Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble seg online mot ngt uten deres utstyr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Jeg leste noe om hvorfor det kan ta tid for ipv6 å komme, om i det hele tatt. En del av tingene som denne protokollen skulle løse er det allerede laget fungerende løsninger på. Nyere kalkulasjoner tyder på at man ikke vil gå tom for IP-adresser pga bruk av proxyer ol som et eksempel.

I tillegg er ikke ipv6 kompatibelt med ipv4, og svært få ønsker å betale for å vedlikeholde parallelle systemer og/eller konverteringer.

Lenke til kommentar
Jeg leste noe om hvorfor det kan ta tid for ipv6 å komme, om i det hele tatt. En del av tingene som denne protokollen skulle løse er det allerede laget fungerende løsninger på. Nyere kalkulasjoner tyder på at man ikke vil gå tom for IP-adresser pga bruk av proxyer ol som et eksempel.

I tillegg er ikke ipv6 kompatibelt med ipv4, og svært få ønsker å betale for å vedlikeholde parallelle systemer og/eller konverteringer.

Husk nå på at internett fortsatt er på krabbestadiet så og tro man har så det holder med IP-er er litt optimistisk.

Lenke til kommentar
men, er det noen som vet hvordan jeg kan koble en linuxbox rett mot nextgentel istedenfor gjennom routeren ?

Da må du kjøpe deg et modem som lar deg snakke med NGT sin DSLAM og lar seg huke på linuxboksen med en TP ala det utstyret som brukes hos de fleste andre som leverer ADSL her i landet.

Lenke til kommentar

tosk..

Når man sier modem, mener man en slags modulator. Du må da skjønne at det ikke er ethernet signaler som kommer gjennom den to trådete telefonkabelen?

I modemet er det også en router.

Å levert uten modem ville vært ganske amatørt..

idiot..

Du får sagt det

Lenke til kommentar

Oi! masse tøvete innlegg her ja..

Cisco og Netopia boksene har selfølgelig et modem innebygget.

Siden disse signalene fra ADSL boksen til DSLAM i sentral er analoge trenger man nok en MODulator DEModulator.

For å evt få en maskin med ekte ip rett på nett kan du søke om å leie et subnett, koster 150 kroner måneden. da får du en adresse som kan brukes, de andre tre i subnettet går med til Broadcast NettID og default GW på routeren (Cisco eller netopia boksen).

Da kan du evt sette opp en egen FW på denne ip'en og så sette opp forwarding regler selv. en enkel å komme i gang med her er Smoothwall. en som har litt mere funskjonalitet, men som krever litt mere HW (ikke mye men litt, den bruker statefull packet inspection/filtering) er Astaro. Sistnevnte har innbygget Socks4/5 server slik at messenger og andre lignende software virker bedre.. den har også PPTP server slik at det blir lett for Windows klienter (98 og oppover) og koble seg til og dermed bruke f.eks video og lyd i Messenger eller Netmeeting.

Håper dette var litt oppklarende.

G.

Lenke til kommentar
men, er det noen som vet hvordan jeg kan koble en linuxbox rett mot nextgentel istedenfor gjennom routeren ?

Du kan ikke gå utenom netopia/cisco boksen, utstyret i sentralene er konfigurert for å KUN snakke med det utstyret som blir levert. Du må nok gjennom modemet/routeren først, sånn er det bare.

Lenke til kommentar

Jeg har hørt det motsatte.....

Å...ja...jeg tok feil der....utstyret i sentralene er konfigurert for å snakke med alt untatt cisco/netopia ;)

Lenke til kommentar

Definisjon på router:

Lag 3 enhet som kobler samme ulike nettverk

ergo

Cisco's 677i ADSL router har ikke "innebygget" modem

og så ellers...

Cisco's 677i ADSL router kjører ikke et fullverdig Cisco IOS, men et forenklet kalt CBOS

Cisco's 677i ADSL router kjører PPP (jeg tok feil, inrømmer dette)

Cisco's 677i ADSL router kjører en NAT, PAT blanding (ingen bakdel)

Cisco's 677i ADSL router's WAN interface er et vanlig Ethernet interface, og 677i'en kan derfor byttes ut med andre routere.

For å få ting til å fungere må du legge inn NAT entrier, dvs. en gitt port som skal til en gitt IP adresse med en gitt protokoll (TCP eller UDP), for å FW til alle maskiner bruker du Quad Zero 0.0.0.0. Dermed er NAT ingen bakdel, men det er unværelig. Er det noen nettverksn00ber her som vil forklare meg hvordan de har tenkt å få 2 maskiner på nettet uten bruk av NAT og med en public-ip??

Det du også kan gjøre er å FW alle porter til en adresse f.eks. til en annen router, eller en Linuxbox.

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk fortsatt blånekter på at NAT fungerer. Som en tidligere diskuterer sa, lær dere å konfigurer routeren. Den funker den. Kansje litt for liten til å håndtere for mangen NAT entrier, men det løser du med en router til, eller en Linuxbox. Om du har all informasjon du trenger, username, password til PPP sessionen, så er det bare å bytte ut hele routeren.

Once again, NGT kjører PPP, jeg tok feil! Resten stemmer fortsatt, og PPP er ikke det samme som MODEM, selv om modem også bruker PPP! Alle routere kan kjøre PPP.

-Chief-

Lenke til kommentar

(jeg tok feil, inrømmer dette)

Endelig.. :)

Jeg sa for så vidt at jeg skulle undersøke konfigurasjonen på en 677i router, og ettersom jeg er så vanvittig smart av meg :lol: så fant jeg ut at, jo da, det stemmer det, NGT kjører PPP!! Woho! Det er desverre ikke alle som bøyer seg i støvet, når de finner ut at de tok feil!

-Chief-

Lenke til kommentar

Chief,

Jeg håper det er lenge til du skal ta din CCNP eksamen, for med det du sier under så stryker du glatt, om DSL er en del av pensum.

Hvis ikke så mister jeg all respekt for Cisco sertifiseringer.

Definisjon på router:

Lag 3 enhet som kobler samme ulike nettverk

ergo

Cisco's 677i ADSL router har ikke "innebygget" modem

ALLE ADSL CPE har modem innbygd!

Cisco/Netopia/Alcatel/Nokia/ZyXEL osv osv

I dette tilfellet så er det både modem og ruter i boksen!

|DSLAM| <-> | MODEM <> ROUTER| <-> |PC|

Spretter du opp en 677i (btw brukte ikke NGT 678-I-DIR før de byttet til Netopia?) vil du se at det finnes noen chips inni der merket med ADI/Globespan (mulig 677 bruker Alcatel), dette er selve ADSL chipsetet og de/den står for MODULERING og DEMODULERING av de ANALOGE signalene og gir dataene videre til/får fra ruter delen.

og så ellers...

Cisco's 677i ADSL router kjører ikke et fullverdig Cisco IOS, men et forenklet kalt CBOS

Cisco's 677i ADSL router kjører PPP (jeg tok feil, inrømmer dette)

Cisco's 677i ADSL router kjører en NAT, PAT blanding (ingen bakdel)

Cisco's 677i ADSL router's WAN interface er et vanlig Ethernet interface, og 677i'en kan derfor byttes ut med andre routere.

Cisco 677i er et OEM produkt og ikke Cisco sitt eget, derav kjører det ikke IOS. Jeg regner med at du trenger litt seriøs hardware for å kjøre IOS og at low cost produkter som 600 og 700 serien ikke har CPU kraft til å drive IOS, men jeg har ikke engang en CCNA eller noe MCCP eller 2 sekunder på IT-Akademiet så hva vet jeg.

PAT er en bakdel, det trengs 2 sekunder med tankeløshet for å få en applikasjon til å være PAT uvennling.

Alt man trenger for at PAT ødlegger er at man bruker en kontroll sessjon og en data sessjon hvor man bare embedder data sessjonens porten i payloaden til kontroll sessjonen. Om man ikke da utvider PAT implementasjonen til å inspisere payload trafikk på kontroll sessjonen som da kan modifisere payload i tillegg til IP header, vil det ikke virke.

Se på FTP protokollen, ja jeg vet den virker med de fleste NAT/PAT løsninger, men det er fordi at NAT/PAT løsningen er utvidet til å håndtere FTP.

http://slacksite.com/other/ftp.html forteller veldig bra hvordan FTP virker.

Grensesnittet på en 677i er kanskje en vanlig RJ45 port, men det er ikke ethernet signalering som går ut der, prøv å koble WAN porten til en 677i til en PC og LAN porten til en annen PC og se om du får rutet noen som helst.

Hvis du har rett så bruker man ikke ADSL i hele tatt, men ethernet til DSLAM.

For å få ting til å fungere må du legge inn NAT entrier, dvs. en gitt port som skal til en gitt IP adresse med en gitt protokoll (TCP eller UDP), for å FW til alle maskiner bruker du Quad Zero 0.0.0.0. Dermed er NAT ingen bakdel, men det er unværelig. Er det noen nettverksn00ber her som vil forklare meg hvordan de har tenkt å få 2 maskiner på nettet uten bruk av NAT og med en public-ip??

Sånn som jeg forstod det orginale spørsmålet så var ikke det om det var mulig å få flere maskiner "på nett" med bare en ip.

Men om man kunne skippe å bruke NGT sin boks til fordel for en linux boks. Noe man ikke kan om man ikke installerer et ADSL modem som er interop med NGT sin DSLAM i Linux boksen.

Dog din påstand om at 677 har et vanlig ethernet interface som WAN port betyr at man faktisk kan plugge i hva som helst av ruter med ethernet interface, inkludert en Linux boks, og dette vil virke.

Det du også kan gjøre er å FW alle porter til en adresse f.eks. til en annen router, eller en Linuxbox.

Jeg kan ikke fatte hvorfor folk fortsatt blånekter på at NAT fungerer. Som en tidligere diskuterer sa, lær dere å konfigurer routeren. Den funker den. Kansje litt for liten til å håndtere for mangen NAT entrier, men det løser du med en router til, eller en Linuxbox. Om du har all informasjon du trenger, username, password til PPP sessionen, så er det bare å bytte ut hele routeren.

Har du noen gang satt opp en IPSec AH TRANSPORT VPN tilkobling igjennom NAT? Får du det til så er jeg enig om at NAT aldri er et problem.

NAT virker i de fleste tilfeller men at den alltid fungerer er å ta i.

Once again, NGT kjører PPP, jeg tok feil! Resten stemmer fortsatt, og PPP er ikke det samme som MODEM, selv om modem også bruker PPP! Alle routere kan kjøre PPP.

-Chief-

Du har rett i at PPP ikke er det samme som modem, PPP er en protokoll mens modem er en hardware dingseboms som man kan kjøre PPP over.

Før du løper rundt og kaller noen en N00b kanskje du burde passe på at du ikke fremstår som en selv.

Fordi påstandene dine om at 677 ikke har et innebygget modem er FEIL.

Det jeg lurer på er hva slags bakgrunn du egentlig utaler deg på, for det kan ikke være de Cisco sertifiseringene du viftet med tidligere.

Rizal

Lenke til kommentar

Rizal

Ettersom jeg ikke har kjennskap til 677i og dens innhold, hjelper det ikke å vifte med noen sertifikater fra Cisco, som du selv sier er dette et OEM produkt fra Cisco med IOS levert fra CBOT (tror du glemte det med IOS fra CBOT), men IOS har den, primitivt sådan!

Greit, MODEM, som er en forkortelse av ordene moduler og demoduler, som på norsk er å forandre på et signal til et annet og gjøre det motsatt i andre veien! Ja, Cisco 677i Routeren har denne fungsjonen, men å bruke betegnelsen modem synes jeg blir litt feil! Men det er min mening, jeg burde vel ha forklart litt bedre dette før! Sorry! Det er mangen dippedutter som gjør jobben med å omforme signaler, DA converter, digital 2 analog! Kaller ikke det for et modem! CSU/DSU, kaller man heller ikke for et modem, selv om det har mer med modem å gjøre enn en ADSL router. Men drit i det... Routeren må selvsagt forandre signalene fra LAN for at de skal bli sendt ut til WAN. Dreit meg litt ut der med interfacet også, men ettersom jeg har bekjente som ikke kjører Cisco 677i routeren de fikk fra Cisco, så falt det naturlig å gi etter på ethernet spekulasjonen min! Da er det vel mer troverdig at de har en eller annen form for Non-Cisco-Vendor-Router som gjør samme jobb. Men Rizal, du har nok rett der, så langt!

Så til NAT/PAT, grunnen til at jeg kaller dette for en blanding mellom NAT og PAT er fordi NAT ikke har noe med porter å gjøre vanligvis, men på denne light versjonen av IOS'et har den imidlertidig det. NAT er som tidligere nevnt, av undertegnede, forferdelig enkelt system, laget i håp om at mangelen på IP adresser kunne bremses ved bruken av NAT, noe det også gjør. Grunnen til at det fører med seg komplikasjoner på denne Routeren er nemlig det at de har blandet in PAT, med en gang det blir snakk om porter som skal til ulike IP adresser er ikke systemet så vanntett lenger. Med NAT der man lager et NAT pool av public IP adresser og en accessliste med kriterier over hvem som kan benytte seg av disse, så er det ingenting som stopper opp!

Alt i alt så er det svært usansynlig at "du med linuxboxen" kan få koblet den til ADSL linjen uten å støte på problemer! Men fortsatt så er det ingeting i veien for at du kan kjøre Linuxboxen bak en "nesten" NAT/PAT fri Cisco router.

Og til Rizal, under Cisco 700 serien er ikke pensum i CCNP, ettersom det ikke er et reint Cisco produkt. Så om jeg ikke har demontert 677i routeren og sett på hva den inneholder, så kommer jeg nok ikke til å stryke av den grunn! Ting har gått knirkefritt til nå iallfall, og da er det ikke åpent for feil på praktisk eksamen, som jeg til nå har stått pent og pyntelig på!

Men for all del ingenting er bedre enn å bli rettet for alvorlige utsagn eller spekulative påstander som viser seg å være feil. Takker for kritikk, og man lærer så lenge man er på forumet! Men spørr gjerne om en ekte Cisco router, der har jeg noe bedre kunnskap! Skal se om jeg ikke kan få plukket en 677i ifra hverandre snart! Iallfall putlet meg gjennom IOS'et! For å være helt ærlig så har jeg alldri tatt i en 677i router en gang! Har bare en kamerat med ADSL fra NGT, som har "hjulpet" meg! Kommer til å flå han i mårra! God natt!

Mere spørsmål skal svares på!

-Chief- :wink:

Lenke til kommentar

Hvorvidt 600 og 700 serien sin CBOS (Cisco Broadband Operating System) er en primitiv utgave av IOS får de som vet opp ned på en Cisco boks debattere. Alle IOS glade mennesker jeg kjenner sier at CBOS ikke er IOS.

Og så vidt jeg vet sier ikke Cisco selv at det er IOS, men at CBOS er modelert etter IOS (http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/product/dsl_prod/c600s/c677i/677irn.htm#xtocid2)

Dog det er uvesentlig i dette tilfellet om det er IOS eller ei.

Hvorvidt det egentlige navnet er modem, csu/dsu etc blir litt dumt å argumentere siden din påstand var tidligere at 677 var kun en ruter.

Men den biten av boksen som kommuniserer med DSLAM, går greit under den generell definisjon av modem. Samt at på folkemunnet så kalles det modem.

Modem

A modem modulates outgoing digital signals from a computer or other digital device to analog signals for a conventional copper twisted pair telephone line and demodulates the incoming analog signal and converts it to a digital signal for the digital device.

CSU/DSU

A CSU/DSU (Channel Service Unit/Data Service Unit) is a hardware device about the size of an external modem that converts a digital data frame from the communications technology used on a local area network (LAN) into a frame appropriate to a wide-area network (WAN) and vice versa. For example, if you have a Web business from your own home and have leased a digital line (perhaps a T-1 or fractional T-1 line) to a phone company or a gateway at an Internet service provider, you have a CSU/DSU at your end and the phone company or gateway host has a CSU/DSU at its end.

NAT i seg selv er delvis fungerende løsning for sparing av globale ip adresser. NAT er IKKE problem fritt, Prøv IPSec med AH og Transport.

Selv om vi holder PAT helt utenfor så er ikke NAT en bulletproof løsning som ikke skaper problemer.

Men jeg er enig med deg at PAT skaper flere problemer enn NAT.

Da ser det ut som vi begynner å komme til noe enighet ihvertfall ;)

Rizal

Lenke til kommentar

bergetun du har ikke peiling, skal du si noe så si noe saklig med god begrunnelse, som Rizal, som har litt research bak ordene!

NAT/PAT suger k.. det er vel ikke helt rett vel, med mindre du stapper k..en inn i routeren!

Rizal, ja selvsagt er ikke NAT/PAT problemfritt, men alle problemer med NAT/PAT kan løses, men det tar tid, og gjerne en hell drøss av entrier. Verden blir et bedre sted å leve om alle bare skiftet over til IPv6! Da har vi noe sånn som 1000 adresser pr. kvadratmeter jord (inkl. vann). Det er ikke mangen som har PC ute på sjøen! Og heller ikke mangen som trenger 1000 adresser på en kvadratmeter.

Men jeg vil påstå at Rizal og meg selv har kommet til en enighet, og det er følgende:

Cisco 677i har en modem fungsjon (på folkemunne kan man si at det har et innebygget modem, mens på teknikkerspråk heter det nok noe annet)

Det finnes mye rart som "mo-dem'er", noe av det har på folkemunnet fått betegnelsen MODEM.

NAT/PAT er ikke problemfritt

Det er vanskelig å kjøre noe annet utstyr rett på ADSL linjen fra NGT uten problemer.

-Chief-

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...