Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg ville brukt 300GB optiske plater til en ekstra backup innimellom. Nå vurderer jeg mest å bruke ekstra disker, men alt koster penger.

Og akkurat nå kjører jeg en meget selektiv og liten backup nettopp pga. dårlige alternativer.

Backupmedia for hjemmemarkedet behøver ikke være like raskt som LTO, Harddisker ol. Det kan være svære optiske plater som gjerne bruker natta på å backe opp data.

Så slik sett er jeg ikke enig i at det å kunne ha backupløsninger alltid skal være en dyr sak. Det burde finnes alternativer som var billigere enn harddisker.

Hvis de klarte å masseprodusere 300GB DVD-/+RW plater med en meget lav skrivehastighet ift. størrelsen på platen så ville det kunne blitt en backup suksee uten at det nødvendigvis ødela for harddisk backup eller dyre tapespillere.

Årsaken til at jeg sier RW er fordi det er på tide å tenke miljø når man lager optiske plater.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samme teknologi gjør at man eksempelvis kan lage en mini-DVD-spiller til PDA-en som vil romme 50 GB på en disk med en diameter på en tomme.

Man håper nå å kommersialisere teknologien, men dette vil trolig ta 3 til 5 år.

Om 3 til 5 år må de regne med å konkurrere mot flashbaserte minnekort på 64-128 GB til noen få hundrelapper som ikke krever et dyrt, strømkrevende, tungt og stort mekanisk drev. De må også regne med at flash er rundt 10-30 ganger raskere om 3-5 år. Med andre ord tror jeg de kan glemme å få gjennomslag for teknologien på PDA'er.

På stasjonære PCer tror jeg de vil møte hard konkurranse fra harddisker på 2-5 TB til en tusenlapp.

Hvem er vel imponert over en lagringskapasitet på optiske medier i dag (Blu Ray/HD-DVD) som er 10% av kapasiteten på en normal harddisk? Hvem vil vel bli imponert om 3-5 år av optiske medier som har 10% av kapasiteten på normale harddisker?

Lenke til kommentar

Optisk medium har dog hatt en elendig utvikling. Man får i dag 1TB disker, mens optisk lagring uten DRM ligger på 9GB.

Kanskje optisk medium snart ryker ut døren og at man kjøper programvare levert på billig "USB ROM" vs DVD eller kun nedlastbart.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Optisk medium har dog hatt en elendig utvikling. Man får i dag 1TB disker, mens optisk lagring uten DRM ligger på 9GB.

Får man ikke tak i brennbare HD-DVD-plater, uten DRM, på 30GB? Redigert, joda. (Riktigok til en helt hinsidig pris, men det er en annen sak.)

Kanskje optisk medium snart ryker ut døren og at man kjøper programvare levert på billig "USB ROM" vs DVD eller kun nedlastbart.

9023655[/snapback]

Jepp, noe sånt. en USB minnepenn på 512MB koster jo ned i 49 kroner nå. DVD-plater er riktignok både mer rommelig og langt billigere, men det kan jo være en kjekk bonus i programpakken å få med en minnepenn, og 512MB bør jo holde i lange baner for svært mange programvareleverandører.

Lenke til kommentar

Simen1:

Og hva koster skriveren for HD-DVD? ;). Det er jo lenge vist til at DVD formatet kan utvikles med mange lag uten særlig kostnad for forbrukeren.

En 512MB minnepinne til 49,- er tom. en overskrivbar utgave. Jeg er sikker på at programvare produsenter kunne fått trykket/programmert inn sitt innhold på ikke-overskrivbare minnepinner på 512MB som bare kostet 1/10.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...