knutinh Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg har fått med meg at hardware-kalibrering av monitor er nødvendig for å kunne "skru" hvitbalanse på fotografiene mine etter øyet. Er "Spyder 2" til 945,- det man bør gå for? Jeg forstår det slik at denne måler displayets respons og genererer en fil som kan brukes av photoshop etc som en fargeprofil, mens denne dippedutten kan ligge på skrivepulten og kontinuerlig måle rombelysningen og korrigere skjermen forløpende ut fra dette? Jeg kunne gjerne tenke meg at grov-kalibrering lå i skjermen selv - jeg innbiller meg at det vil gi mer korrekte farger for alle applikasjoner (også de som ikke leser fargeprofiler), dessuten er vel risikoen for å få banding og andre artefakter forbundet med for få bit da mindre? Når photoshop "rendrer" en 12-bit raw-fil så kan den sikkert nyttiggjøre seg en fargeprofil maksimalt (dvs tilpasse seg monitorens svakheter og gi et best mulig bilde innenfor fysiske begrensninger). Men ofte må man se på bilder som er bare 8 bit og gamma, da må det vel være en fordel å ha mest mulig direkte signalvei fra fil og til monitor, og heller lar monitoren (som kanskje opererer med mer enn 8 bits internt) ta seg av kontrast, gamma og sortnivå kalibrering? I tillegg har jeg en lcd-tv som jeg gjerne ville ha kalibrert med samme dippedutt (PC, DVI kilde). Er det grei skuring? -k Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg har fått med meg at hardware-kalibrering av monitor er nødvendig for å kunne "skru" hvitbalanse på fotografiene mine etter øyet. Er "Spyder 2" til 945,- det man bør gå for? ... 8985312[/snapback] Nå hadde det vært spennende å høre hva slags skjerm du har- Ellers kan det lett bli et dyrt råd folk kommer med. Det har liten hensikt å "polere en bajs" med et avansert kalibreringsverktøy. Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) En dell 20" widescreen-sak. Og en Videoseven 40" lcd-tv. Jeg har gått igjennom Nvidia sine skjemaer for å grov-kalibrere ting med øyet. Jeg forstår at kalibrering ikke vil gjøre noen av disse om til en Eizo, men en slik duppeditt vil vel også være en fornutig investering om jeg senere går for en mer politisk korrekt skjerm? Frykten min er å skru meg helt feil på hvitbalanse og eksponering - jeg opplever at begge disse krever endel skruing før jeg blir fornøyd ut fra skjermbildet. Mitt canon 350D brukes som oftest uten eksponeringskompensasjon, og da får jeg konsistent undereksponerte bilder om jeg bruker polariseringsfilter, ofte gulstikk ved innendørsfoto med automatisk wb og uten blits, og jeg opplever at endel detaljer blir borte i de mørke tonene, etc. Bildene er tatt i raw-format. Jeg har brukt "white point selector"/wb, exposure adjustement og fill light for å komme til et resultat som ser bra ut for meg. Dette er sikker ikke "i henhold"i følge feinsmekkerne på forumet men jeg ønsker å kunne gjøre en kjapp korreksjon i etterkant når det trengs, og være noenlunde sikker på at endringene gir mening også når utskriften kommer fra fotoloabben, eller når bildet blir vist på en tilfeldig skjerm. -k Endret 2. juli 2007 av knutinh Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Den gjør vel som min Pantone Huey (som forøvrig er utrolig liten og hendig), lager en Windows profil - som korrigerer skjermen i alle applikasjoner. Huey kan forøvrig også kompensere for lyset i rommet, noe jeg ikke helt klarer å bli helt komfortabel med. Den siste skjermen jeg kjøpte (LG Flatron - lekker sak!) ser ut til å ha noe mer gjennomtenkt farge"kalibrering" i maskineriet. Den støtter sRGB på et eller annet vis, uten at jeg har giddet å sette meg inn i det. Har ikke brukt den skjermen/maskinen særlig enda. Regner med at andre skjermer også har innebygget sRGB.. Jeg har forøvrig kraftig og til tider svært sjenerende banding på monitoren jeg bruker til vanlig, og det skyldes tilsynelatende ene og alene skjermkortet. Både i ryggen på en bærbar og på den nyeste maskinen med et "up to date" skjermkort, er bandingen borte. Ang. å polere en bajs, så er vel kanskje det en nødvendighet ettersom slike skjermer kanskje mer er "helt på trynet" enn de i det dyrere segmentet. Manuell korrigering er ikke så utrolig vanskelig når man har noe å kalibrere etter, som f.eks. trykksaker man har laget og fått produsert på et trykkerie, men det er ikke noe savn etter at jeg fikk en kalibrator i hus som bare bruker et par minutter. Det er definitivt en god investering som man får glede av lenge.. Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Er "Spyder 2" til 945,- det man bør gå for? Jeg forstår det slik at denne måler displayets respons og genererer en fil som kan brukes av photoshop etc som en fargeprofil, mens denne dippedutten kan ligge på skrivepulten og kontinuerlig måle rombelysningen og korrigere skjermen forløpende ut fra dette? Spyder2Express måler ikke lyset i rommet etter kalibrering. Jeg har denne selv og synes den kalibrerer skjermen litt mørk, men fargebalansen blir god. Mulig min Samsung SyncMaster ikke er helt ideell. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Som faste lesere av bildekritikken vet, så er dette min svakeste akilleshæl ut over kunnskapene om etterbehandling, så denne tråden interesserer meg ganske mye. Har selv vurdert samme type kalibrator, enten Pantone Huey eller Spyder 2. Jeg har tidligere jobbet på CRT av dugendes kvalitet, men bruker nå laptop, og en ekstern lcd som ekstra referanse når jeg er i Bergen. Uansett så vet jeg ikke hva som er riktig, noe som responsen på den gamle sliteren i bildekritikken tydelig viser. I en butikk som hadde brukbart utvalg ble det hevdet at forskellen på å betale en eller to lapper for pakken utgjøres av forskjellen i software. Stemmer dette? Når jeg leser her så virker det også som om det er forskjeller når det gjelder konstant korrigering i forhold til lysforholdene som skifter med døgnets timer. Er det forskjell som er gjeldende for de billige alternativene (1000 - ca 2500), eller må man opp i 6000 for å få en slik funksjonalitet? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Skulle jeg ha kjøpt en nå, ville jeg ha valgt en som kan kalibrere skrivere også. Dessverr fant jeg ikke ut før etterpå at Spyder2Express ikke kan bygges ut til f.eks Spyder2Suite eller "høyere". Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Pantone Huey til ~tusenlappen har automatisk korrigering. Hvis du avhender meg boksen vi snakket om, skal du få låne Huey'en noen dager og se om den er noe for deg.. Helt ærlig er det ikke så pissetrengt om man justerer så mye hvis man arbeider under noenlunde like forhold. Solsprengte dager egner seg ikke særlig for grafisk uansett. Strengt tatt er det ikke nødvendig å korrigre så ofte heller. Hvordan jeg kan si noe slikt; enkelt og greit fordi jeg har laget trykksaker i mange år på manuell en-gang-i-blant fargekorrigeringer, og har ikke opplevd noen store overaskelser. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Pantone Huey til ~tusenlappen har automatisk korrigering. Hvis du avhender meg boksen vi snakket om, skal du få låne Huey'en noen dager og se om den er noe for deg.. Helt ærlig er det ikke så pissetrengt om man justerer så mye hvis man arbeider under noenlunde like forhold. Solsprengte dager egner seg ikke særlig for grafisk uansett. Strengt tatt er det ikke nødvendig å korrigre så ofte heller. Hvordan jeg kan si noe slikt; enkelt og greit fordi jeg har laget trykksaker i mange år på manuell en-gang-i-blant fargekorrigeringer, og har ikke opplevd noen store overaskelser. 8989087[/snapback] Jepp, det høres bra ut. Har nemlig diskutert den boksen med min bror, så vi skal nok bli enige. Forsiktig nå, he he Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Hva mener folk om at kalibrering ikke har noen hensikt på "billig sjit"? Jeg ville kanskje tro at dersom man skal fikle med levels og hvitbalanse-korrigering så er det nettopp på det billige at gevinsten er stor? -k Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Hva mener folk om at kalibrering ikke har noen hensikt på "billig sjit"? Jeg ville kanskje tro at dersom man skal fikle med levels og hvitbalanse-korrigering så er det nettopp på det billige at gevinsten er stor? Jeg er enig, selv om det åpenbart bare er på en god skjerm at du kan kalibrere perfekt, vil det kanskje ha mest å bety på en billig skjerm. Noe som før var søppel kan bli brukbart etter en kalibrering. En midt-på-treet-skjerm kan antakelig bli ganske bra... Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Hva mener folk om at kalibrering ikke har noen hensikt på "billig sjit"? Jeg ville kanskje tro at dersom man skal fikle med levels og hvitbalanse-korrigering så er det nettopp på det billige at gevinsten er stor? Jeg er enig, selv om det åpenbart bare er på en god skjerm at du kan kalibrere perfekt, vil det kanskje ha mest å bety på en billig skjerm. Noe som før var søppel kan bli brukbart etter en kalibrering. En midt-på-treet-skjerm kan antakelig bli ganske bra... 8993871[/snapback] Og "bra" kan bety flere ting. "bra" som i en behagelig skjerm med pene bilder mhp alle bildeparametre og presis gjengivelse tror jeg du må betale for. Men "bra" som i et verktøy som gir deg presise tilbakemeldinger på farge/kontrast-prosessering uten nødvendigvis å se veldig pent ut, tror jeg kanskje at en billig-skjerm kan forbedres på. Det jeg tenker på da er at ved å korrigere kraftig for fargetemperatur, gamma etc kan en dårlig skjerm få dårligere wow-faktor (man kan få banding, redusert kontrast, etc), men fungere bedre som objektiv referanse. -k Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Dette var interessant. Jeg trenger også å kalibrere skjermen min, bildene som kommer ut av printeren, er mye mørkere og mer blåtonet enn det jeg ser på skjermen. Men aner ikke hvordan det gjøres. Ser noen nevner å kalibrere den manuelt. Hadde noen giddet å gi helt nybegynner-smørbrødliste over hvordan jeg gjør dette?? Er ikke så veldig datakyndig heller...... Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 En ting er fargene, en annen ting er at veldig mange har kontrast og lysstyrke på monitoren satt alt for høyt! Når skjermen skulle vært svart, kan man nesten lese ting foran den selv om det er eneste lyskilde i rommet.. Disse to instillingene (spesielt kontrasten) vil/kan også gi lyse og mellom-grå toner et fargestikk, typisk litt rosa. Selv om jeg bruker Huey til fargekalibreringen, har jeg brukt følgende bilde til justering av svart- og hvitpunkt; http://www.photofriday.com/calibrate.php Man skal med andre ord se både detaljer i det sorte og hvite. Det vil man normalt ikke gjøre om man justerer i sterkt lys. Gjør det på ettermiddag, i overskyet vær - litt "grått og trist". Det er beste arbeidslys for arbeid med bilder uansett. Lenke til kommentar
Autodidact Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Kanskje denne er til hjelp, om du ikke har Adobe Gamma (som følger med PhotoShop); http://www.softpedia.com/get/Tweak/Video-T...on-Wizard.shtml Lenke til kommentar
Anki79 Skrevet 18. juli 2007 Del Skrevet 18. juli 2007 Tusen takk for tips! Skal prøve å få det til, håper det hjelper på bildene. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå