chma Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Ok, dere har sikkert fått dette sprøsmålet nok ganger, men fyrer løs for det. Hvilken Linux skal jeg velge for en gammel pc med Intel (tror det er pentium I) 75 MHz, den har 32 mb minne og 5gb hd. Har aldri brukt linux før så dette blir litt prøv og feil, men hvilke kan jeg bruke uten å tvinge systemet i kne? Trenger ikke noen spesielle funksjoner, skal bare erstatte win 95 for "moro" skyld og at den ikke fungerer sikkelig med win, Som at den ikke takler nettverks kort etc. Men kan denne brukes til noe? liten ftp server eller noe i den duren etc? mvh Christian Lenke til kommentar
Blib Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Den kan brukes til alt mulig. Anbefaler Mandrake 9.0 hvis du skal bruke PCen selv. Har ikke testet andre, men på en god del sider står det at dette er den mest brukervennlige. Er enig i at den er det. Mega enkelt å installere. Mange, iallefall her, mener at alle distrubisjonene er like enkle og greie, det får nå være så. Lenke til kommentar
chma Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 Den kan brukes til alt mulig. Anbefaler Mandrake 9.0 hvis du skal bruke PCen selv. Har ikke testet andre, men på en god del sider står det at dette er den mest brukervennlige. Er enig i at den er det. Mega enkelt å installere. Mange, iallefall her, mener at alle distrubisjonene er like enkle og greie, det får nå være så. men er det ikke minimum 64mb minne, eller er det overdrevet, den pcen jeg skal legge det inn på er ikke så rask at det gjør noe på noen måte. Men så til et annet dummt sprøsmål kanskje, har sikkert litt mer med windows å gjøre, men det bør gå greit å slenge inn en billig rask cdrom, med 4x så vil det ta år og dag..... Lenke til kommentar
termos Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Gi nå faen i å poste slike teite spørsmål da. Ser dem hver eneste gang jeg sjekker innom. Det finnes ikke noe svar på det, du får nesten prøve deg frem. Ja, si jeg er teit de som vil, jeg gjør meg klar for flame, men jeg er seriøs. Lenke til kommentar
chma Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 Gi nå skitt i å poste slike teite spørsmål da. Ser dem hver eneste gang jeg sjekker innom.Det finnes ikke noe svar på det, du får nesten prøve deg frem. Ja, si jeg er teit de som vil, jeg gjør meg klar for flame, men jeg er seriøs. Hvis jeg skulle prøvd alle populære og så valgt det som funket best så ville jeg aldri blitt ferdig, hvis du leser så er det snakk om en forholsvis treg pc, skulle gjerne prøvd flere hvis den var litt raskere, men det tar rett og slett for lang tid, så jeg spør dere her som har brukt dette før om hva som er anbefale. og jeg advarte deg/dere om at det sikkert var stillt før, og Jo det finnes svar, men ikke nødvendigvis ett.... :wink: . Lenke til kommentar
termos Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Nesten alle distroer. skal virke, det er fortsatt snakk om Linux du skal installere, og nokså mye av de samme pakkene som alle andre tilbyr. Det som har noe å si er vel installeren, som oftes ikke er så veldig tung. Om det er noe spesielle krav, f.eks skjermkort med støtte for oppløsning over ett vist punkt pleier det å stå på produsentens webside. Lenke til kommentar
glabba Skrevet 7. januar 2003 Del Skrevet 7. januar 2003 Legg inn Slackware eller noe i den dur. Tror ikke de grafiske innstallasjonene til Mandrake, RedHat o.l. går så bra på den maskinen (de lar deg kanskje velge en mindre grafisk innstallasjon, men Slack er mye morsommere) . Dessuten kan du glemme alt som heter X, med mindre du bruker en liten WM som for eksempel TabWm eller hva den nå heter. Lenke til kommentar
chma Skrevet 7. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 7. januar 2003 glemte å legge til den opplysningen, har ikke noe skjermkort som klarer noe sikkelig grafikk i det hele tatt, klarte å kjøre fligth simulator 98, det er alt jeg husker. jeg får prøve mandrake og se hvordan det går, men da spør jeg sikkert i flg. noen dumt igjen, er debian et like godt alternativ? Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg synes ikke spørsmålet er spesielt dumt. Jeg tror du kan bli veldig fornøyd med freebsd. Freebsd er ikke Linux, men mye er likt. Freebsd er et OS og ingen distro. Freebsd er svakere på desktop/spill-området enn Linux, men det skulle ikke være noe heft på den boksen der. Du vil kunne bruke boksen til server-oppgaver, og kansje også få et vindussystem opp å gå. For å komme i gang med Freebsd trenger du bare den første cd-en. Håndboka loser deg gjennom mye. Det blir en del lesing, men ting er godt forklart. Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 Jeg synes ikke spørsmålet er spesielt dumt. Jeg tror du kan bli veldig fornøyd med freebsd. Freebsd er ikke Linux, men mye er likt. Freebsd er et OS og ingen distro. Freebsd er svakere på desktop/spill-området enn Linux, men det skulle ikke være noe heft på den boksen der. Du vil kunne bruke boksen til server-oppgaver, og kansje også få et vindussystem opp å gå. For å komme i gang med Freebsd trenger du bare den første cd-en. Håndboka loser deg gjennom mye. Det blir en del lesing, men ting er godt forklart. Er det noen av linux distroene som har et vindussystem som ikke krever for mye? Men freebsd krever litt lesing, har ikke mye tid til overs til å lese noe sæærlig (skole tar mye tid), men har fått noen ideer til hva jeg skal gjøre. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 XFree 3.3.6 tror jeg er vindussystemet du bør kjøre, og det blir det samme på Linux som på Freebsd. Jeg tror du må regne med en del lesing uansett. Linux-alternativene som lyser seg ut er vel kansje slack og debian, og de krever endel leseglede de også virker de som. Synes du ikke det er kjekt å lære ting om datamaskiner er det ikke sikkert du vil få noen god opplevelse av å prøve slike operativsystemer vi snakker om her. Lenke til kommentar
chma Skrevet 8. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2003 XFree 3.3.6 tror jeg er vindussystemet du bør kjøre, og det blir det samme på Linux som på Freebsd. Jeg tror du må regne med en del lesing uansett. Linux-alternativene som lyser seg ut er vel kansje slack og debian, og de krever endel leseglede de også virker de som. Synes du ikke det er kjekt å lære ting om datamaskiner er det ikke sikkert du vil få noen god opplevelse av å prøve slike operativsystemer vi snakker om her. Lære er helt fint, men det blir bare det att jeg aldri får satt meg ned å gjort noe sikkelig, men jeg kan jo alltis drøye det til en ferie. Men jeg fortsetter å lese og søke rundt etter noe som passer meg. Christian Lenke til kommentar
Ancistrus84 Skrevet 8. januar 2003 Del Skrevet 8. januar 2003 Ok, dere har sikkert fått dette sprøsmålet nok ganger, men fyrer løs for det. Hvilken Linux skal jeg velge for en gammel pc med Intel (tror det er pentium I) 75 MHz, den har 32 mb minne og 5gb hd. (...) Men kan denne brukes til noe? liten ftp server eller noe i den duren etc? mvh Christian Å jada se min "ruter" neder på denne siden Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå