13 år kan du ta lettere arbeid, for eksempel avisbud og lettere rydde-, pakke- eller lagerarbeid. Du kan jobbe opptil 7 timer i døgnet og 35 timer i uka.

15 år: Har du fylt 15 år kan du ta arbeid som ikke er til skade for helsa di, eller hindrer deg i skolegangen. Eksempler kan være butikkarbeid, lager, avisbud, kafeer, pensjonater og campingplasser. Ryddearbeid og vedlikehold i parker og liknende er andre muligheter.

18 år: Du regnes som voksen og har lov til å ta alle typer arbeid. Arbeidsmiljø-loven regulerer dine arbeidsforhold.

20 år: Du må være fylt 20 år for å ha lov til å selge eller servere brennevin.

Endret av torkaa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...