_tHokA_ Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Har størrelsen på luft filteret noe å si på motoren/effekt? Eller er det bare å kjøpe et som passer? Lenke til kommentar
Frank Stokke Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Slik jeg tenker vil et filter med stor overflate kunne filtrere bedre enn et lite filter på grunn av at det kan ha mindre porer, og samtidig slippe gjennom like mye/mer luft. Det som bremser luften er jo hvor "tett" filteret er. Dersom vi tar for oss to filter med like store porer, men med forskjellig overflate, vil det største filteret kunne slippe gjennom mest luft ved et gitt trykk. Kun min egen teori, håper noen forsto den Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Et større filter vil ha større overflate å slippe luft igjennom. Det er derfor man ofte ser at luftfiltre er "bøyd" i et sikksakkmønster i stedet for å være helt rette. Er også en annen type luftfiltre som er laget av en form for skumgummi(?) F.eks. UNI-filters. Hadde et slikt et i gamle bilen min og det virket veldig bra. Har også brukt det på mopeder og motorsykler med forbløffende gode resultater. En fordel med disse er at de fremdeles kan suge inn godt med luft selv når de er ganske fulle av dritt. De filtrerer også veldig godt pga. tykkelsen og oppbygningen, men er dønn avhengig av luftfilterolje. Lenke til kommentar
Dovrebanen Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Størrelsen på luftfilter har omtrent like mye å si som størrelsen på penis. Det sitter altså mest i hodet på eieren, uten at resultatet blir vesentlig forskjellig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Størrelsen på luftfilter har omtrent like mye å si som størrelsen på penis. Det sitter altså mest i hodet på eieren, uten at resultatet blir vesentlig forskjellig. 8985033[/snapback] Delvis sant. Størrelsen HAR noe å si (på luftfilteret altså) men når man har et luftfilter som gir nok luft så sier det seg selv at det ikke hjelper stort med større. På en vanlig original Lada (og min BX) merker man nok ikke noe som helst, men på en CRM jeg trimma, og en trimma DT80 merka jeg stor forskjell. Spesielt i responsen. Det at jeg måtte gå opp fra 100-dyse til 165 etter filterbytte er nok også en god indikasjon på at den får betydelig mere luft. På BX-en merka jeg bare betydeligere lavere utslipstall på EU-kontrollen. Fra 0,1 til 0,05. Det som derimot er veldig interresant er filtreringsegenskapene og hvordan de oppfører seg i forskjellige omgivelser (regn, snø, sand, støv etc.) samt levetid. En del filtre varer så og si evig. Man bare vasker dem og oljer de inn på nytt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå