Gå til innhold

Gir pro pulse propeller noe ekstra ytelse?


Anbefalte innlegg

Halo, har en askeladden 435 lite med en 25 hester mariner. Vurdere å kjøpe meg en fireblads propulse propell. Men gir dette noen form for ytelse i forhold til penga? Har også tenkt å kjøpe meg en hydrofoilvinge. Askeladden-en er så treig i plan, skjønner dere.

 

link: http://www.watski.no/www/index.asp (litt usikker på om det er riktig modell, men det finner jeg ut av senere:-p)

 

Takker aller hjerteligst for svar!

 

Mvh Vegard

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss du er ute etter bedre aks så må du gå ned i stigning. Vil du har mer fart må du opp i stigning.

Stigningen er vinkelen på propellbladene, viss du forstår hva jeg mener.

Det er ikke slik at viss du vil ha maks toppfart så slenger man på den propellen med mest stigning, man må finne det som passer båten og motoren best. Turtallet skal ligge mellom 4500-5500 på de fleste påhengsene.

Lav stigning = mer kraft. Motoren vil greie å dra mer eller gå bedre viss man har tung last i båten.

Høy stigning = Mindre kraft. Båten kan gå bedre uten last, men viss man har f.eks mange personer i båten vil den gå dårligere og motoren vil slite.

For liten stigning gjør at motoren vil få for høyt turtall, og naturligvis så er ikke det bra. For høy gjør at motoren kan få for lavt turtall og bruker unødvendig mye bensin rett og slett pga det er for tungt. Heller ikke bra.

 

En 3 blads propell skal i teorien være mer effektiv enn 4 bladspropell. Båten kan kanskje gå raskere i plan og greie å trekke mer, men man taper fart pga 4 blader er tyngre enn 3.

 

Har motoren for høyt turtall så kan du sikkert gå opp et hakk eller 2 på stigningen. Men den kan gå tregere i plan.

Viss den ligger rundt 4500 rpm så ville jeg heller gått ned i stigning, dette vil resultere at båten går raskere i plan.

 

Handler egentlig om balansere mellom fart og aks. Viss du skal kjøpe propell så må du prøve å finne en propell som er mitt i mellom.

Og tilbake til spørsmålet ditt. Nei, jeg ville kjørt en vanlig 3blads aluminium-propell. Du kan gå for rustfritt, men man tjener svært lite på det på så små motorer.

 

1 stigning = + - 200rpm.

 

Dette ble en lengre post en planlagt, og ikke minst rotete...

:p

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar

Å kjøpe en sånn propell som du linker til over koster en god del, mer enn det smaker vil jeg påstå, så enten ville jeg bare kjøpt en standard aluprop, eller en billig stålprop.

 

er en på finn som selger billige stålpropeller, faktisk like rimelig som en aluminiumspropell på maritim.

Kvaliteten på disse er ikke den beste men helt grei, og ikke minst er den billig.

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...899&WT.svl=Link

Utrolig god kundebehandlig fra denne fyren, anbefales!

(i annonsen står det prop til omc, men bare si hvordan motor du har så har han sikkert til din motor også ;) )

Lenke til kommentar

Han har bare stål props med 11 i stigning. Noe som tilsvarer 12 i alu props. Den alu propen som jeg linket til litt lengre oppe i tråden har 13 i stigning.

Hvordan vil denne stålpropellen med 11 i stiging være i forhold til en alu prop med 13 i stigning?

 

Takker for svar!

 

Mvh Vegard

Lenke til kommentar

Vil du gå opp i stigning eller ned? :p

Den propellen du linket til har løs hubb '' tror det heter det'' den delen som skal sitte på akslingen.

Greit og ha viss du skader propellen pga man skifter bare bladene.

Forskjellen mellom den propellen du foreslo er ikke noe særlig bedre enn vanlig propell. 0.2 knopp mellom solas propellen og den. Solas er det merke jeg har, grei pris på de også. Selges på maritim.no

 

De stålpropellen på finn var meget billige. Og det er laget av solas, viss jeg ikke tar feil.

Stålpropellene er tyngre å dra i forholdt til en aluminium, aluminium er lettere men det tåler også mindre.

Jeg har hørt at stålpropell ikke er å anbefale på små motorer, man bør minst ha 60-90 hk for å tjene på det.

Har og hørt historier om girer som ryker på små motorer pga stålpropell er tyngre. Men jeg kan ikke bekrefte at det er sant.

 

EDIT.

Fant ei norsk side som selger en del propeller, blant annet den du linket til. Kan se om jeg finner den igjen.

Endret av The_Free_Man
Lenke til kommentar
Sendte du han mail med forespørsel? bare fortell hva slags motor/båt du har, så ordner han med størrelsen, virker som han har ganske god peiling, den jeg fikk passa perfekt hvertfall :)

9004064[/snapback]

 

Ja, har sendt ham forespørsel. Alle var med 10 i diameter og den største hadde 11 i stigning.

 

Takk for svar

Lenke til kommentar
Vil du gå opp i stigning eller ned? :p

Den propellen du linket til har løs hubb '' tror det heter det'' den delen som skal sitte på akslingen.

Greit og ha viss du skader propellen pga man skifter bare bladene.

Forskjellen mellom den propellen du foreslo er ikke noe særlig bedre enn vanlig propell. 0.2 knopp mellom solas propellen og den. Solas er det merke jeg har, grei pris på de også. Selges på maritim.no

 

De stålpropellen på finn var meget billige. Og det er laget av solas, viss jeg ikke tar feil.

Stålpropellene er tyngre å dra i forholdt til en aluminium, aluminium er lettere men det tåler også mindre.

Jeg har hørt at stålpropell ikke er å anbefale på små motorer, man bør minst ha 60-90 hk for å tjene på det.

Har og hørt historier om girer som ryker på små motorer pga stålpropell er tyngre. Men jeg kan ikke bekrefte at det er sant.

 

EDIT.

Fant ei norsk side som selger en del propeller, blant annet den du linket til. Kan se om jeg finner den igjen.

9004240[/snapback]

 

Ja, alle propellene jeg har linket til. Er det mulig å få kjøpt en plass i Norge, ellers hadde det ikke vært noen vits. Siden jeg har tenkt å kjøpe fra heter www.eurofritid.no. Men tror jeg går for den rascal alu propen med 13 i stigning.

Tror dere?

 

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Litt Merkelig det jeg leser her!

 

så kommer med noen punkter.

1. Solas er ikke en bra propell.

2. Stål propeller hjelper veldig godt på båter med mindre en 60hk også.

3. Propulse propellen er veldig fin i små båter med stor vektvariasjon

 

På propulse er det mulig å skifte stigningen i løpet av 5 min! så da kan du stille inn til toppfart når du er alene! og brukeranvenlighet når du har med deg noen!

Lenke til kommentar
Litt Merkelig det jeg leser her!

 

så kommer med noen punkter.

1. Solas er ikke en bra propell.

2. Stål propeller hjelper veldig godt på båter med mindre en 60hk også.

3. Propulse propellen er veldig fin i små båter med stor vektvariasjon

 

På propulse er det mulig å skifte stigningen i løpet av 5 min! så da kan du stille inn til toppfart når du er alene! og brukeranvenlighet når du har med deg noen!

9028039[/snapback]

 

SÅ man bør ikke kjøpe stålpropell fra solas? (De er de eneste jeg finner med propeller for små motorer for salg i Norge) Pro Pulse propellene er nokså dyre, er de verd pengene?

 

Mvh Vegard

Lenke til kommentar
Litt Merkelig det jeg leser her!

 

så kommer med noen punkter.

1. Solas er ikke en bra propell.

2. Stål propeller hjelper veldig godt på båter med mindre en 60hk også.

3. Propulse propellen er veldig fin i små båter med stor vektvariasjon

 

På propulse er det mulig å skifte stigningen i løpet av 5 min! så da kan du stille inn til toppfart når du er alene! og brukeranvenlighet når du har med deg noen!

9028039[/snapback]

 

SÅ man bør ikke kjøpe stålpropell fra solas? (De er de eneste jeg finner med propeller for små motorer for salg i Norge) Pro Pulse propellene er nokså dyre, er de verd pengene?

 

Mvh Vegard

9029966[/snapback]

jeg er ikke kjent med holdbarhet og slik når det gjelder Propulse!

 

men noen linker til andre som selger stål til små motorer:

http://www.progressing.no/

http://winracepropellers.no/ (Turbo propellen er veldig bra, og Olle er spesialist når det gjelder valg av propeller! verdt og ringe uansett hva du kjøper)

 

og hvis du synes prisen er litt stiv hos Olle, kan du alltids bestille fra utlandet :)

http://www.boatownersworld.com/Props/turbo...bo_hot_shot.htm

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...