HjelpTrengs Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Trenger virkelig råd fra dere. Kan jo starte med å forklare min situasjon for dere da. Har alltid hatt store ambisjoner om å gjøre det bra på skolen og skaffe meg selv en god utdanning. Ut av ungdoms skolen kom jeg ut med 5.6 i snitt og jobbet utrolig mye med skole arbeid. Var en utrolig deilig følelse at alt det harde arbeidet hadde betalt seg ut til slutt. Tok en stor avgjørelse med å ta et friår fra skolen. Var to årsaker til dette og det var som følgende: Ville ha litt fri fra skole og slippe alt det stresset som det fører med seg og lade opp batteriene, og for å besøke min søster som bor i New York. Mesteparten av fri året mitt ble tilbragt med søsteren min som jeg ikke hadde sett på lenge, og angrer ikke på det heller. Etter friåret så kom jeg inn på den skolen jeg ville. Alt gikk bra på starten, men skjærte seg ut utrolig dårlig. For å gjøre en lang histore kort så kan du si at jeg kom ut med ekstrem dårlige karakter og det vil blant annet si 4 IG. Vet at dette innebærer at jeg ikke består året. Føler en meget stor frustrasjon og fortvilelse her! Har ikke engang fortalt mine foreldre eller noen andre om dette. Tross alt kameratene mine skal starte i 3 klasse og jeg derimot har ikke bestått 1 klasse engang. Finner dette hele utrolig pinlig og skamfult. Kan nevnes at foreldrene mine skiltes det året og at jeg opplevde flere dødsfall i familien. Plus mer.... Har fått høre at det er mulig å komme inn på 2. året på VGS, men det hvis man kontakter den enkelte skole og spør om de har plass. Stemmer dette? Har også vudert muligheten om å ta 2. året som privatist. Synspunkter om dette? Eller har dere noen andre bedere forslag for meg? Vær så snill og hjelp en meget desperat gutt! Lenke til kommentar
Skagen Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) For å gjøre en lang histore kort så kan du si at jeg kom ut med ekstrem dårlige karakter og det vil blant annet si 4 IG. Vet at dette innebærer at jeg ikke består året. 8985232[/snapback] Betyr dette du fikk 4 fag som ikke godkjent? I så fall, var det p.g.a fravær, eller strøyk du på eksamen? Og jeg tar dette er på grunnkurs videregående (1. året)? Endret 2. juli 2007 av skag1 Lenke til kommentar
Ekko Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg ville begynt med en rådgiver på skolen og sjekket mulighetene der. Den personen bør ha oversikt over hva som kan og ikke kan la seg gjøre. Regner med at IG står for ikke godkjent. Ellers så regner jeg med at det at du fikk ikke bestått i 4 fag ikke kom som en total overraskelse på slutten av skoleåret. Regner med du har hatt en viss indikasjon om hvor det bar, både halvveis i skoleåret og ved prøver/innleveringer. Jeg synes du bør finne ut grunnen til at det har gått så dårlig, hva har problemene vært?: -Nye venner? -Dårlig konstrasjon ifm andre ting som har skjedd rundt deg? -Uinteressante fag? -Endrede lese/arbeidsvaner Du bør og tenke på følgende: Hvis du har gjort det så dårlig som du sier i år, har du da evner og kapasitet til å fortsette i 2. klasse med materiale som er vanskeligere enn det du ikke bestod i år, samtidig som du på egenhånd fullfører 4 fag som du året før ikke greide å fullføre? Lenke til kommentar
Per69 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Tipper dette har med arbeidsvaner å gjøre. Ett friår i USA der man ikke gjør noe setter sikkert spor. Før kunne man ta vgs på bjørknes på 2 år. Men det koster... http://www.bjorknes.no/privat/default.asp?...d=54&emne=sider http://www.sonans.no/studietilbud/322 Med ditt utgangspunkt tror jeg du er best tjent med å ta 1ste året om igjen. Ta gjerne noen kurs nå i sommer som kan forbedre studieteknikken din, og husk at det krever jobbing! Men det første og beste du bør gjøre er å snakke med veileder/rådgiver på skolen. Ta med karakterene fra ungdomsskolen og videregående. Ikke skjul noe. Legg det fram så korrekt som mulig. Be om råd og hjelp. Prøv evt å snakke med rådgiver på bjørknes også... Ta imot all hjelp du tilbys av det offentlige. Gjør det meste ut av det. Snakk med dine foreldre og fortell dem alt. Det er viktig at de får vite om dette, og at de kan få hjelpe deg de og. Du har utsatt å snakke med dem om dette lenge nok. Å snakke ut med dem kan bli et vendepunkt... Endret 2. juli 2007 av Per69 Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Dette er sikkert ikke til stor hjelp, men jeg syntes at andre året var MYE værre enn første.. Noe kan også ha med å gjøre at du falt under den nye reformasjonen hvor vanskelighetsgraden er litt høyere? Er det ikke sånn at de førte inn en del andreklasse matte i førsteklasse? Anyway, jeg ville nok snakket med rådgiver uansett.. Evt flytt til søstra di å gå på skole der? Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Du kommer ikke til å klare 2. året hvis du får ikke bestått i 4 fag, selv om det kommer an på fagene, så får du mer eller mindre de samme fagene på 2. året, bare vanskeligere. Først må du finne ut hvorfor du strøk, så må du bare søke igjen på 1. året, du kommer til å bli slaktet ellers. Hvis du prøver å ta 2. året som privatist(om det overhode er mulig) så må du ha disiplin og rutiner, det er mye arbeid å ta et år som privatist. Endret 2. juli 2007 av Bruktbilen Lenke til kommentar
HjelpTrengs Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Det må nevnes at grunnen til at jeg fikk strøk i de diverse fagene var på grunn av mangel på fravær i timene. Det har ikke noe med at jeg fant de ulike fagene vanskelige eller krevende, men følte meg bare ikke at jeg hadde nok kapasitet til å komme på skolen. Dette skyldes ting som skjedde det året som preget meg ganske sterkt. Har lest gjennom de ulike fagene jeg ikke bestod i og mestrer faktisk de ganske godt. Har absolutt ingen planer om å ta 1. året på vgs på nytt. Pratet med rådgiver og fikk ikke den hjelpen eller støtten jeg trengte. Rådgiveren rådet meg til å slutte på skole og jobbe et par år og så ta voksen opplæring, noe som er helt utelukkende for meg. Sant nok at det ikke kom som et sjokk at jeg kom til å ikke bestå i et par fag, men hadde snakket med de ulike faglærene og kom til slutt fram til at jeg ikke kom til å bestå 3 fag. Dermed så ville jeg likevell bestå skoleråret. Den store overaskelsen var at jeg til slutt strøk i 4 fag og dermed ikke bestod året. Må nevnes at jeg alltid fikk blant de beste på innleveringer og prøver, men det holder ikke når oppmøte til de ulike timene er altfor dårlig. Så har nok av disiplin og gode rutiner. Tross alt utdanning er det som avgjør hvilken situasjon den enkelte person kommer i livet. Den nye reformen etter min erfaringen var preget av ganske mye bruk av data. Synes den nye reformen var helt O.K! Det jeg aller helst vil er å vite om det er mulig å komme inn på vg2 med min situasjon, og hva jeg burde gjøre for å klare det. Noen som vet? Tar imot all hjelp, og skal ta en titt på bjørknes. Tusen takk for alle svar hittil og setter meget stor. HjelpTrengs. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Du kan jo ringe til de forskjellige skolene rundt omkring også forklare din situasjon. Evt ta de fagene du fikk IG i som privatist samtidig som du går vg2.. Men hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg prøvd å ringe de forskjellige skolene rundt der du bor, evt sjekke opp med en privatskole? Lenke til kommentar
HjelpTrengs Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Du kan jo ringe til de forskjellige skolene rundt omkring også forklare din situasjon. Evt ta de fagene du fikk IG i som privatist samtidig som du går vg2.. Men hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg prøvd å ringe de forskjellige skolene rundt der du bor, evt sjekke opp med en privatskole? 8990246[/snapback] Etter den lille informasjonen jeg fikk fra rådgiver så var det slikt det så ut: Flere enn 3 IG så består man ikke året og har heller ikke rett til å søke videre, men man kan kontakte den enkelte skole og se om de vil ta deg inn. Spurte også om det var mulig å søke seg inn samtidig som man tok eksamen i de fagene man ikke bestod i. Det så ikke mulig ut ifølge henne. Tror du det er noen på de ulike skolene på denne tiden av året? Noen som vet hvem jeg burde snakke med når det gjelder sånt? Rådgiverne på de enkelte skolene? Har også vudert tanken på privat skole har lest de linkene som ble gitt ovenfor og likte tanken. Så ser det på som en alternativt. Liker fortsatt ikke tanken på eksamen. Liker ikke at en enkelt prøve kan bestemme karakteren din. Tenker tanken at man kan ha en dårlig dag og så plutselig få en karakter som ikke helt er det dine ferdigheter i faget er. Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Privatskole koster somregel en del pææng da.. Litt rart at rådgiver ikke følger opp saken, har du forklart deg om hvilken situasjon du er/var i dag (mtp familie osv)? Du kan jo prøve å ringe utdanningsdirektoratet? Kanskje de vet om noe? Lenke til kommentar
HjelpTrengs Skrevet 3. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 3. juli 2007 Privatskole koster somregel en del pææng da.. Litt rart at rådgiver ikke følger opp saken, har du forklart deg om hvilken situasjon du er/var i dag (mtp familie osv)? Du kan jo prøve å ringe utdanningsdirektoratet? Kanskje de vet om noe? 8990439[/snapback] Forklarte rådgiveren i god tid om hvordan situsajonen min er. Får bare svar at det ikke vil endre noe med at jeg ikke har bestått læreplan målene. Skal prøve å sjekke opp det med utdanningsdirektoratet. Er det bedre å ringe eller sende mail? føler nesten at via mail så får de lest hele bakgrunnen bak dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå