Gå til innhold

Kan en nå kaste papirkartet ?

Anbefalte innlegg

I dagens teknologiske verden så skulle en kansje tro at ved å anskaffe seg en gps så var det bare å kaste papirkartet.

Vel jeg vil si vent med det, iallefall om du skal færdes utenfor de største byene, om du skal færdes utenfor europaveier og de største riksveiene.

jeg har vært på en 3 dagerstur gjennom Lofoten og må si jeg ble overrasket,med på turen hadde jeg en Tomtom XL og en Nuvi 660 og disse fungerte greit,men problemet var at kartene til disse ikke strakk til.

Feks kjørte jeg ned mot leknes vidre til gravdal og så til Ballstad, en veldig attraktiv rute for turister sommerstid.

Overraskelsen ble derfror stor da kartene kun viste riksveien etter at leknes var passert og når jeg kom til Gravdal forvant også denne, altså satt jeg med 2 gpser uten kart og Tomtom en sluttet da å fungere, på Nuvien fikk jeg opp hvitt landskap og blått hav,men ingen veier, alikevel viste den navnet på veiene jeg kjørte på øverst på skjermen, men hva nytter det når en ikke ser veiene .

Hadde dette vært nye veier så greit,men dette er veier som er bygget for mange mange år siden.

jeg må si jeg ble skuffet over kartene på begge disse gpsene og hadde ikke trodd det var så ille som dette.

Konklusjonen blir at skal du ut på tur for å se deg rundt på små plasser/turistpærler så glem å finne disse med gps, ta med det gode gamle papirkartet eller NAF boka .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

He he... Eg kjenner meg godt att i det du seier der, Snekker`n! GPSen har sendt meg og ut på nokon merkjelege ruter av og til... :D Så kartboka ligg i bilen uansett!

Eg trur nok det er lenge til me ser slutten på papirkarta. Då eg tok trafikkflygarsertifikatet på helikopter for snart to år sidan var det eit krav å kunne navigasjon på godt, gammaldags papirkart ut og inn, sjølv om dei fleste moderne helikopter har GPS. Dette gjeld og dei som skal lære å fly store rutefly. Det er greitt nok at flynavigasjon nok er litt meir "kritisk" enn bilnavigasjon i denne samanheng, men prinsippet er det same: All verdens teknologi kan ikkje erstatte sunt bondevett og menneskleg resonneringsevne. :)

Lenke til kommentar

Ja,men jeg synest faktisk det er dårlig at gamle kjente riksveier,riksveier som brukes flittig av både turister og innen næring,plutselig forsvinner av kartet og når du har kjørt milevis i "ingenmannsland" så dukker stedsnavnene opp og menst du kjører så får du opp navnene på de stedene du er,men kartet forblir hvitt :hmm:

Dette må da være en klar mangel fra de som har laget kartene for disse gpsene.

Snakket med turister som følte en viss frustrasjon over dette da de tydeligvis stolte på gpsen men måtte ty til bensinstasjoner for å kjøpe kart i tillegg :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, eg veit kva du meiner... Det er ikkje så reint skjeldan eg har blitt beden av min GPS om å køyre langs vegar som ikkje eksisterer, sjølv om det er tydeleg at det ikkje har skjedd nokon endringar i vegtraséane dei siste åra... :)

Eg lurar på om det kan ha noko å gjere med at dei som lagar GPS-ar prioriterer meir sentrale delar av Europa og store byar? I så fall fell poenget med GPS litt bort for min del, som fartar mykje utanfor "allfarveg"...

Lenke til kommentar

Nettop,og det gjelder ikke bare for deg,for hva er det flesteparten av tyske,franske,italienske turister søker når de kommer til Norge ?

Jo nettop små unike plasser som feks spesielle fiskevær i lofoten/vesterålen, spesielle plasser i finnmark og i fjorder langs vestlandet, når så ikke engang hovedveiene er markert på mange av disse plassene blir jo gpsen en vits.

Det er få som har problemer å finne frem langs Eropaveiene selv uten gps :hmm:

Lenke til kommentar

Ja, det er nok heller verre for turistane som er absolutt null og niks kjende i Noregs land, og heller ikkje kan språket.

Ein annan ting som i alle fall er eit problem med den GPS-en eg brukar, er at han ikkje forstår at kortaste veg ikkje alltid er beste veg... Døme: Viss eg for moro skuld prøvar å leggje opp ei rute heimanfrå (Skien) til der eg arbeider (Sandefjord), så går fyrste del av ruta fyrst over ein grusveg som er så humpete at eg omtrent føler for å gå ut og be bilen om unnskyldning etter at eg komen forbi den strekninga...

Så går ferda vidare gjennom eit stort byggjefelt med 30- og 40-soner heile vegen. Jau då, det er nok heilt klart det kortaste målt i kilometer, men mest effektivt? Nei, så langt derifrå... :p

Eg kunne ynskt meg eit system der GPS-en i alle fall kunne gjort ei enkel vurdering av kva som er den beste vegen, og ikkje berre den kortaste vegen. Det er kanskje ikkje så enkelt å få til, men det pluss mykje betre kartdekning i utkantane må nok til før me kan kaste ut kartet frå hanskeromet... :)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

For tidlig å kaste kartet! Selv med siste FW og siste kartversjon "lurer" TomTom meg på ville veier av og til. For eks dersom det går 2 parallelle veier med en gangvei mellom, vil den ha meg til å kjøre inn feil vei, følge denne til gangveien, og så kjøre til riktig vei over gangveien. Både kart og en smule fornuft trenges, selv om GPSen er et bra hjelpemiddel.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Dette kan jo komme av ulike kartversjoner. Sikkert lurt å holde disse oppdatert, uansett type GPS.

Lenke til kommentar
Det er jo faktisk helt feil, det du skriver om Nuvi'en. Den viser veiene der. Se bildene her(litt langt nede på siden):

http://www.gps.no/mbbs2/forums/thread-view...posts=30#M75099

Så det må jo være en feil på din enhet, eller brukerfeil...

9000746[/snapback]

Som sagt,dette diskuterer vi på GPS.no også og nei det er ikke feil.

Fordi jeg får også opp veiene om jeg sitter hjemme og soomer kartet,men når jeg fysisk kjørte strekningen fikk jeg ikke en eneste vei opp etter at Leknes var passert,dette skjedde på BEGGE gpsene jeg hadde med , en nuvi og en TT + at en turist med en TT hadde samme problem.

PS: Kartene er oppdaterte på begge to

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Er programvare/operativsystemversjon for Nüvi/TT oppgradert i tillegg til kartene? Det kommer stadig forbedrede versjoner som blant annet skal løse slike problemer.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar
Er programvare/operativsystemversjon for Nüvi/TT oppgradert i tillegg til kartene? Det kommer stadig forbedrede versjoner som blant annet skal løse slike problemer.

9003571[/snapback]

Jepp alt er oppdatert,siste versjon av alt .

Lenke til kommentar

Vel det er kart som er et stort problem med alle GPS. Ikke bare er de skjeldent (i virkeligheten) oppdatert, men fartsgrensen i Norge stemmert overhodet ikke så blir man ofte villedet pga det. Her i Sandnes området er det visst vokst opp en del nye strøk de siste årene (som over alt). Har en kompis hvis foreldrene har bodd i leilighet i 6 år nå, og deres gate finnes fortsatt ikke på kart, hverken hos TomTom eller Mio med alle nyeste kart på begge.

Det jeg reagerer mest på er at de (TeleAtlas, Naviteq og resten av gjengen) ikke skriver hva som er blitt oppdatert med de nyeste kartene.

De kan vel si i f.ek. den og den fylke oppdatert, men nei.

Det eneste jeg har opplevd at de opplyser er at enkelte kart er det kun POI oppdatert i forhold til forrige versjon.

Selv med det så er ikke Politi kontor i Sandnes registrert med riktig adresse.

staljin

Endret av staljin
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Eg kunne ynskt meg eit system der GPS-en i alle fall kunne gjort ei enkel vurdering av kva som er den beste vegen, og ikkje berre den kortaste vegen. Det er kanskje ikkje så enkelt å få til, men det pluss mykje betre kartdekning i utkantane må nok til før me kan kaste ut kartet frå hanskeromet... :)

8985734[/snapback]

Min Novogo T700 gir meg valg om eg vil akseptere grusvegar, motorvegar, bomvegar, fergesamband i avkryssingsbokser. I tillegg kan eg velge om eg vil ta kortaste veg eller raskaste veg eller mest økonomiske veg. Dersom eg likevel ikkje er heilt fornøgd, kan eg krysse ut punkt på ruta den har valgt som uaktuelle og den finn alternativ.

Lenke til kommentar
Det er jo faktisk helt feil, det du skriver om Nuvi'en. Den viser veiene der. Se bildene her(litt langt nede på siden):

9000746[/snapback]

Fordi jeg får også opp veiene om jeg sitter hjemme og soomer kartet,men når jeg fysisk kjørte strekningen fikk jeg ikke en eneste vei opp etter at Leknes var passert,dette skjedde på BEGGE gpsene jeg hadde med , en nuvi og en TT + at en turist med en TT hadde samme problem.

9001869[/snapback]

Jeg kjører Lofoten ofte med min tomtom one og har ingen problemer.Jeg kjører både til ,Leknes,Gravdal,Å,Svolvær,Stamsund,Henningsvær osv.Og jeg har ingen problemer.

Lenke til kommentar

Og en ting til,alle tror at Gps er en autopilot og stoler blindt på dette.Det er et hjelpemiddel slik at man må bruke litt sunn fornuft også.Da tenker jeg spesielt på de som blir ledet inn på enveiskjørt vei og de som stoler blindt på fartsgrensen evt savner den.

Lenke til kommentar

9000746[/snapback]

9001869[/snapback]

Jeg kjører Lofoten ofte med min tomtom one og har ingen problemer.Jeg kjører både til ,Leknes,Gravdal,Å,Svolvær,Stamsund,Henningsvær osv.Og jeg har ingen problemer.

9084464[/snapback]

Som sagt,mulig det var et fenomen i området som var årsaken akkurat da, for det er uansett utrolig at det hendte med tre gpser samtidig.

Snakket med en som reiser på kysten og han mente det kunne være en båt som lå inne i havnen med en kraftig radar på, for om ikke denne var sikkelig justert kunne den lage forstyrrelser som blokerte annen elektronikk .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...