Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble seg online mot ngt uten deres utstyr

Anbefalte innlegg

Hvor faens vanskelig er det å ringe ngt, få den bidige passordet. disable FW (Hvis det er) og sette ALL ingående trafikk fra inett ut på f.eks 10.0.0.3 ? Greit nok at du fortsatt i teorien har NAT, men ingenting skal stoppe opp.

Hadde det hvert så fa*ns vanskelig og latt folk velge selv hva de ville hatt?

Skal det være og regne som en fordel at man ikke har noe valg?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Lettest med en standard, ikke 8

dessuten ville det kostet mer da.

Men det er som noen nevnte her, dette er laget for "alle", en som ikke kan noe om pc skal kunne bruke det. Det er normalt sett ikke behov for annt til private, selv ikke til små bedrifter. Ser enda ikke noe problem med å lære seg å bruke routeren sikkelig, men igjen, med riktig konfigurasjon så skal det vel være mulig å åpne det meste og la router nr 2 styre??

en annen ting er vel at nextgentel skal kunne kjenne igjen routeren i sine logging programmer, jeg ble ringt opp når den hadde vært koblet ut lenge, de lurte på om det var noe galt. Det finnes en balanse som de mp holde for at det skal passe flest mulig og den har de funnet værre er det ikke, flere alternativer, høyere priser og de er høye nok som det er i dette landet her.

Lenke til kommentar

Hallo?  

Selvfølgelig bruker NGT et modem, det er innebyggd i routeren.......

....

OK her har vi en som har peiling! Modem innebygget i routeren?? Du har jo ikke snøring på hva du preiker om! Hva kan du om routing og om routere?? Sikkert ingenting! Det er ingen MODEM, er det så vanvittig vanskelig å forstå!

NGT sitt nettverke kan sees på som et vanlig LAN, bare med litt høyere sikkerhet. Det er ikke en PPP forbindelse som man kjører med et modem. Man kan i teorien kjøre hva man vil av utstyr.

Og hva vet egentlig folk om NAT, sikkert svært lite! Netword Address Translution er det man må bruke om man skal ha flere en 1 maskin bak en Boarderrouter, man får en gyldig ip utdelt, og hvordan man har tenkt å få det til å fungere uten å bruke NAT er meg uforstått. Kan jo fjerne NAT og kun bruke en maskin. Skal man ha flere må man ha NAT. Den versjonen av IOS'et som ligger på Cisco routeren fra NGT er en billigversjon av IOS'et som ikke blir produsert av Cisco. De bruker en annen form for NAT en blanding av NAT og PAT (port address translution). Vanligvis lager man et NAT pool der man tildeler 1 eller flere gyldige IP-adresser mot WAN, og så lager man en gruppe der man definerer kriterier for hvem som skal få benytte seg av disse adressene! Dette fungerer utmerket. Routeren lager en tabell der den fører opp hvem som har gjort hva med hvilken adresse og så snur den tabellen når pakkene kommer tilbake, og ser hvor de skal! Du kan også kjøre ulike versjoner av NAT, statisk dynamisk osv.

jadajadajadajada! :lol: Er det mer dere tror dere vet, så er det bare å komme med det! Jeg leker ikke avansert routing. Det er så mye å tenke på i et stort nettverk at de fleste hadde fått varmgang på hjernebroen før de hadde fått opp OSPF.

enable

configurate terminal

interface fastethernet 0/0

ip address xx.xx.xx.xx 255.xx.xx.xx

no shutdown

exit

accesslist 101 permit ip any any eq 21

accesslist 101 permit ip any any eq 80

accesslist 101 permit ip any any eq 25

accesslist 101 permit ip any any eq 110

interface xx

ip address xx.xx.xx.xx 255.255.255.xx

no shut

ip access-groupe 101 in

exit

ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 xx

^Z

copy running-coniguration startup-configuration

Der, en enkel firewall på en cisco >= 800 router

Å så jeg er overtrøtt! ZzzzzZzzz

Hjelper å vite hva man preiker om før man slenger med kjeften! Nettverks n00ber! :evil:

-Chief- :wink:

Lenke til kommentar

OK her har vi en som har peiling! Modem innebygget i routeren?? Du har jo ikke snøring på hva du preiker om! Hva kan du om routing og om routere?? Sikkert ingenting! Det er ingen MODEM, er det så vanvittig vanskelig å forstå!

Og hvordan snakker så denne routeren med DSLAM-en i sentralen da?

Det skulle ikke tilfeldigvis være med ADSL-modemet som er innebyggd i routeren?

Lenke til kommentar
Ja, slutt med den sytingen. Påtvunget NAT?  

Jeg synes egentlig NGT burde dele ut ubegrenset med ofisielle IP adresser til alle sine kunder. Kanskje et helt c nett til hver kunde, og beholde den samme prisen som de har i dag.

- Judaz -

Du er smart! Et helt C-net! Har du noen formening om hva det koster? Og har du i det hele tatt tenkt på hvorfor de bruker NAT, subnetting o.l.?? Fordi de har for lite adresser

Derfor har noen smarte hoder klekket ut en ny ip versjon, IP version 6, forsjellen er at den har 6 oktetter av bits og ikke 4 som IP version 4 har. Dermed får vi et mangfall av adresser, som vi aldri kan få brukt opp her på jorden, da må vi ta over an planet til først!

Kan jo kjøpe deg et C-net! Da må du greit nok gi en adresse til NGT som de kan ha på routeren sin i andre enden! Hørte de drev å auksjonerte bort noen B-net borte i statene! Gikk for ganske mye penger, usikker på hvor mye! Men tror lommeboken til Røkke hadde svettet.

Så at du har en adresse er egentlig ganske bra med tanke på at de snart ikke er flere igjen!

-Chief-

Lenke til kommentar

Ellers finnes det vel noen måte å åpne alt i router nr1 slik at nr2 kan styre alt?

Det gjør det ja! Du kan la router 1 åpne for all trafikk og route alt til router 2, som du har god kontroll på, og som gjerne har et enklere IOS som man kan WEB konfigurere e.l.

De som synes dette fungerer dårlig har ikke peiling på hva de sysler med. De bør med andre ord la det være som det er og ikke opne noen porter. Har du ikke peiling, så må du ta inn over deg det og akseptere det faktum at du er ubrukelig til å gjøre de jobbene! Leig inn et smart hode som kan gjøre det for deg, om det er så viktig!

-Chief-

Lenke til kommentar

NGT sitt nettverke kan sees på som et vanlig LAN, bare med litt høyere sikkerhet. Det er ikke en PPP forbindelse som man kjører med et modem. Man kan i teorien kjøre hva man vil av utstyr.

Du som skal ha slik peiling, hvilke protokoller og overføringsmetoder bruker denne?

Svjv snakker NGT sitt utstyr PPPoA eller hva mener du?

Og denne utalelsen om hva du vil av utstyr må du utdype bittelitt.

Lenke til kommentar

De som synes dette fungerer dårlig har ikke peiling på hva de sysler med. De bør med andre ord la det være som det er og ikke opne noen porter. Har du ikke peiling, så må du ta inn over deg det og akseptere det faktum at du er ubrukelig til å gjøre de jobbene! Leig inn et smart hode som kan gjøre det for deg, om det er så viktig!

-Chief-

Tja, i følge svært så smarte hoder på news er det ikke så enkelt som du påstår med disse nokså enkle Cisco NGT-routerne.

Lenke til kommentar

Og hva vet egentlig folk om NAT, sikkert svært lite! Netword Address Translution er det man må bruke om man skal ha flere en 1 maskin bak en Boarderrouter, man får en gyldig ip utdelt, og hvordan man har tenkt å få det til å fungere uten å bruke NAT er meg uforstått. Kan jo fjerne NAT og kun bruke en maskin. Skal man ha flere må man ha NAT.

Hjelper å vite hva man preiker om før man slenger med kjeften! Nettverks n00ber!  :evil:  

-Chief-  :wink:

Og da er vi inne på problemet igjen, NAT ødelegger totalt fordi mange tjenester ikke fungerer pga at de forventer skikkelige offesielle IP-er, du kan prate og skryte av NAT til du triller av stolen, det er og blir en nødløsning som desverre gjør at nettet ikke fungerer som påtenkt.

Jo før man går over til IPv6 jo bedre og så kan man la disse NAT-routeren gå rett på gjennvinning. Ser du virkelig ikke problemet med NAT eller hva er problemet ditt?

Lenke til kommentar

agvg

Har ikke NGT selv, som jeg skrev tidligere har ikke fått studert nettverket de kjører, men de kjører ikke PPP iallfall! De kjører enten en EGP rouing protokoll, vil jeg tro, eller statisk default rute.

Skal undersøke litt, så kan jeg komme tilbake med info, når jeg vet hva de kjører, men at det er enkelt å få kjørt hva du vil av utstyr bar NGT routeren, og la den bare slippe gjennom alt, det er et faktum.

Det eneste et ADSL modem gjør er å opprette en PPP forbindelse med et modem på den andre siden. NGT bruker ikke denne metoden, ergo, det er ingen modem i routeren. En router er en svært avansert lag 3 komponent, selv om de er små, så er de ganske avanserte om man setter seg inn i hva de kan gjøre!

-Chief- I'll be back when ready!

Lenke til kommentar
agvg

Har ikke NGT selv, som jeg skrev tidligere har ikke fått studert nettverket de kjører, men de kjører ikke PPP iallfall! De kjører enten en EGP rouing protokoll, vil jeg tro, eller statisk default rute.

Det eneste et ADSL modem gjør er å opprette en PPP forbindelse med et modem på den andre siden. NGT bruker ikke denne metoden, ergo, det er ingen modem i routeren. En router er en svært avansert lag 3 komponent, selv om de er små, så er de ganske avanserte om man setter seg inn i hva de kan gjøre!

-Chief- I'll be back when ready!

Vel, det er ikke så fryktelig interesant og prate om routen, routeren får sin IP igjenom et modem som snakker PPPoA med NGT sitt utstyr igjenom DSLAM-en i sentralen. Og ADSL-modem i normal folkelig betydning er jo den biten HW som kobler seg opp mot en DSLAM. Jeg greier ikke og forstå at dette er noe og blånekte på. Det er vel kun NGT og TN som kjører med PPP over ADSL, alle andre kjører rein IP tildelt med DHCP.

Lenke til kommentar

:)

Dere er som to kamphaner i en kald bakgate i Bagdad.

Selv om agvg er en snott med urealistiske oppfatninger om hvordan isp`er bør drives, har han faktisk rett i det han sier. Natting er et lite minus for de som absolutt føler det ja, men problemet som agvg beskriver det er oppskrytt.

Og ja, det er en Modulator-Demodulator i Cisco 677i routerne. Ferdig.slutt.no

Lenke til kommentar

Jeg syns diskusjonen er bra og lærerik jeg. Jeg har åpnet alle portene i og rutet de til 1 IP adresse.

Men selv om jeg har gjort det, kommer jeg meg på http med flere pcer. Litt rart i grunn. Men irc, ftp, teamspeak 2 fungere bare på den maskinen som portene rutet mot seg.

Men msn messenger fungere fremdeles ikke. Selv ikke med prooxy og socket 4.

Jeg har NGT.

MVH Øyvind

Lenke til kommentar
Jeg syns diskusjonen er bra og lærerik jeg. Jeg har åpnet alle portene i og rutet de til 1 IP adresse.  

Men selv om jeg har gjort det, kommer jeg meg på http med flere pcer. Litt rart i grunn. Men irc, ftp, teamspeak 2 fungere bare på den maskinen som portene rutet mot seg.  

Men msn messenger fungere fremdeles ikke. Selv ikke med prooxy og socket 4.

Jeg har NGT.  

MVH Øyvind

Messenger er lite NAT - vennlig. Noe av det skal være fikset i Msn v5.0.

Lenke til kommentar

Selv om agvg er en snott med urealistiske oppfatninger om hvordan isp`er bør drives, har han faktisk rett i det han sier. Natting er et lite minus for de som absolutt føler det ja, men problemet som agvg beskriver det er oppskrytt.

Snott?

hehe, vel jeg mener bare enklet og reit at man kunne få velge.

De kunne godt ha tatt gebyr for de som ville ha hatt noe annet enn routeren så kunne de dekket inn kostnadene.

Det eneste jeg vil rem til at og få en router ikke den ultimate lykke for absolutt alle med hjemmenettverk. For den med en enkeltstående PC er det jo meningsløst. Uansett så kommr jo IPv6 og da blir jo dette av mindre interesse.

Lenke til kommentar

Snott?

hehe, vel jeg mener bare enklet og reit at man kunne få velge.

De kunne godt ha tatt gebyr for de som ville ha hatt noe annet enn routeren så kunne de dekket inn kostnadene.

Det eneste jeg vil rem til at og få en router ikke den ultimate lykke for absolutt alle med hjemmenettverk. For den med en enkeltstående PC er det jo meningsløst. Uansett så kommr jo IPv6 og da blir jo dette av mindre interesse.

Hvis du venter på ipv6 så kan du forberede og gjennomføre 10 turer til nordpolen, så er det kanskje blitt en realitet hos norske bredbånds isp`r.

Laaaangt frem i tid :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...