Gå til innhold

Tender Wind - kritikk?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, ikke så verst. Den største feilen er at man bør ikke kutte både haken og pannen. Man bør helst ikke klippe haken i det hele tatt.

Ellers er det ganske godt. Man sier altid at det ikke er riktig å ta bilder av småfolket ovenfra og ned, og at kameraer med sjaktsøker derfor er idèellt for barnebilder. I dette tilfellet er det nok dette perspektivet som gjør bildet, og det fremhever det litt oppstadnasige uttrykket i den unge damens ansikt. Godkjent karakter, med et par forbehold.

Lenke til kommentar

Jeg synes begge bildene var fine, likte spesielt de duse fargetonene, det gir bildene et rolig preg. Kutting av hake og panne plaget meg ikke noe spesielt. Detaljen med noen hårstrå foran ansiktet i det første bildet var også fin.

 

Var det noe jeg skulle sette fingeren på så synes jeg det ble litt lite detaljer i øynene på begge bildene, men det er ikke så lett når modellene har så mørke øyne. Du kunne kanskje lagd en maske/layer med kun øynene og prøvd en liten justering? Eventuelt med en brush , men det blir nok vanskelig å få det til å se naturlig ut.

Lenke til kommentar

Jeg vil legge til at jeg bare kan huske å ha sett disse to bildene av barn fra deg, så det kan være en ren tilfeldighet. Jeg velger faktisk å tro det, siden du har valgt bildet bevisst (fordi det er make til det andre).

Uansett så er utsnittet litt feil, og det hører til unntakstilfellene at man kan ta bilder av barn fra denne vinkelen.

Da sier vi at dette er de godkjente unntakstilfellene. I fremtiden hadde det vært hyggelig å se hvordan dine bilder blir når du tar dem på knøttenes betingelser.

Lenke til kommentar

Jeg er også en sucker for å "skjære bort" deler som ikke er "lovlig" å skjære bort. Det og liten dybdeskarphet er noe jeg liker - sånn er det bare.. Fikk mye pepper for det av mitt opphav når jeg presterte å sende henne "postkort"-foto som ikke viste "alt" av barnebarnet hennes - som hun naturligvis trengte for å sammenligne med tanter, onkler o.s.v. i familien.

 

Forøvrig synes jeg dette er så lite "ovenfra og ned" at det bare støtter opp under at det er snakk om barn - som er naturlig lavere enn oss "voksne".

 

Det første bildet ville jeg likt å sett/hatt litt mer kontrast i siden jentas uttrykk ikke supporterer en trist/melankolsk stemning som bildet delvis får av å være såpass grått. Hadde hun det gjort, ville jeg latt det vært som det er.

 

Et felles ord for begge bildene; Adorable!

Lenke til kommentar

Er vel litt gammeldags når det gjelder brudd på regler innen portrett, selv om jeg ofte gjør det selv. Kutte hake gjør jeg dog ikke, men uvante utsnitt er jeg ikke fremmed for, slik som i dette bildet. Hovedregelen om å gå ned på kne foran barna synes jeg at man bør tilstrebe seg, selv om det faktisk fungerer greit her. Det fungerer best på bilder av stakkars barn i krigssoner osv, for å understreke hvor sårbare de er. Det blir litt feil å fremstille våre norske barn som sårbare i en grusom verden, slik symbolikken er ment fra reportasjefotografenes side. Det er jo i 99% av tilfellene at det er disse som tar slike bilder, når de er tatt av proffer.

 

Beklager at jeg legger ut mitt eget bilde i denne tråden, i steden for en link. Fant ikke originaltråden fra her på forumet i farten, og ville ikke linke til foto.no. Dere fortjener bedre enn å bli satt på vent, kun for å se PMnormals alternative syn på verden. Denne stilen har forøvrig poppet opp over alt etter at jeg tok bildet.

I give you Don Anthony, Father at Maccarese parish.

 

Edit: Fjernet eksempelbilde.

Endret av PMnormal
Lenke til kommentar

Jeg tok 30 bilder i dag, og 23 er når jeg er på nivå med moddelen, og jeg likte ingen av de.

 

Jeg likte beskjæringen, og for meg er det ikke noen regel. Så det kommer nok fler bilder hvor hake og panne er kuttet.

 

Dette er mitt andre forsøk på barneportrett, så jeg er meget fornøyd, dog ikke noe jeg syns er så morro, men har ikke mye muligheter for tiden.

 

(Gleder meg bare til makro)

 

PMNormal: Jeg kan falle for slike bilder som du postet, men da kun i sorthvitt,nøytral bakgrunn, høye kontraster, og sørgelig blikk, gjerne med farge på øynene.

 

(Så et bilde hos konf. fotogarfen min som jeg falt pladask for)

Lenke til kommentar

Jeg er nok en så og si rendyrket fargefotograf i dag, så det med s/h er uaktuellt når jeg presenterer noe etter eget hjerte. For en som har flere album med s/h-negativer er nok fascinasjonene ikke tilstede i samme grad lenger + at svarte mennesker har så fabelaktige flotte hudtoner, at jeg kun kan tilgi Kai Berg for å konsekvent bruke s/h i portretter av dem. For oss pink ghosts der i mot, er det ofte en praktisk maskering av ujevne fargetoner.

Tror nesten jeg vurderer å fullstendig avskrive s/h, kun for å være en motvekt til alle andre amatører.

Ok, s/h er fint, men det er ikke passende i de fleste sammenhenger for meg. Smaken er som kjent som b.... Det er mulig at de siste 20 år uten s/h til amatørbruk har ført til en ny interesse i lys av digitalteknikkens muligheter, men det kommer sikkert til å roe seg etter hvert.

Dette bildet hadde sikkert blitt fint i s/h også, men ikke så fint som i farger. Det jeg skulle ønske, var at fader Anthony ikke hadde skiftet til sivile klær før bildet ble tatt.

Lenke til kommentar
Det er jo langt i fra noen dårlig grunn til å croppe tett på! :grin:

8984026[/snapback]

Nei, det er en glimrende grunn. Meget spesielt valg av brennvidde til portrett :D Har man det så må man jo bruke det til noe.

Jobber forresten med en 28-105mm zoom i disse dager, og kan til min stille fortvilelse slå fast at min gamle favorittbrennvidde for portrett, 105mm, er alt for lang for portrett på aps-c. Litt trist, men ganske naturlig. Trist, fordi nå må jeg slå ut veggene når jeg får skjerpet meg å funnet frem, og kjøpt adapter til min gamle Nikkor 105/2,5 :ermm: Og jeg som hater snekkerarbeid, spesielt når veggene i leiligheten min består av atombetong fra femtitallet, he he.

70mm liker jeg godt nå, så Sigmas 70mm makro blir mer og mer fristende :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er jo ekstremzoom for deg!? Men det er nok ikke så dum brennvidde for portrett. JEg liker ikke så spesielt godt å være "opp i ansiktet" på folk. De fleste har litt kamera-angst, og da tråkker man fort i gang den - med det resultatet det naturligvis gir.

8985388[/snapback]

Alt over 3 objektiver pr. system er ekstremt for meg, så nå har jeg nådd grensen hvis jeg beholder den zoomen :!:

Jeg får nok drøye grensene litt, en gang i fremtiden....

Lenke til kommentar

Takk gutter! :)

 

Skjelden jeg har sett portretter fra deg, Mr. Olsen? Dette var imidlertid meget bra, spesielt det første. Tett, bra utsnitt, med eller uten hake :)

8985434[/snapback]

 

Ja det er nok kun mitt andre portrett jeg publiserer på nett, men også kun den 3. gangen jeg tar bilder av emnnesker med tanke på å gjøre det fotografisk, og ikke bare familiebilde.

 

Har tidligere tatt et av lillebroren min.

Ble ganske fornøyd med dette ene bildet. (fikk kun 2 AV 30 bilder som jeg likte, og begge er puplisert)

 

Er ikke noen spesiel portrettfotograf, men man må jo prøve det meste. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...