Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

koble seg online mot ngt uten deres utstyr

Anbefalte innlegg

Jeg lurte på om noen av dere har peiling på hvordan jeg f. esks kan bruge en linuxbox eller en annen router til å koble meg opp mot inet istedenfor den cisco'en som fulgte med. Har litt lyst å ha en linuxbox koblet rett på adslen istedenfor å måtte gå gjennom routeren med natting av porter osv. har også ipv6 i tankene...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg lurte på om noen av dere har peiling på hvordan jeg f. esks kan bruge en linuxbox eller en annen router til å koble meg opp mot inet istedenfor den cisco'en som fulgte med. Har litt lyst å ha en linuxbox koblet rett på adslen istedenfor å måtte gå gjennom routeren med natting av porter osv. har også ipv6 i tankene...

Problemet er jo at du må ha ent modem, kan ikke NGT omkonfigurere boxen slik at den blir en rein bridge slik at du selv kan stå for routingen?

Desverre vil jeg tro de ikke vil gjøre dette slik at du sitter fast i NAT-helvet*.

Lenke til kommentar

Problemet er jo at du må ha ent modem, kan ikke NGT omkonfigurere boxen slik at den blir en rein bridge slik at du selv kan stå for routingen?

Desverre vil jeg tro de ikke vil gjøre dette slik at du sitter fast i NAT-helvet*.

Hva er det du preiker om? :o

For det første NGT bruker ikke modem! Det er bare amatører som leverer med modem. NGT leverer med en router, litt synd at de har skiftet fra Cisco til et annet merke nå, men, men.

Man kan ikke bare koble en linuxbox til en ADSL linje uten å vite hva man driver med. Det er mer i routing en bare ip adresse. en linuxbox kan "leke" router, men en Cisco router blir den ALDRI. Men om du har peiling på routing så kan du nok klare å få en PC til å gjøre jobben, er ikke helt sikker på hva hensikten din er, men det er vel opp til deg. Jeg har ikke studert nettverket til NextGenTel så jeg vet ikke hva de kjører, men hvilken routingprotokoll kjører de?? Eller kjører de statisk? NAT må du ha uansett hva du gjør, NAT er for så vidt ganske greit om man vet hva man driver med. På Cisco routeren forwarder den en del porter til en ip adresse på insiden. "Storebrødrene" til Cisco'en kjører ikke den typen NAT som "lillebror" gjør. Dette tar litt for lang tid å forklare nå. Jeg kunne sikkert ha fikset det om jeg hadde gjort dette selv. Jeg er nesten ferdig med CCNP (Cisco Certified Network Professional), så akkurat dette har jeg peil på. Men om du ikke har så veldig peil. Så tar det meg en uke å få det forklart remote.

Det er vel bare å teste ut. :wink:

-Chief-

Lenke til kommentar

jeg har en unex iso 50p som jeg kjøpte på psdata for å dele telenor internetten. nå går jeg over til NGT (sier seg selv) og lurer derfor på om jeg klan bruke denne ruteren til å koble til internett med? istedenfor NGT ruteren. Det vil jeg fordi den er satt slik vil ha den. (opne porter for emule, dc osv.

Lenke til kommentar
hva er galt med det ngt leverer siden du vil ha noe annet er mitt spørsmål.....

Og hva er galt i og ønske og stå for routingen med eget utstyr?

NGT tvinger kundene til og bruke NAT enten de vil eller ei, det burde de slutte med.

Lenke til kommentar

Hva er det du preiker om?  :o  

For det første NGT bruker ikke modem! Det er bare amatører som leverer med modem. NGT leverer med en router, litt synd at de har skiftet fra Cisco til et annet merke nå, men, men.

Man kan ikke bare koble en linuxbox til en ADSL linje uten å vite hva man driver med. Det er mer i routing en bare ip adresse. en linuxbox kan "leke" router, men en Cisco router blir den ALDRI. Men om du har peiling på routing så kan du nok klare å få en PC til å gjøre jobben, er ikke helt sikker på hva hensikten din er, men det er vel opp til deg.

Hallo?

Selvfølgelig bruker NGT et modem, det er innebyggd i routeren.......

Og hva er så fantastisk med denne Cisco-routeren i og med en linuxboks ikke greier jobben bedre? Aner du noe som helst om hva man kan gjøre med en linuxboks?

Du kan selvfølgelig gjøre mye mer med en PC eller server enn en simpel billigrouter fra Cisco kan gjøre.

Men du har rett i at en linuxboks ikke kan bli en Cisco med mindre Cisco begynner og produsere PC-er....

Lenke til kommentar
Du kan kjøre en annen router bak Cisco routeren fra NGT, da kan du la den gjøre arbeidet, og så tar NGT routeren seg kun av å formidle data fra LAN til WAN.

Veldig elegant, kunne ikke NGT heller la de som ikke ønsket NAT få et modem i stedenfor? De som er såpass oppegående at de ikke ønsker NAT er nok i stand til og håntere sine router behov på egenhånd.

Og forklar meg nå hvordan dette fungerer, hjelper det noe og ha kontrollen på router nr2 når router nr1 konstant stikker kjepper i hjulene??

Lenke til kommentar

NAT må du ha uansett hva du gjør, NAT er for så vidt ganske greit om man vet hva man driver med.  

-Chief-

Når ble NAT greit?

Og hvorfor _må_ man kjøre NAT?

Hvis du er så skolert i nettverk som du påstår burde du jommen se stort sett bare bakdeler med NAT.

Ganske mye av programmer forventer skikkelige IP-er og ganske mye fungerer svært dårlig med NAT uansett hvor mange porter du åpner og roter med.

Lenke til kommentar
Du kan kjøre en annen router bak Cisco routeren fra NGT, da kan du la den gjøre arbeidet, og så tar NGT routeren seg kun av å formidle data fra LAN til WAN.

Veldig elegant, kunne ikke NGT heller la de som ikke ønsket NAT få et modem i stedenfor? De som er såpass oppegående at de ikke ønsker NAT er nok i stand til og håntere sine router behov på egenhånd.

Og forklar meg nå hvordan dette fungerer, hjelper det noe og ha kontrollen på router nr2 når router nr1 konstant stikker kjepper i hjulene??

det blir tungvindt for nextgentel og dyrere for de fleste av oss som syns den cicso fungerer helt fint, jeg slipper å kjøpe router, kun en switch.

Ellers finnes det vel noen måte å åpne alt i router nr1 slik at nr2 kan styre alt?

Lenke til kommentar

det blir tungvindt for nextgentel og dyrere for de fleste av oss som syns den cicso fungerer helt fint, jeg slipper å kjøpe router, kun en switch.

Ellers finnes det vel noen måte å åpne alt i router nr1 slik at nr2 kan styre alt?

Svjv så er det ingen mulighet for og sette routeren i brige-modus så du slipper ikke unna route nr1 uansett.

Og for mange avanserte bruker er jo routeren mer til palge enn nytte.

Lenke til kommentar

NGT har valgt denne løsningen med bakgrunn i BÅDE pris og ikke minst sikkerhet. Det er "vanlige" brukere denne routeren er beregnet på og ikke all verdens tjenester og behov som bedrifter har.

For de "vanlige" brukere som har behov for å sette opp sitt eget utstyr, så er ikke dette noe problem. Kjører selv IPCop (linux firewall) på baksiden av routeren p.g.a at jeg er interessert i logging og graf funksjonaliteten dette systemet har. Har også servere og andre avanserte tjenester som fungerer utmerket.

Så hvorfor i all verden er det noen som må klage og syte på denne Cisco routeren??? Lær dere og konfigurere den skikkelig!!!

Lenke til kommentar

Ja, slutt med den sytingen. Påtvunget NAT?

Jeg synes egentlig NGT burde dele ut ubegrenset med ofisielle IP adresser til alle sine kunder. Kanskje et helt c nett til hver kunde, og beholde den samme prisen som de har i dag.

- Judaz -

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...