Gå til innhold

Fikk jeg et brukt kamera fra Japan Photo? Råd?

Anbefalte innlegg

Dette var irriterende.

Jeg fartet rundt den 29/6 for å finne Panasonic Lumix FZ50. Veldig få hadde det men jeg fant det før jeg måtte kjøre helt til Oslo, som er et stykke for meg.

Fant det på Japan Photo i nærområdet(vil ikke henge ut enkelt butikken).

Jeg spurte først i butikken men ekstrahjelpen sa de ikke hadde, men en som virket som eieren/butikkleder sa han hadde et på bakrommet. Han forsikret meg om at det ikke hadde vært en utstillingsmodell men at folk var fæle til å plukke så han hadde satt det på bakrommet.

Jeg så at esken ikke var uslitt, den bar noe preg av mye "kikking" el. Samme gjaldt posen kameraet lå i. Selve kameraet hadde ingen riper el. så jeg valgte å stole på butikkselgeren på at det heller ikke var brukt. Hjemme oppdaget jeg også at ingen poser var forseglet. (med unntak av datakabel posen)

Det kostet 4990,- i butikken men fikk prutet det ned 200,-+1GB minnekort slik at jeg slapp å kjøre til Oslo for en hundrelapp.

Men siden da har jeg kun lekt meg og testet det litt, men nå pakker jeg og skal til fjells og oppdager at hverken Norsk eller Engelsk manual for hverken kamera eller datapakken ligger i esken. De er ikke der.

Dette synes jeg tyder sterkt på at dette kameraet faktisk er brukt!

Nå fikk jeg lyst til å heve hele kjøpet og dra til butikken i Oslo for å kjøpe der i stedet. Hvilke råd kan dere erfarne kjøpere gi meg?

Jeg reiser ikke på fjellet(med buss) før alt er i orden og dette sinker meg betraktelig.

EDIT:

jeg mente svensk/dansk her, bare husket dårlig fra mitt tidligere dmz-tz1

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Panasonic lager ikke norske manualer. Det følger heller ikke med engelsk manual på Panasonic sine produkter.

Det følger imidlertid med dansk manual, og også svensk tror jeg. Pluss en liten bunke med andre språk.

Om posene er forseglet, husker jeg ikke, men du kan jo se om de har merker etter tape, eller at de har blitt dratt i. Du ser lett også på kablene om de er dratt ut og satt sammen igjen.

Kan ikke uten videre si at du har blitt lurt, men skjønte ikke helt hva han mente med at det var satt på bakrommet fordi folk var fæle til å plukke på det? Er det ikke nettopp det man har utstillingsmodeller til, slik at "ditt" kamera ikke skulle bli brukt som det?

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Det er heller ingen svensk eller dansk manual. Kun tysk, fransk, italiensk, nederlandsk(el). Siden jeg har hatt DMC-TZ1 før så vet jeg at manualer mangler :(

Han sa han hadde kun 1 eksemplar igjen og dermed ingen som stod ute i butikken men at han hadde satt det bort slik at folk ikke skulle plukke på det. Det hørtes greit ut for meg, kan fint akseptere at det var tilfellet. Om det var rett.... jeg jobber ikke i fotobutikk, men jeg var usikker under kjøpet...

Jeg spurte om det hadde vært utstillingsmodell siden jeg evt. ikke ønsket å betale full pris om så var tilfellet. Han svarte nei.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Det skal følge med dansk og/eller svensk bruksanvisning. Det vet jeg. Det kan være at du enten har fått en EU modell, eller at kameraet har vært solgt og levert tilbake, og at kjøperen har glemt å legge tilbake bruksanvisningen han har tatt ut av pakken.

Sjekk også om posene har merker, og om kablene bærer preg av å være brukt (du ser det lett om de er buntet sammen på en profesjonell måte eller ikke.

Men uansett... hvordan forventer han å selge et kamera som ingen får lov til å plukke på før de kjøper? Du fikk jo lov, og da virker det jo som kameraet har fungert akkurat som en utstillingsmodell... den gjorde jo det for deg.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Selve posen med kabler(USB og TV) er "forseglet" med en liten tapebit. Hvorvidt det er standard prosedyre er jeg usikker på.

Jeg sjekket USB kabelen gjennom den gjennomsiktige plastikposen under en sterk arbeidslampe. Jeg sammenlignet den med USB kabelen til min nye Nokia E65 som jeg såvidt har brukt en uke. Det er såvidt jeg kan se at Nokia kabelen min er brukt og det er såvidt en muligens antydning på ene siden. Men kan ikke si med 100% sikkerhet at jeg kan se kamerakabelen er brukt.

Den behøver strengt tatt ikke være brukt i det hele tatt siden jeg eks. har mange kortlesere i mine PC'er. Selv pleier jeg å ta kortet ut av kameraet istedet for å bruke datakabelen til kameraet som er tregere. (selv om det kanskje ikke er anbefalt med tanke på kontaktslitasje osv)

Afseth:

Ja, den gjorde det og jeg mener jeg ikke burde betale fullpris om det har vært et "fikle" kamera. Prutingen jeg gjorde var på basis av prisen i butikken i Oslo og argumentet mot å slippe å dra dit.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Kablene skal være buntet sammen med en strips, og man ser lett på stripsen, og kabelens sammenbunting forøvrig, om det er maskinelt gjort. Er det gjort for hånd, skal det være relativt lett å se. Dette gjelder også strømkabelen som fulgte med til laderen. Men som du sier, kablene i seg selv er ingen garanti for at den ikke er brukt.

Men mangler du dansk/svensk bruksanvisning, og butikken ikke har sagt til deg at det er EU modell, har du uansett krav på en slik. Kan de ikke hoste opp en slik i løpet av meget kort tid, har du rett til å heve kjøpet.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Da blir det i såfall vanskelig å si. Men så lenge kameraet fungerer, så tror jeg trygt du kan ta det med deg.

Men er du usikker, så kan du som sagt bruke argumentet med bruksanvisning (jmf. mitt forrige innlegg) for å heve kjøpet og dra til Oslo i stedet.

Lenke til kommentar

Afseth:

Ja, jeg skal ringe butikken nå, men ville rådføre meg litt her først. Om han ikke kan oppdrive en dansk/svensk manual, eller har solgt meg en EU modell(som han ikke informerte om), så kommer jeg til å be om å få heve kjøpet og drar innom Oslo i dag.

Olar:

Jeg trenger å ha med en manual jeg kan lese siden jeg skulle tatt den med på fjellet i dag. Jeg er nybegynner og trenger å lære meg kameraet godt når jeg er på fjellet denne uken.

Mulig jeg er en treg og dum bruker, men det er mange instillinger på dette kameraet jeg ikke forstår noen ting av og skal jeg bruke alt på auto så kunne jeg kjøpt et mye billigere kamera.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Olar:

Jeg trenger å ha med en manual jeg kan lese siden jeg skulle tatt den med på fjellet i dag. Jeg er nybegynner og trenger å lære meg kameraet godt når jeg er på fjellet denne uken.

Sorry, ikke meningen å virke nedlatende. Antar at du kanskje kan finne bruksanvisningen på hjemmesidene til produsenten?

Lenke til kommentar

Det kan jeg absolutt gjøre, men hele kjøpet gjør meg litt usikker. Samt at å skrive ut en stor manual i løse A4 sider blir ikke helt det samme. Japps jeg foretrekker papirmanual. Jeg synes Panasonic sine småformat papirmanualer er fine å ha med seg i veska ol.

Men jeg skal ringe nå og høre om han kan oppdrive denne siden jeg hver dag jeg taper er en kostnad(hytteleie), så jeg må ordne dette i dag rett og slett.

Lenke til kommentar

Har snakket med han som solgte meg kameraet på telefon nå. Han sa følgende.

---------------------

Jeg kjøpte blabla hos deg den blabla og oppdager nå når jeg skal pakke og dra på fjellet at det ikke ligger dansk/svensk manual i esken.

- "Ligger ikke maualen på CD?"

Det gjør den sikkert, men jeg har Panasonic kameraer fra før og vet det skal følge med en dansk/svensk manual i papirformat som jeg liker veldig godt fordi den passer bra i en fotoveske pga. størrelsen.

- "Da skal jeg se om jeg kan skaffe deg manualen til du er tilbake fra ferie"

Det er hyggelig, men problemet mitt er at jeg gjerne skulle hatt med manualen på ferien når jeg er ute i terrenget og fotograferer.

Men du har ikke en slik manual liggende hos deg?

- "Nei, det har jeg ant. ikke fordi når vi bestilte disse så var det nok EU modellene vi kjøpte"

Ok? Men du informerte ikke meg at dette var en EU modell jeg kjøpte? Jeg var ikke klar over det, la meg tenke på saken og ringe deg tilbake.

- "Eh nei det sa jeg kanskje ikke, ok"

Hva synes dere? Jeg liker ikke dette... Det står heller ingenting på esken som skulle anntyde at det er en EU modell, pleier ikke slikt å være merket? Altså var det mitt ansvar å se det, eller hans ansvar å informere om det ved kjøpet?

Jeg oppfatter ikke meg selv som en vanskelig kunde, men jeg liker ikke å bli tatt for å være dum eller å bli utnyttet. Og siden jeg var i tvil når jeg stod der hadde jeg muligens sagt nei og heller dratt til Oslo om han hadde informert om at det var EU utgaven av kameraet i tillegg.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg liker godt å ha manualer i papirformat, og ville nok spurt om et prisavslag eller noe annet stæsj dersom jeg ikke kunne fått manualen før etter "testferien" min.

Men han virket jo hyggelig og grei, så jeg ville ikke vært for sta i min sak.

Har Japanphoto større avanse på EU-modeller?

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar

Jeg vil heller ikke være vanskelig eller tverr kunde i denne saken. Karen virker grei og jeg ønsker slik sett ikke å få et dårlig kundeforhold til butikken. Men slik sett føler jeg ikke at det er meg som evt. er årsaken til det om det skulle skje.

Og ja, pleier ikke EU modeller å være lavere priset i Norge og skal ikke butikken informere om at det er en EU modell de selger deg?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Hei Theo343,

I just read your postings here on akam, very sorry for the experience that you had!

Eventhough, I think it would be a faster solution to call or mail Japan Photo kundeservice about it, I of course see your point in this posting.

So let me just try to solve the problem:

1.) If it was a show model, you have a right on a discount on it. 200,- Nok + memory card was fair, but not if you are not told about it. So if you want to keep the camera, we offer 300,-Nok more, that would be 15% discount on a camera that you declared yourself as "no riper etc".

2.) It is our absolute policy to tell people about EU model if it is an EU model. About 90% of our cameras come from Norwegian importer, some we import opurself for various reasons. Panasonic is one of the brands that we import. There should have been a printed manual in the box, either in a scandinavian- or english language. As you have obviously not been told about it, we give you of course the possibility to return the camera and get your money back, get a higher discount or buy annother model.

3.) Because you have the hollidays coming, we offer you to keep the camera, use it during the hollidays and return it after hollidays. We will use it as a Lånekamera afterwards, so you have no risk.

If you want, we can take the rest on PM level and not in the forum.

Thanks a lot and sorry again

Stephan Stein

Administrerende direktør

Japan Photo Holding Norge AS

Lenke til kommentar

Thanks very much Stephan. :)

I have called the shop and talked to the shopkeeper, and he was indeed service minded. I only posted in the forum to get some advice, since this was a new situation for me. I had no intention in making bad publicity for Japan Photo.

Lets do the rest on PM. Im impressed.

Edit:

Very impressed by the customer service you presented here.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Alle tiders service av JP dette. Er vel strengt talt ikke nødvendig at alle som har problemer skriver om de her, så sjefen selv må fikse opp i alt. Selv om det er meget effektivt :)

Finnes det ikke en tellefunksjon på kamera, som kan vise deg hvor mange bilder som er tatt? Nå ser det jo ut til at alt løser seg på en fin måte uansett men.

Lenke til kommentar

Jeg tok ikke opp saken her for å skape blest om den, kun for å rådføre meg med erfarne brukere.

Kameraet var "factory default" settings når jeg fikk det og jeg kan enkelt resette det igjen til det(hvis jeg ikke husker feil). Selv har jeg tatt ca. 50-100 testbilder inne og på verandaen første kvelden.

Men jeg har sendt PM til Stephan og takker der også for meget for god service. Jeg forventet faktisk ikke å få den type oppmerksomhet her :)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...