intox_neb Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Har noen venner som kommer fra USA, og vurderer å få dem til å kjøpe meg et speilrefleks, da prisene der er en del lavere enn her i landet, mer spesifikt et Pentax K100D. Burdte jeg ha noen betenkeligheter med dette Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Et godt valg som meget mulig er mye billigere over dammen. Hvor mye billigere, er et sentralt punkt. Er en forskjell på f.eks. 34,50 kr verdt å kaste bort den norske reklamasjonsretten på, eller er forskjellen så stor at spørsmålet faller bort? Kjekt at Asahi i alle fall tilbyr verdensgaranti, selv om den bare er på lusne et år. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) Husk at det egentlig skal betales toll da.. skulle de bli stoppet i tollen i Norge, må de fremlegge kvittering for å slippe toll. Dette skjer naturligvis kun hvis kameraet ligger ubrukt i org. pakning. En annen ting er også hvor mye du sparer på det. Du mister 5 års reklamasjonsrett, og dagens priser på speilrefleks i Norge, bla D40 er såpass rimelige at jeg ville faktisk kjøpt her hjemme. Endret 1. juli 2007 av moestue Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Husk at det egentlig skal betales toll da.. skulle de bli stoppet i tollen i Norge, må de fremlegge kvittering for å slippe toll. Dette skjer naturligvis kun hvis kameraet ligger ubrukt i org. pakning. En annen ting er også hvor mye du sparer på det. Du mister 5 års reklamasjonsrett, og dagens priser på speilrefleks i Norge, bla D40 er såpass rimelige at jeg ville faktisk kjøpt her hjemme. 8982735[/snapback] Det er ikke toll på fotoutstyr tatt med fra USA, men du tenker sikkert på mva.? Har en vært mer en 24 timer i utlandet så kan en ta med varer for inntil 6.000,- kroner uten å måtte betale mva. Bare der sparer en 25% hvis en kan kjøpe kamera i utlandet og ta med til Norge i bagasjen. Lenke til kommentar
moestue Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Stemmer at 6000,- er øvre grense ja, men for folk flest på utelandsreise funker det dårlig, da man gjerne har shoppet for en del tusenlapper i tillegg. Men sjansen er liten for at det blir et problem. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 Det er amerikanere som skal ta kameraet med til Norge, da de skal hit på ferie, så antar toll etc ikke blir noe problem. Her er pakken jeg har bestilt: http://cgi.ebay.com/Pentax-K100D-SLR-Digit...1QQcmdZViewItem I norske kroner blir dette ca 3300, noe jeg ikke ser på som en dårlig deal sammenlignet med Norge. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Men hva er differansen? Noen hundrelapper er bare tøys å spare, 1500 begynner virkelig å ligne på noe. Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 Men hva er differansen? Noen hundrelapper er bare tøys å spare, 1500 begynner virkelig å ligne på noe. 8983295[/snapback] Billigste tilbudet i prisguiden er på 4605,- og dette er BARE kamerahuset. Pakken jeg kjøper medfølgende linse, vidvinkel og masser utstyr, så prisforskjellen blir forholdsvis stor. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Men hva er differansen? Noen hundrelapper er bare tøys å spare, 1500 begynner virkelig å ligne på noe. 8983295[/snapback] Billigste tilbudet i prisguiden er på 4605,- og dette er BARE kamerahuset. Pakken jeg kjøper medfølgende linse, vidvinkel og masser utstyr, så prisforskjellen blir forholdsvis stor. 8983421[/snapback] Nå så jeg prisen. Elkjøp har kit til 5700, tror jeg. Differansen er m.a.o. nok til å forsvares, synes jeg Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 supert! Da håper jeg bare Pentax K100D er en fin inngangsbillett i den verden som er digitale speilrefleks! Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 supert! Da håper jeg bare Pentax K100D er en fin inngangsbillett i den verden som er digitale speilrefleks! 8983543[/snapback] Samme som min bror valgte. Veldig fin inngangsport som kan følge deg helt til døren, og enda lenger. Egentlig et kamerahus du ikke trenger bytte ut før det er utslitt, hvis du da ikke slutter å tenke på å ta bilder, og heller fokuserer deg på hvordan du ser ut på bilder, med kamera på brystet. Det er lite som mangler der i gården, og jeg kunne lett ha basert min karriere på en slik. Nå er jeg så heldig at jeg har 20D, da...... Lenke til kommentar
moestue Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 (endret) Jeg har siklet etter K10D en stund, og har råd til det i skrivende stund. 7995,- for kit hos Lefdal. Har jo ikke lyst til å bruke undøvendig mye penger, men vil ha et kamera jeg kan vokse i. Liker dessuten at K10D har værttettning. Noen grunn til at jeg ikke skal velge dette, mtp at jeg er nybegynner? Det koster ikke mer enn 2k mer enn K100D. Stikker til USA i august, og kan alltids kjøpe et K100D feks til langt mindre penger, men jeg blir så usikker. Om jeg skal ha K10D vil jeg kjøpe det i Norge pga reklamasjonsrett hvertfall Edit: Sjekket priser i byen jeg skal til, og prisen for K100D kit er 4800 kr. Dette er med andre ord ikke så mye billigere enn Norge, ved mindre jeg handler på Ebay som trådstarter. Endret 2. juli 2007 av moestue Lenke til kommentar
StigVidar Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Jeg har siklet etter K10D en stund, og har råd til det i skrivende stund. 7995,- for kit hos Lefdal. Har jo ikke lyst til å bruke undøvendig mye penger, men vil ha et kamera jeg kan vokse i. Liker dessuten at K10D har værttettning. Noen grunn til at jeg ikke skal velge dette, mtp at jeg er nybegynner? Det koster ikke mer enn 2k mer enn K100D. Stikker til USA i august, og kan alltids kjøpe et K100D feks til langt mindre penger, men jeg blir så usikker. Om jeg skal ha K10D vil jeg kjøpe det i Norge pga reklamasjonsrett hvertfall Edit: Sjekket priser i byen jeg skal til, og prisen for K100D kit er 4800 kr. Dette er med andre ord ikke så mye billigere enn Norge, ved mindre jeg handler på Ebay som trådstarter. 8986190[/snapback] Er du litt mer enn gjennomsnittlig interessert i fotografering så kan jeg anbefale K10D. K10D er et lang raskere kamera enn K100D både pga. kapasiteten i kameraet og at det er mer betjeningsvennlig. Som nybegynner vil jeg tro du vil like K10D veldig godt. Det er ikke vanskelig å bruke hvis du ikke selv graver deg ned i innstillinger og menyer med vilje. Du trenger altså ikke bruke avanserte muligheter hvis du ikke vil. Men det hele ender opp med hvor mye penger du vil bruke og hvor interessert du er i fotografering. Lenke til kommentar
Snirfle Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 7995,- for kit hos Lefdal. 8986190[/snapback] Det står 8899,- på nett, er det billigere i butikk? Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Selv jeg, som nesten er ferdig utvokst på mange områder, vil kunne vokse resten av mitt liv med en 350D, K100D eller Olympus E-400. Argumentet med at man vokser til himmels med et semipro-kamera holder ikke vann. Du kan gjøre det samme et hvilket som helst kamerahus. Det eneste som kan vokse ut over kamerahusets kapabilitet, er stort sett ens eget store hode. Det er fullt mulig å utvikle fototeknisk vannhode, og det er hverken sunt for kropp eller sjel. De beste fotografene i verden bruker kameraer som ikke har noe som helst programmer. De har ikke antishake og andre tekniske hjelpemidler, de er bare flinkere. Kan noen fortelle meg hvilke egenskaper K10D har som ikke K100D har, som gjør at jeg kommer til å ta bedre bilder? Glem å nevne O-ringer og spatial oppløsning. Av de argumentene er det bare det siste som har litt relevans, hvis jeg var av den typen som er avhengig av å croppe mye, evt lage store postere. Kan noen fortelle meg det? Lenke til kommentar
moestue Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Åj så negativ Har akkurat kjøpt K10D (på kreditt ), og valgte det framfor K100D med at det er raskere, er værtettet og fordi det kostet 8 lapper, noe som er ørlittegran mer enn K100D til 6 laken. Innrømmer også at jeg lider av litt utstyrsfetisjme, og derfor faller K10D bedre i smak. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 2. juli 2007 Del Skrevet 2. juli 2007 Åj så negativ Har akkurat kjøpt K10D (på kreditt ), og valgte det framfor K100D med at det er raskere, er værtettet og fordi det kostet 8 lapper, noe som er ørlittegran mer enn K100D til 6 laken. Innrømmer også at jeg lider av litt utstyrsfetisjme, og derfor faller K10D bedre i smak. 8988267[/snapback] Jeg bruker 20D, og vil ikke kaste stein i glasshus. Det er likevel en uomtvistelig sannhet at livet ditt ikke er langt nok til å vokse mer med K10D enn K100D. Det eneste er at du vokser litt mer komfortabelt, enkelt og greit. Litt bedre bildekvalitet har det også, men da kunne man hevde at det ikke holder før man kjøper Sinar med digitalbakstykke for å ha noe å vokse i. Ingen fotografer tar bedre bilder med et dyrere kamera, hvis det ikke er av et større format. Man må se bort fra at sportsfotografer trenger raskere fokus og seriefoto, og at naturfotografer som ligger i telt i regnværet trenger O-ringer. Mitt spørsmål var om jeg (og de aller fleste fotofreaker) tar bedre bilder, altså har rom til å vokse kreativt og kvalitativt, med et dyrere kamera. Mest ville man vokse hvis noen ville lage en digital versjon av Pentax Spotmatic, Nikon FM, Canon F1 osv. Dvs hvis noen laget et kamera med ingenting annet enn et hjul for å justere lukkertid, et for å justere blender, og en knapp for å velge iso, hvitbalanse og raw/jpg/bildestørrelse/komprimering, samt fargerom. Hvis det fantes slike kameraer ville man kunne ha noe å vokse i, totalt blottet for noe som helst hjelpemiddel. Da ville man blitt en teknisk dyktig fotograf på en brøkdel av tiden de fleste bruker i dag, og kunne bruke resten av livet til å jobbe frem idèer til innholdet i bildene. Da, og først da, begynner man virkelig å vokse som fotograf. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå