Gå til innhold

Canon PowerShot S3 IS vs Canon PowerShot S5 IS

Anbefalte innlegg

Hei

Skal ha nytt kamera nå, har spekulert lenge på å gå på speilrefleks, tenker da spesielt på EOS350D eller EOS400D, men har blitt litt i tvil nå.

Har sett litt på de 2 kameraene i emne tittelen, og syns de virker interesante, noen bruker erfaringer eller noen som kan nevne forskjeller som er verdt å vite foruten mpixel, pris og zoom?

Noen som også kan gi meg litt sammenligninger mot speilrefleks kameraene? Jeg vil ha så bra video funksjon som mulig, ellers stoler jeg på canon kameraene sånn sett.

Jeg er kun ute etter Canon kamera, kall meg sneversynt men sånn er det bare ;) Fornøyd Canon eier på alle områder hehe.

Jeg er ikke noen proff fotograf, men digger å ta bilder, vil nå ta steget opp på et skikkelig kamera for å kunne utvikle meg litt mer.

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du vil ha video, så er speilrefleks utelukket uansett.

S3IS og S5IS er gode kamera begge to. Du må veie de opp mot hverandre, og finne ut om prisforskjellen er verdt det ekstra du får på S5IS. Største ankepunktet for å velge S5IS er større skjerm (S3IS har en knøttliten en) og blitssko for ekstern blits.

Kunne irritert deg kraftig og anbefalt Panasonic Lumix FZ8, som har mange gode sider fremfor f.eks S3IS, men skal la være ;)

Lenke til kommentar
Hvis du vil ha video, så er speilrefleks utelukket uansett.

S3IS og S5IS er gode kamera begge to. Du må veie de opp mot hverandre, og finne ut om prisforskjellen er verdt det ekstra du får på S5IS. Største ankepunktet for å velge S5IS er større skjerm (S3IS har en knøttliten en) og blitssko for ekstern blits.

Kunne irritert deg kraftig og anbefalt Panasonic Lumix FZ8, som har mange gode sider fremfor f.eks S3IS, men skal la være ;)

8984227[/snapback]

Hehe, du er ikke den første idag som anbefaler Panasonic Lumix, skal ta en titt på det.

Hvordan er det FZ8 opp mot S5IS?

Lenke til kommentar
Kunne irritert deg kraftig og anbefalt Panasonic Lumix FZ8, som har mange gode sider fremfor f.eks S3IS, men skal la være

Skal man først la være å irritere trådstarter, må vi vel da også la være å anbefale FZ8's storebror FZ50, siden han (antar det er han..) også snuste på speilrefleks. Grunnen til at vi lar være med det er jo bl.a. at FZ50 er fysisk like stort som SLR, har attpåtil mekaniske ringer for zoom og fokus som SLR, stor og meget god optikk, samme brennvidde som S3/S5, ekstern blitssko, fullt vridbar skjerm, bildestablisator, objektiv som ikke kommer en mm lenger ut ved zooming og masse annet. Så da lar vi være å nevne alt dette siden det var snakk om Canon, Canon, og intet annet enn Canon.....

Lenke til kommentar
Kunne irritert deg kraftig og anbefalt Panasonic Lumix FZ8, som har mange gode sider fremfor f.eks S3IS, men skal la være

Skal man først la være å irritere trådstarter, må vi vel da også la være å anbefale FZ8's storebror FZ50, siden han (antar det er han..) også snuste på speilrefleks. Grunnen til at vi lar være med det er jo bl.a. at FZ50 er fysisk like stort som SLR, har attpåtil mekaniske ringer for zoom og fokus som SLR, stor og meget god optikk, samme brennvidde som S3/S5, ekstern blitssko, fullt vridbar skjerm, bildestablisator, objektiv som ikke kommer en mm lenger ut ved zooming og masse annet. Så da lar vi være å nevne alt dette siden det var snakk om Canon, Canon, og intet annet enn Canon.....

8985724[/snapback]

Fra http://www.dcresource.com/reviews/panasonic/dmc_fz50-review/

"The Panasonic Lumix DMC-FZ50 is a full-featured ultra zoom camera that does almost everything right. The thing it does wrong, unfortunately, relates to photo quality."

"Photo quality is where the FZ50 starts to fall apart."

Fra http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz50/page19.asp

"If you look at the list of pros and cons above you'll notice that the pros are mostly concerned with the camera and the cons are mostly concerned with the image, or more specifically the effect of noise and Venus III noise reduction. This sums up the FZ50 perfectly; a fantastic camera with a less than stellar sensor / processor, and way too many pixels."

"As it is it just squeezes in thanks to its many other outstanding qualities - and only for those users who can live without anything over ISO 200."

Trådstarter kan sammenligne omtalene av CANON POWERSHOT S3 IS på begge de sidene der selv, så ser han at (i dette tilfellet) så er det helt greit og tenke CANON, CANON, CANON og CANON..

Burde også ta en titt på omtalene av CANON POWERSHOT G7.

Og skulle jeg handlet digital speilrefleks kamera ville jeg valgt PENTAX K100D istedenfor alternativene nevnt i første post. Sjekk gjerne omtalene av det og. Bilde kvalitet, mulighet for og bruke vanlige batterier uten noe ekstra dill-dall, pris og bilde stabilisering gjør det kamera mer aktuelt for meg enn canon/nikon.

EDIT av moderator -Brudd på retningslinjene fjernet-

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Det er faktisk ikke så rart at de som kommer fra kompaktverdenen, og har peiling på det, ville velge Pentax K100D. Det er fordi det er det rimeligste alternativet innen slr som har den funksjonen som kompaktfolket elsker, nemlig antishake. Når bildekvaliteten er helt i topp i sin klasse, så er det et valg som er enkelt å forsvare.

Lenke til kommentar

Jeg spekulerer på å spare de kronene ekstra og kjøpe S3 IS faktisk, vil vente til jeg ser en test på akam.no før jeg bestemmer meg.

Sett på Sony kamera i klassen, Panasonic kamera også. Men kommer til at det er Canon som frister mest uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

Siden video funksjon betyr litt for meg så lurer jeg på om S5 IS er mye bedre enn S3 IS eller om dem er tilnærmet like.

Lenke til kommentar
Kult at man kan ta bilder (med full oppløsning!) mens man filmer med canon s3/s5..

9018745[/snapback]

Prøvde dette på muttern og fattern sitt S3 men da ble det et "hakk" i filmen da bildet ble tatt.. Dette går jo selvfølgelig ann å redigere bort, men tenkte bare jeg skulle nevne det.. :)

Lenke til kommentar
Kult at man kan ta bilder (med full oppløsning!) mens man filmer med canon s3/s5..

9018745[/snapback]

Prøvde dette på muttern og fattern sitt S3 men da ble det et "hakk" i filmen da bildet ble tatt.. Dette går jo selvfølgelig ann å redigere bort, men tenkte bare jeg skulle nevne det.. :)

9031182[/snapback]

Spørsmålet blir jo om minnekortet klarer å sluke unna full oppløsning i 24fps, noe som jeg tviler alvorlig på. Det er dog ikke så veldig viktig, fordi en nedsatt bildekvalitet er likevel godt nok for vanlig pal-kvalitet på skjermen. Stiller man høyere krav, så kjøper man seg et videokamera i tillegg. Man skal ikke forlange at et så rimelig, kamera som det egentlig er, skal kunne utføre mirakler heller.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

9018745[/snapback]

9031182[/snapback]

Det samme skjedde med mitt kamera. Ganske irriterende faktisk, og en god grunn til å droppe å ta bilder mens du filmer.

For øvrig var jeg i samme dilemma som ChrchBrnr er/var. Jeg var usikker på om jeg skulle velge S3 eller S5. Jeg fant ut at jeg ikke hadde behov for blits-skoen, og de to ekstra mp var heller ikke noe must. Derfor endte jeg på S3.

Jeg har hatt kameraet i en snau måned, har tatt noen hundre bilder og filmet en del snutter. Jeg har egentlig bare brukt det som et vanlig "feriekamera", og må si meg rimelig fornøyd med bildene. Jeg har stort sett bare kjørt i Auto-modus, og noen ganger i de forhåndsinnstilte modusene. Innimellom klarer jeg å få til noen ordentlig kornete bilder, men jeg tror det skyldes fotografen mer enn kameraet. Førstnevnte (fotografen altså) har nemlig et grandiost forbedringspotensiale!

Det som har imponert meg mest med S3 er egentlig videofunksjonen. Jeg synes kvaliteten blir kjempegod. Filmene blir tatt opp i 640x480 med 1400 kbps. Etter litt fikling med Windows Movie Maker blir feriefilmene kjempegode!

Som dere skjønner er jeg ikke den mest avanserte brukeren, men jeg tror i alle fall jeg har funnet mitt kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...