Gå til innhold

Skifte til linux

Anbefalte innlegg

Jeg tenker å skifte over til linux og forlate windows verdenen. Jeg har prøvd det siste ubuntu distroen på min svogers datamaskin og syns den var grei. Men det er enkelte punkt jeg er kritisk til. Det er at oppløsningen ikke er helt optimal. Selv etter å ha installert linux. Det andre er at etter at jeg prøvde å få oppgradert skjermdriverne så fikk jeg ikke bootet inn ubuntu. Skjermen ble bare svart og fikk ingen singnaler fra datamaskinen. Veit ikke hva det er som skjedde. Han har et gforce 8400 gs skjermkort. Jeg har gforce6600 grafikk kort. Vil min oppløsning være like elendig? ca 1000*700. Bør jeg kanskje velge en annen linux distro som kan ordne den biten litt betre eller helt perfekt uten alt for mye skjas og mas og fiddling med commando linja?

Den aqndre tingen jeg lurer på er. Jeg har lyst på en rein installasjon ettersom min windows begynner å bli full av feil. Selv om laster ned oppdateringer når de kommer så blir maskina mi merkbart tregere. Jeg har skjørt dfragmentering ganske mange ganger. Det virker en stund men så er det tilbake i det gamle samme. Ettersom jeg forstod så slap man unna defragmentering i et linux miljø. Men det jeg lurer på finns det et verktøy som klarer å slå sammen partisjoner? Jeg har 2 disker. en på 40 gigabyt og en på 200 gigabyte. begge er ide disker. Det jeg vil er å slå sammen alle partisjonene på 40 gig disken og ha litt færre på 200gig disken. Ettersom med windows nå så kan jeg ikke pakke ut større filer en 1 gigabyte fordi det ikke er plass på system disken til å utføre den opperasjonen. Jeg er villig til å slette alt mulig mumbo jumbo på min komputer for å få det til. Men det verktøyet som jeg vil bruke er viktig at det er gratis da jeg ikke har spå mange penger å rutte med.

Det hadde vært fint med svar ja ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til Linux-delen av forumet Tobak30. Ubuntu har til dags dato den enkleste årdningen for skjermkortdrivere. Hvis ikke Ubuntu-studio frister mer da. Er ikke sikker på det med sammenslåing av harddisker da, men du finner sikkert en del docs på ubuntuforums.org hvis du velger å gå for ubuntu.

Lenke til kommentar

Kubuntu kan være et greit alternativ ja. Så gparted ordner biffen med å slå sammen partisjoner på en enkel måte da?

Jeg har ike behov for å ta vare på noe programvare da jeg vil ha renest mulig instalasjon for å kunne presse mer ytelse ut av min lille amd 2200+ maskin.

Lenke til kommentar
Kubuntu kan være et greit alternativ ja. Så gparted ordner biffen med å slå sammen partisjoner på en enkel måte da?

Jeg har ike behov for å ta vare på noe programvare da jeg vil ha renest mulig instalasjon for å kunne presse mer ytelse ut av min lille amd 2200+ maskin.

8986205[/snapback]

Hvis du ikke trenger Windows i det hele tatt så er det ingen problem med å partisjonere diskene slik du vil ha det. Det kan være lurt å ta backup av dokumenter/ bilder/ musikk som du ønsker å bevare.

Du laster bare ned ISO fila, brenner den med et brennerprogram som bilde( Image) til cd. Åpner biosen for å sette cdrom til første boot. Så er det bare å starte opp med cden i. Da vil Kubuntu lastes automatisk. Da er det bare å trykke på install, svare på noen spørsmål ang språk og tidssone. Når du kommer til partisjonering så velgder du manuell. Da kan du ordne partisjonene akkurat slik som du vil ha dem.

Hvis du vil ha best ytelse så er Xubuntu noe kjappere en Ubuntu og Kubuntu. Jeg kjøre Kubuntu med en amd xp 2500(Barton) og 1 gb ram. Fungerer helt greit.

Lenke til kommentar

Vil det si at installasjonen vil være det samme? Jeg vil nemlig ha det enklest mulig da jeg ikke er så fryktelig flink med data.

Er det enkelt å legge til ny programvare og i etterkant? må man legge pakker i bestemte foldere eller kan man rett og slett legge di i root og alt går greit? Det er kun gimp, blender, ett eller annet media program som kan spille av alle mulige media filer og nettleser jeg har behov for. Muligens og wine for å kunne skjøre enkelte windows programmer.

Endret av Tobak30
Lenke til kommentar

Alle de 3 forskjellige distroene har noe lunde den samme innstallasjonen. Valget går ut på hva du liker av disse.

http://www.kubuntu.com/

http://www.xubuntu.com/

http://www.ubuntu.com/

Jeg personlig liker gnome (ubuntu).

Tobak30: Legge til pakker i etterkant er som en lek. Hvis du vet navnet på pakken du skal innstallere så er det bare å skrive en komando i terminalen, eks:

sudo apt-get install blender

sudo betyr superuser do..altså gjøre med superbruker(root). apt-get install betyr at du bruker apt(pakkesystemet) til å innstallere. Etter det kommer pakkenavnet du skal innstallere.

Gimp ligger inne når du har innstallert Linux, ihvertfall i *buntu distroene. Wine er også enkelt å innstallere.

Endret av Marsan
Lenke til kommentar

Sorry for å mase slik. men xubuntu sies i følge den testen på hardware at den er mest stabil og minst system krevende. Men jeg så også at det var foskjellige programmer som kjørte under forskjellige skrivebords miljøer. Eer det en vikig sak eller går alle programmer å installere uinder hvilket som helst skrivebordsmiljø.

Lenke til kommentar

ja.. Xubuntu og ubuntu er veldig lik slikt sett ettersom de begge bruker gtk, kubuntu er untaket, men du får til å innstallere ubuntupakker på kubuntu. Men totalt sett så er det like programmer til alle *buntu distrubisjonene ettersom de bruker samme pakkesystem og tildels samme pakkebrønner (der du henter pakker i fra).

Lenke til kommentar

Argh, å legge til/fjerne pakker er MYE enklere med adept (og lignende) enn det er med apt-get, folk må snart lære seg at nybegynnere helst ikke bruker oppgavelinjen til å utføre oppgaver "enkelt" da det virker ekstremt nerdete og lite brukervennlig. Bare noen enkle klikk og pakken er installert.

Lenke til kommentar
Vil det si at installasjonen vil være det samme? Jeg vil nemlig ha det enklest mulig da jeg ikke er så fryktelig flink med data.

Er det enkelt å legge til ny programvare og i etterkant? må man legge pakker i bestemte foldere eller kan man rett og slett legge di i root og alt går greit? Det er kun gimp, blender, ett eller annet media program som kan spille av alle mulige media filer og nettleser jeg har behov for. Muligens og wine for å kunne skjøre enkelte windows programmer.

8986452[/snapback]

Ubuntu bruker pakkebrønner, dvs at programmene ligger på nettet. Du bruker pakkebehandlerern ( synaptic for gnome, adept for KDE) eller legg til/ fjern i menyen. Da er det bare å lete etter den pakken du trenger. Gimp, medieprogram og nettleser er ferdig installert. Når du installerer havner programmen i menyen. Det er mye enklere å installere programmer i Ubuntu en i Windows.

Her har du en sammenligning på hvordan det er å installere Blender i Windows kontra Linux. Den kjappeste måten er selvsagt måten til Marsan. :)

Lenke til kommentar
Sorry for å mase slik. men xubuntu sies i følge den testen på hardware at den er mest stabil og minst system krevende. Men jeg så også at det var foskjellige programmer som kjørte under forskjellige skrivebords miljøer. Eer det en vikig sak eller går alle programmer å installere uinder hvilket som helst skrivebordsmiljø.

8986501[/snapback]

Hvis du har bredbånd og tre tomme cder, så kan du laste ned de tre distroene og prøve selv hva du synes ser best ut. Alle tre fungerer som livecd, det kreves at du har 256 mb ram for å kjøre. Du installere ikke noe på den måten og får se hva du liker. Husk på at npår du kjører som livecd så er *buntuen betydelig tregere en hva han vil være installert på harddisken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...