Gå til innhold

Trenger hjelp med Archlinux

Anbefalte innlegg

Har klart å installert Arch nå og fått den på nett (stolt av meg selv :p ), men jeg har et lite problem med å få Xorg til å fungere, jeg har lastet ned xorg og nvidia pakkene og konfigurert xorg.conf ved hjelp av "hwd -xa" og lagt til nvidia driveren i xorg.conf med "nvidia-xconfigure" slik som beskrevet i arch-wikien.

Når jeg skriver "startx" får jeg opp dette:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
(==) Log file: "var/log/Xorg.0.log" [dato]

(==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf

/etc/X11/xinit/xinitrc: line 28: twm: command not found

/etc/X11/xinit/xinitrc: line 29: xclock: command not found

/etc/X11/xinit/xinitrc: line 30: xterm: command not found

/etc/X11/xinit/xinitrc: line 31: xterm: command not found

/etc/X11/xinit/xinitrc: line 28: exec: exterm: command not found

waiting for X server to shut down FreeFontPath: FPE "usr/share/fonts/misc:unscaled" refcount is 2, should be 1; fixing

Noen som kan fortelle meg hva som er galt her?

Må jeg ha lagt inn et desktop enviroment for å få X til å starte? Ifølge wikien trenger man ikke det om man bare skal se om X er konfigurert riktig, eller? :hmm:

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut til at Xorg funker fint hos deg, men det som mangler er en window manager eller et desktop environment.

Xorg ser i fila ~/.xinitrc, eller i /etc/X11/xinit/xinitrc om denne ikke finnes, hvilke programmer som skal starte når X starter.

Av en eller annen grunn følger ikke "default" window manageren til Xorg, TWM, og xterm, med i Xorg-pakken til Arch. Disse er forøvrig ikke så nyttige, da de aller fleste vil legge inn en skikkelig window manager eller et desktop environment.

Lenke til kommentar
Ser ut til at Xorg funker fint hos deg, men det som mangler er en window manager eller et desktop environment.

8982421[/snapback]

Det var godt å høre, skal legge inn KDEmod nå og se om den starter da

jeg regner med at du installerte Xorg ved hjelp av pacman -S xorg?
ja, jeg gjorde det ja Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar
i filen /etc/rc.conf.

Deamons, ligg den til på linja til slutt.

8982596[/snapback]

Takker, det funka :w00t:

EDIT: Arch + KDEmod er bare digg, mest responsive KDE distroen jeg noen gang har prøvd :love:

Endret av Sapphire56
Lenke til kommentar

bumper denne litt jeg

Noen som vet hvordan jeg kan bruke alle knappene på Microsoft Natural Ergonomic 4000 tastaturet mitt (multimediaknapper og web/mail snarveier osv)?

Alle knappene fungerte i (K)Ubuntu 7.04 untatt favoritter-knappene (brukte de aldri uansett :p )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...