Gå til innhold

Selge Ubuntu, er det lov?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det som ikke skulle vært lov er å være så dum å kjøpe, når man kan få tilsendt portofritt og gratis i posten. Lurer på om han får solgt cd'en... :hmm:

Det blir en helt annen ting å kjøpe fra noen foss folk for å støtte de. Men gratis reklame er fine greier det :)

Lenke til kommentar

Det er fullt lovlig å ta betalt for en linux-distro. Redhat, Suse m.fl. har gjort dette i årevis.

Men i dette tilfelle er jeg enig i at det kan virke litt drøyt å ta 59,- for dette. Tross alt sender jo Canonical gratis CDer til de som bestiller hos dem. Det er vel kanskje nettopp dette tilbudet annonsøren også har benyttet seg av i sin tid. Hvis han da har fått en bunke med gratis CDer burde han ikke selge dem videre på denne måten, men heller gi dem bort.

Lenke til kommentar

Fullt lovlig, men som flere har sagt før meg, teit og smålig.

GPL-programvare kan selges, sålenge kravet om at kildekode medfølger eller kan sendes ved forespørsel er oppfylt, evt. at den legges ut fritt tilgjengelig på nettet.

Endret av Sokkalf^
Lenke til kommentar

Fyren har jo faktisk betalt 25,- for å sette inn annonsen også da. I tillegg kanskje han er så snill å betaler porto også. Da er det ikke mange kronene han tjener gitt. 25 for annonsen, 6.50 for porto, pluss konvolutt på sikkert 12kr. 59 - 25 - 6.50 - 12 = kr 15.50. Svindel! ...

Endret av BeFs
Lenke til kommentar
free software har ingenting med pris å gjøre. folk må slutte å oversette dette med gratis.

FSF tar også betalt for GPL-lisensert programvare på sine sider

9002326[/snapback]

Du som missforstår her da. Programmet er gratis i utgangspunkter + at han har skaffet seg det gratis, slik alle og enhvermann kan gjøre.

Lenke til kommentar

Enig med: Legion

Er det ulovlig? Definitivt ikke, så lenge kildekode gjøres tilgjengelig i henhold til GPL eller annen aktuell lisens.

Er det "dårlig gjort"/umoralsk? Nei, ikke hos meg (noen insisterer nok på at moral er subjektivt og at det ikke finnes noen fasit). Det er (i hovedsak) fri programvare, brukeren kan selge den for den prisen han selv ønsker.

Kommer jeg til å kjøpe av ham? Neppe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...