Gå til innhold

Canon 24mm eller 35mm på 5D

Anbefalte innlegg

God kveld.

Jeg sitter å drømmer litt om nye objektiver, så kom jeg over et 24mm 1.4 på foto.no. Har sett litt på de to før, og selvom jeg sannsynligvis ikke skal ha noen av de på en god stund lurer jeg på hva dere ville kjøpt. Begge har 1.4, men hvilken brennvidde er den mest allsidige? Bruker 20D med 1.6x crop sensor nå, men har lagt planer for et 5D i løpet av året.

Hvis det er noen her som har et av de fra før, hadde det vært fint hvis dere kunne sagt hvorfor dere valgte akkurat det :)

Endret av Jurgis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det hadde jeg visst, men den tenkte jeg ikke på.

Men hvis vi skal vinkle om denne tråden litt, hvilket passer best på 5D? 24mm er jo videre enn 17mm på mitt 20D.

8984277[/snapback]

Det er vel strengt tatt en grunn til at begge brennviddene er i produksjon (og har hvert det de siste 50 årene), de dekker forskjelige fotografiske behov. Dermed passer ikke den ene bedre enn den andre, spm er bare om du har behov for en moderat vidvinkel, som mange fotografer har som "sin" normal, eller en mer radikal vidvinkel som 24mm. Dette er bare du som kan finne ut av utifra stil og motiv, og intill du har kommet fram til dette er det sikkert en ide og bruke mer tid på å bli flinkere til å fotografere istede på penger til utstyr.

Lenke til kommentar

Det er helt klart opp til hva jeg bruker mest, det var derfor jeg lurte på om det var noen som hadde en av de og grunnen til at de valgte akkurat den. Jeg er jo vant til zoom, og de andre som har kjøpt den har kanskje vært i samme "problemstilling" som meg.

Lenke til kommentar

Hvis du i fastoptikkens glansdager spurte en vanlig pressefotograf hvilket objektiv han ikke kunne levd uten, så ville man i 100% av tilfellene få svaret 35mm. Det skulle egentlig gi svaret, vil jeg hevde. Det er mht andvendelighet for de aller fleste. Du er ikke nødvendigvis en av de aller fleste.

Til 5D. Til 20D omvendt, naturlig vis.

Lenke til kommentar
Hvis du i fastoptikkens glansdager spurte en vanlig pressefotograf hvilket objektiv han ikke kunne levd uten, så ville man i 100% av tilfellene få svaret 35mm. Det skulle egentlig gi svaret, vil jeg hevde. Det er mht andvendelighet for de aller fleste. Du er ikke nødvendigvis en av de aller fleste.

Til 5D. Til 20D omvendt, naturlig vis.

8984952[/snapback]

Det var akkurat et sånt svar jeg ønsket meg. Da kan det hende at dere ser meg med noe lignende en gang.

Lenke til kommentar

Så du har begynt å snuse på 5D allerede, Jurgis? :)

Det er en meget vanskelig problemstilling jeg tenkte lenge på før jeg investerte i 24mm. På B&Hphoto i NY fikk jeg testet begge, og fant fort ut hvilket som passet meg best med crop-sensor. Hadde jeg testet med en 5D ville jeg nok valgt 35mm.

Uansett, er dette fantastiske objektiv, og et luksusproblem. Jeg har blitt så glad i min egen at lysten på en objektivpark som "dekker" alle brennvidder har totalt forsvunnet. Fra nå av er det kvalitetsoptikk i anvennelige (og sannsynligvis faste) brennvidder som gjelder.

Ser at jeg aldri la ut noen eksempler i tråden som ragamuffin linket til. Dette skal fikses.

Endret av Freem@n
Lenke til kommentar
Det er jo et annet alternativ - 28mm. På en 5D vil det kunne bli et veldig godt allround-objektiv.  Canon har ingen L utagave, men de har en 28mm f1.8.

Den sliter med KA, så ville ikke sett på den som et alternativ til de overnevnte. Jeg ville personlig valgt 35mm f/1.4L (eller kanskje 50mm f/1.2L) til en 5D, det ville jo avhenge litt av objektivparken ellers også. Med de objektivene Jurgis har, ville det helt sikkert blitt 50mm... Endret av k-ryeng
Lenke til kommentar
Det er jo et annet alternativ - 28mm. På en 5D vil det kunne bli et veldig godt allround-objektiv.  Canon har ingen L utagave, men de har en 28mm f1.8.

Den sliter med KA, så ville ikke sett på den som et alternativ til de overnevnte. Jeg ville personlig valgt 35mm f/1.4L (eller kanskje 50mm f/1.2L) til en 5D, det ville jo avhenge litt av objektivparken ellers også. Med de objektivene Jurgis har, ville det helt sikkert blitt 50mm...

8985527[/snapback]

Det er jo klart -kvaliteten må jo være på plass...

Tom

Lenke til kommentar

Det blir nok et med rød ring ja.

Har snust på 5D en stund, men har omtrent bestemt meg for at det er det jeg skal ha nå.

50mm ja. Det er jo bare å gjøre det enda vanskeligere for meg. Jeg mistenker at den blir for smal og 24mm for vid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...