Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bærearm, hvordan vite og hvordan skifte?


Anbefalte innlegg

Fått vite at det muligens er bærearmen som skiftes på bilen min, men kan noen si meg hvordan jeg med sikkerhet kan finne ut om det er dette som er problemet?

 

Det som er med bilen er at den knirker når jeg svinger, høres nesten ut som at gummien på dekket tar i et sted. I tillegg vibrerer visstnok denne armen eller kulen mer enn den skal?

 

Så da lurer jeg på om det kan være noe annet som er feil?

 

Om det er denne armen/kulen, er det en vanskelig opperasjon å få byttet? Må hele armen skiftes, eller holder det med kulen, og sist, må det skiftes på begge sider?

 

Som dere skjønner kan jeg ekstremt lite med bil, så fint med litt veiledning her.

 

Har forresten en lancer 95 modell.

Videoannonse
Annonse

Mulig du slipper unna med å bytte bærearmslagre, men du må da uansett ha av hele bærearmen. Har byttet de lagrene bak på min gamle Citroën BX. Var noe jæ#¤!&! hærk! måtte ha spesialverktøy for å dra ut lagerbaner, og bærearmsbolten satt så godt fast at jeg måtte skru med jekk.

 

Edit: Jekk opp mistenkte hjul og rikk som F i det. Det skal ikke være slark i det hele tatt. Hører du da noen dunke/klunkelyder så er det noe galt. (F.eks. bærearmslagre).

Endret av sedsberg

Bærearmslagre? Han har jo en Mitsubishi, ikke en Citroen, ser du vel.

 

Til trådstarter: Først må du finne ut hvorfor bærearmen må byttes. Dersom bærekula er slitt og den er i én enhet sammen med bærearmen, må du nok bytte hele dritten.

 

Hvis du ikke slipper unna med noen foringer da.

Jeg aner jo ikke om kulen henger fast i selve bærearmen, noen her som vet det?

 

En bærearm koster rundt 2200, så vil tro at om muligheten til å kjøpe kulen løs vil spare meg for masse penger.

 

Når jeg sparker i dekket hører jeg det slår innover, men dette skjer bare på den ene siden, vanskelig å forklare, men er en lyd som går igjen innover.

Du har sikkert slakk i bærekula. Bærarmsforingene eller lagrene som noen kaller det ryker skjeldent på de bilene. det gjelder bærekula også, men det hender.

 

Regner med at godset som bærekula sitter i er så tynt at det er vanskelig og presse ny kule uten og deformere brua eller få den til og sitte skikkelig. Hvis du får tak i ny løs bærekule er det bare og prøve, men det kan være og kaste penger i dass. Dette er det jeg kaller for japsekule så jeg pleier og kjøpe ny komplett bru.

 

Du skriver bare muligens? få sjekke ut ordentelig. dyrt og bytte feil deler.

  • 2 uker senere...

Har du planer om å gjøre det selv kan Mekonomen være stedet å starte. Har du en jekk og noen klosser, samt noe å slå med kan jobben være gjort både raskt og riktig.

 

Kjøp ei komplett bro - i steden for å skulle kødde med de helvetes asia-løsningene. Penger spart i dag - er en utgift i morgen.

 

Prisen på en bro til din Lancer vet jeg ikke - men hvis du taster inn reg. nr. på mekonomens sider finner du raskt ut av det.

 

Biltema er enda billigere enn mekonomen, men har selv erfart at biltema-solutions gjør at du ender i grøfta eller i en fortauskant.

 

God arbeidslyst!

Mekonomen skulle ha 2200 for en bærearm, merkeverksted skulle ha 2241, men da er det originalt.

 

Jeg endte opp på Autorek her i Bergen og betalte 720 kroner for en komplett bærearm. Videre leide jeg en time på "gjør det selv verksted" til 150 kroner og alt var ordnet for totalt 870 kroner med hjelp fra gamlingen.

 

Alternativet mitt ble å benytte meg av snap drive, de skulle ha 2600 for arbeid og deler, men sparte heldigvis masse penger på å få det gjort selv.

 

Vil forøvrig anbefale Autorek på minde til alle som trenger deler til sin bil. Hyggelige de som jobber der i tillegg til kjempe gode priser.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...