BBernes Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 NAT/PAT suger kuuuuuk. Hadde veart enklere om man kunne brukt ett modem og en linuxbox som en router .. Hva om folk vil bruke NetMeeting med NAT, det er skitt meg ganske umulig med den moekka routeren som leveres fra NGT He He og LoL osv. Netopia routeren har innebygd støtte for netmeeting . se her : http://www.netopia.com/en-us/support/techn...re/NIR_075.html Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 men, er det noen som vet hvordan jeg kan koble en linuxbox rett mot nextgentel istedenfor gjennom routeren ? Det er ikke noe problem (du bruker sef routeren) du stiller den om til en bridge (dette er mulig i netopia routeren) . Da får du en bridge til din Linux. Lenke til kommentar
nVIDIAsucks Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 hæ? ....fraværende i norsktimen om ironi I guess ? Neida , men jeg skjønner ikke helt hva "utstyret i sentralene er konfigurert for å snakke med alt untatt cisco/netopia " har å gjøre med om ipv4 er kompatibel med ipv6 eller ikke Lenke til kommentar
aeiopop Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 jeg vil få begge mine maskiner til å kunne spill på nett. dette får jeg ikke til med Netopia routeren. er det i det hele tatt mulig? er usikker til hvilket krav selve spillet setter til unik ip for jeg fikk to maskiner på når jeg hadde isdn Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 jeg vil få begge mine maskiner til å kunne spill på nett. dette får jeg ikke til med Netopia routeren. er det i det hele tatt mulig? er usikker til hvilket krav selve spillet setter til unik ip for jeg fikk to maskiner på når jeg hadde isdn Hvike spill ? jeg har hatt 5 stykker på besøk som spillte spill på nett . Tactical Ops , CS ,BF1942. Det fungerer fint med min Netopia . Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 hva er galt med det ngt leverer siden du vil ha noe annet er mitt spørsmål..... Og hva er galt i og ønske og stå for routingen med eget utstyr? NGT tvinger kundene til og bruke NAT enten de vil eller ei, det burde de slutte med. Bare et lite spørsmål på siden... Kommer man unna NAT hvis man har flere maskiner bak routeren da? Jeg trodde man var stuck med NAT uansett... Er det alternativer? Det eneste jeg vet om er uPnP, (funker ihvertfall til voice, video osv...) men det støttes vel ikke av så mange routere ennå, eller ihvertfall ikke Netopia fra NGT som jeg har da... Lenke til kommentar
agvg Skrevet 11. januar 2003 Del Skrevet 11. januar 2003 Bare et lite spørsmål på siden... Kommer man unna NAT hvis man har flere maskiner bak routeren da? Jeg trodde man var stuck med NAT uansett... Er det alternativer? Det eneste jeg vet om er uPnP, (funker ihvertfall til voice, video osv...) men det støttes vel ikke av så mange routere ennå, eller ihvertfall ikke Netopia fra NGT som jeg har da... Sikker på at ikke UPNP er støttet i nyeste oppdateringen? Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 hva er galt med det ngt leverer siden du vil ha noe annet er mitt spørsmål..... Og hva er galt i og ønske og stå for routingen med eget utstyr? NGT tvinger kundene til og bruke NAT enten de vil eller ei, det burde de slutte med. Bare et lite spørsmål på siden... Kommer man unna NAT hvis man har flere maskiner bak routeren da? Jeg trodde man var stuck med NAT uansett... Er det alternativer? Det eneste jeg vet om er uPnP, (funker ihvertfall til voice, video osv...) men det støttes vel ikke av så mange routere ennå, eller ihvertfall ikke Netopia fra NGT som jeg har da... Les her : http://www.netopia.com/en-us/support/techn...re/NIR_075.html Lenke til kommentar
Hedeon Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Har bare en kamerat med ADSL fra NGT, som har "hjulpet" meg! Kommer til å flå han i mårra! -Chief- :wink: Jassåja, du skal flå meg nå? Hvordan du tolker run fila til den routeren får du stå for selv. Lenke til kommentar
Chief Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Jassåja, du skal flå meg nå? Hvordan du tolker run fila til den routeren får du stå for selv. Flå flå flå flå!! Samtale på MSN sent en kveld! Chief: Bruker 677i'en PPP? Hedeon: Nei, tror ikke det ... Chief skriver innlegg på forumet, bassert på Hedeon's svar! Samtale på MSN en dagen etter: Chief: Hvilket interface er det 677i'en bruker mot WAN Hedeon: Mener det er et vanlig ethernet interface. ... Chief skriver innlegg på forumet, bassert på Hedeon's svar! Hedeon fant tilslutt ut at 677i'en kjørte PPP, og sendte meg likegodt hele startup-configuration fila! Som dere kan lese av diskusjonen og den utløp så kommer jeg mer og mer over til det som er sluttkonklusjonen min, som kommer like etter at jeg har lest gjennom konfigurasjonsfilen. Altså, det er ikke bare tolkingen av run fila som jeg har dradd inn i dette. Du var ikke helt sikker du heller, så det får gå! Ble enig med Rizal tilslutt. Bør jeg legge meg nå, mon tro?? Ah.. skal ingenting i mårra likevel! Kommer sikkert på skolen på mandag, Hedeon! Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 men, er det noen som vet hvordan jeg kan koble en linuxbox rett mot nextgentel istedenfor gjennom routeren ? Det er ikke noe problem (du bruker sef routeren) du stiller den om til en bridge (dette er mulig i netopia routeren) . Da får du en bridge til din Linux. Nope, det går ikke. NGT støtter ikke bridging, selv om menyvalget i ruteren er til stede. Enda mer interessant er det at man ikke får åpnet alle porter i ruteren mot én bestemt IP heller ( hvis man har Netopia ), fordi de portene som er avsatt til PAT ( 49152 - 65535 ) får man ikke forwardet. Denne portserien kan til en viss grad innskrenkes. En løsning på problemet kan være å slå av PAT, og i stedet bruke det som Netopia så fint kaller for "static NAT". Ulempen her er at man må skrive inn ruterens eksterne IP i konfigurasjonen, og har man ikke fast IP vil man støte på problemer den dagen den endrer seg. Jeg eksperimenterte lenge med forskjellige innstillinger, kontaktet Netopia flere ganger, inntil jeg bet i det sure eplet og bestilte et subnet med fast IP. Det er mye behageligere å la en FreeBSD-boks stå for NAT og firewall 8) Fikk også et lite tips på news at det kanskje er mulig å erstatte ruteren med et Alcatel ADSL-modem ( f.eks Alcatel Speedtouch USB ) og sette det opp for å bruke PPPoA. Det er en løsning jeg aldri har testet, men det hadde vært artig å finne det ut Lenke til kommentar
oblivian Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 Bare et lite spørsmål på siden... Kommer man unna NAT hvis man har flere maskiner bak routeren da? Jeg trodde man var stuck med NAT uansett... Er det alternativer? Det eneste jeg vet om er uPnP, (funker ihvertfall til voice, video osv...) men det støttes vel ikke av så mange routere ennå, eller ihvertfall ikke Netopia fra NGT som jeg har da... Sikker på at ikke UPNP er støttet i nyeste oppdateringen? Tja, har ihvertfall ikke sett uPNP i noen av protocol optionene... men det er selvfølgelig mulig at det er det. Er det noen som har fått f. eks. MSN Messenger til å funke med voice/video og NAT? Messenger er ihvertfall heavy på uPNP. Jeg så det var et par poster ang. NetMeeting, men det kjører vel på vanlig TCP/UDP, og da for Netopias del en egen spesial laget application gateway. Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 12. januar 2003 Del Skrevet 12. januar 2003 men, er det noen som vet hvordan jeg kan koble en linuxbox rett mot nextgentel istedenfor gjennom routeren ? Det er ikke noe problem (du bruker sef routeren) du stiller den om til en bridge (dette er mulig i netopia routeren) . Da får du en bridge til din Linux. Nope, det går ikke. NGT støtter ikke bridging, selv om menyvalget i ruteren er til stede. Enda mer interessant er det at man ikke får åpnet alle porter i ruteren mot én bestemt IP heller ( hvis man har Netopia ), fordi de portene som er avsatt til PAT ( 49152 - 65535 ) får man ikke forwardet. Denne portserien kan til en viss grad innskrenkes. En løsning på problemet kan være å slå av PAT, og i stedet bruke det som Netopia så fint kaller for "static NAT". Ulempen her er at man må skrive inn ruterens eksterne IP i konfigurasjonen, og har man ikke fast IP vil man støte på problemer den dagen den endrer seg. Jeg eksperimenterte lenge med forskjellige innstillinger, kontaktet Netopia flere ganger, inntil jeg bet i det sure eplet og bestilte et subnet med fast IP. Det er mye behageligere å la en FreeBSD-boks stå for NAT og firewall 8) Fikk også et lite tips på news at det kanskje er mulig å erstatte ruteren med et Alcatel ADSL-modem ( f.eks Alcatel Speedtouch USB ) og sette det opp for å bruke PPPoA. Det er en løsning jeg aldri har testet, men det hadde vært artig å finne det ut Har du selv prøvd dette med bridge :o ? , det står jo i instruksjonen at det går. Det er mulig jeg tar feil :oops:. Dette er ikke noe prob for meg , jeg bruker NAT i Netopia (har ikke noe prog som ikke virker) . PS Man lærer så lenge man lever . Lenke til kommentar
Zenit Skrevet 13. januar 2003 Del Skrevet 13. januar 2003 Har du selv prøvd dette med bridge :o ? , det står jo i instruksjonen at det går. Det er mulig jeg tar feil :oops:. Dette er ikke noe prob for meg , jeg bruker NAT i Netopia (har ikke noe prog som ikke virker) . Jepp, jeg har selv testet dette med bridge straks det ble tilgjengelig i nyere firmware. Ønsket tross alt å slippe å betale for fast IP el. subnet. Fikk det aldri til å fungere. Får vel stole på det NGT skriver i sin FAQ at de ikke støtter bridging: http://www.broadpark.no/kundeservice/faq.asp?web=#7 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå