Ziltoid Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) Har klart å installert Arch nå og fått den på nett (stolt av meg selv ), men jeg har et lite problem med å få Xorg til å fungere, jeg har lastet ned xorg og nvidia pakkene og konfigurert xorg.conf ved hjelp av "hwd -xa" og lagt til nvidia driveren i xorg.conf med "nvidia-xconfigure" slik som beskrevet i arch-wikien. Når jeg skriver "startx" får jeg opp dette: Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor (==) Log file: "var/log/Xorg.0.log" [dato](==) Using config file: "/etc/X11/xorg.conf /etc/X11/xinit/xinitrc: line 28: twm: command not found /etc/X11/xinit/xinitrc: line 29: xclock: command not found /etc/X11/xinit/xinitrc: line 30: xterm: command not found /etc/X11/xinit/xinitrc: line 31: xterm: command not found /etc/X11/xinit/xinitrc: line 28: exec: exterm: command not found waiting for X server to shut down FreeFontPath: FPE "usr/share/fonts/misc:unscaled" refcount is 2, should be 1; fixing Noen som kan fortelle meg hva som er galt her? Må jeg ha lagt inn et desktop enviroment for å få X til å starte? Ifølge wikien trenger man ikke det om man bare skal se om X er konfigurert riktig, eller? Endret 1. juli 2007 av Sapphire56 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Ser ut til at Xorg funker fint hos deg, men det som mangler er en window manager eller et desktop environment. Xorg ser i fila ~/.xinitrc, eller i /etc/X11/xinit/xinitrc om denne ikke finnes, hvilke programmer som skal starte når X starter. Av en eller annen grunn følger ikke "default" window manageren til Xorg, TWM, og xterm, med i Xorg-pakken til Arch. Disse er forøvrig ikke så nyttige, da de aller fleste vil legge inn en skikkelig window manager eller et desktop environment. Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Ser ut som om det er noen programmer som mangler... hmm.. jeg regner med at du installerte Xorg ved hjelp av pacman -S xorg? Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) Ser ut til at Xorg funker fint hos deg, men det som mangler er en window manager eller et desktop environment.8982421[/snapback] Det var godt å høre, skal legge inn KDEmod nå og se om den starter da jeg regner med at du installerte Xorg ved hjelp av pacman -S xorg?ja, jeg gjorde det ja Endret 1. juli 2007 av Sapphire56 Lenke til kommentar
Skinney Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Du kan alltids installere gnome eller kde og starte xserveren ved hjelp av gdm (gnome) eller kdm (kde)... Hvis ikke det fungerer så er det ugler i mosen... Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Du må ligge inn fluxbox/gnome/kde, eller starte gdm som super-user. Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 Der kom KDE ja, trengte bare å skrive inn "/etc/rc.d/kdm start" Men hvordan får jeg KDE til å starte samtidig med xserveren ved oppstart? Lenke til kommentar
Frysning Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 i filen /etc/rc.conf. Deamons, ligg den til på linja til slutt. Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 1. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) i filen /etc/rc.conf. Deamons, ligg den til på linja til slutt. 8982596[/snapback] Takker, det funka EDIT: Arch + KDEmod er bare digg, mest responsive KDE distroen jeg noen gang har prøvd Endret 1. juli 2007 av Sapphire56 Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 7. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 7. juli 2007 bumper denne litt jeg Noen som vet hvordan jeg kan bruke alle knappene på Microsoft Natural Ergonomic 4000 tastaturet mitt (multimediaknapper og web/mail snarveier osv)? Alle knappene fungerte i (K)Ubuntu 7.04 untatt favoritter-knappene (brukte de aldri uansett ) Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 7. juli 2007 Del Skrevet 7. juli 2007 Fant denne guiden. Den er riktignok for Gentoo, men kan jo hende du finner noe du kan bruke der. Lenke til kommentar
Ziltoid Skrevet 9. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 9. juli 2007 (endret) Fant denne guiden.Den er riktignok for Gentoo, men kan jo hende du finner noe du kan bruke der. 9023610[/snapback] Den guiden var litt gammel, patchen for tastaturet er opp i versjon 5.1: Prøvde meg på et program som het "lineak", men Volum opp-knappen funka ikke med det Tilbake til gentoo-wikien og patching av kernel og slikt, hva er "HID Simple Driver Interface" for noe? og evt. hvordan installerer/tar jeg ibruk det? om jeg skal tukle med kernelen bør jeg kansje ta backup av pacman cachen også da (sitter på ISDN) EDIT: den guiden for Gentoo kom jeg ikke så langt med, siden gentoo tydeligvis er veldig forskjellig fra Arch Noen som tror de kan forklare meg hvordan jeg legger inn denne patchen? Endret 9. juli 2007 av Sapphire56 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå