pulse Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kom over denne annonsen: http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=10...s=null&tot=null og lurte på om dette i det hele tatt er lovlig? Lenke til kommentar
jennnereer Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Kom over denne annonsen: http://finn.no/finn/bap/object?finnkode=10...s=null&tot=null og lurte på om dette i det hele tatt er lovlig? 8984947[/snapback] Det skal være gratis. muligens et alternativ for de som ikke vil vente en måned på cden eller har mulighet for å laste ned. Men fortsatt dårlig gjort. Ta betalt for noe som er gratis i utgangspunktet. Lenke til kommentar
pulse Skrevet 2. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 2. juli 2007 Ja. Det er lovlig. 8984951[/snapback] Fysj! Det skulle iallefall vært påbudt og opplyse om at produktet kan anskaffes grats... Lenke til kommentar
rocknrolf77 Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Det som ikke skulle vært lov er å være så dum å kjøpe, når man kan få tilsendt portofritt og gratis i posten. Lurer på om han får solgt cd'en... Det blir en helt annen ting å kjøpe fra noen foss folk for å støtte de. Men gratis reklame er fine greier det Lenke til kommentar
lalleh Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Uansett om det er lovlig i retten eller ei, vi kan vel være enig om at det er brudd på noen moralske verdier. Hvertfall når han ikke opplyser om at akkurat samme programvare kan anskaffes gratis. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Det er fullt lovlig å ta betalt for en linux-distro. Redhat, Suse m.fl. har gjort dette i årevis. Men i dette tilfelle er jeg enig i at det kan virke litt drøyt å ta 59,- for dette. Tross alt sender jo Canonical gratis CDer til de som bestiller hos dem. Det er vel kanskje nettopp dette tilbudet annonsøren også har benyttet seg av i sin tid. Hvis han da har fått en bunke med gratis CDer burde han ikke selge dem videre på denne måten, men heller gi dem bort. Lenke til kommentar
Laland Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 http://www.ubuntu.com/getubuntu Den siden sier til meg at; nei det er ikke lov. Har sendt melding til Finn om den der, så den selv for par-tre timer siden og syntes det er en svak måte og tjene penger på. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) http://www.ubuntu.com/getubuntu Hvor på siden står det at det ikke er lov? Alle er vel enig i at det er smålig, men det er ikke forbudt av den grunn. Endret 2. juli 2007 av Langbein Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Fullt lovlig, men som flere har sagt før meg, teit og smålig. GPL-programvare kan selges, sålenge kravet om at kildekode medfølger eller kan sendes ved forespørsel er oppfylt, evt. at den legges ut fritt tilgjengelig på nettet. Endret 2. juli 2007 av Sokkalf^ Lenke til kommentar
Xell Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 http://www.ubuntu.com/getubuntu 8985021[/snapback] Den siden der lister jo kjøp som et alternativ til nedlasting, så hvorfor skulle det ikke være lov? Dårlig gjort, ja, men ulovlig, nei. Lenke til kommentar
einarjh Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Hahaha, så bra. Hvorfor er det der dårlig gjort? Prisen var kanskje noe høy, men hvis folk kjøper det så er det jo bare fint for ham. Lenke til kommentar
BeFs Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Fyren har jo faktisk betalt 25,- for å sette inn annonsen også da. I tillegg kanskje han er så snill å betaler porto også. Da er det ikke mange kronene han tjener gitt. 25 for annonsen, 6.50 for porto, pluss konvolutt på sikkert 12kr. 59 - 25 - 6.50 - 12 = kr 15.50. Svindel! ... Endret 4. juli 2007 av BeFs Lenke til kommentar
Ozwald Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) Spørs hvor mange som kjøper. Han betaler jo 25kr bare en gang. Personlig synes jeg dette er utrolig dårlig gjort, hvis intensjonen er egen vinning. Endret 4. juli 2007 av Ozwald Lenke til kommentar
Legion Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 free software har ingenting med pris å gjøre. folk må slutte å oversette dette med gratis. FSF tar også betalt for GPL-lisensert programvare på sine sider Lenke til kommentar
theDurkan Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 free software har ingenting med pris å gjøre. folk må slutte å oversette dette med gratis.FSF tar også betalt for GPL-lisensert programvare på sine sider 9002326[/snapback] Du som missforstår her da. Programmet er gratis i utgangspunkter + at han har skaffet seg det gratis, slik alle og enhvermann kan gjøre. Lenke til kommentar
Legion Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 (endret) nei, jeg missfortår ikke. jeg stadfester fakta. det er fritt tilgjengelig, ja, men om man som distributør ønsker å ta seg betalt eller ikke er fullstendig innenfor lisensen. Endret 4. juli 2007 av Legion Lenke til kommentar
kommers Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Enig med: Legion Er det ulovlig? Definitivt ikke, så lenge kildekode gjøres tilgjengelig i henhold til GPL eller annen aktuell lisens. Er det "dårlig gjort"/umoralsk? Nei, ikke hos meg (noen insisterer nok på at moral er subjektivt og at det ikke finnes noen fasit). Det er (i hovedsak) fri programvare, brukeren kan selge den for den prisen han selv ønsker. Kommer jeg til å kjøpe av ham? Neppe. Lenke til kommentar
olear Skrevet 4. juli 2007 Del Skrevet 4. juli 2007 Ser ingen problemer med dette. Synes egentlig han tok for lite Lenke til kommentar
Mr.Elendig Skrevet 5. juli 2007 Del Skrevet 5. juli 2007 T.d. debian har opfordra folk til å selge cder med distroen, men opfordrer samtidig at selgaren donerer ein del av fortjenesten til debian. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå