Gå til innhold

De Fire og Han Som Gjør Galt Verre

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Først ville jeg ha to bøker av Jan Guilå (aner ikke hvordan det staves), men det var heller ikke godt nok. Jeg tok det opp med elevinspektøren og hun var enig med læreren. Dritt ass.

Har vel litt med at du bare skal bruke utenlandska forfattere som rerferanselitteratur for de norske, Jan Guliou er svens vet du. Men det at du må lese Karin Fossum er tull, det finnes jo mer enn nok av gode norske forfattere som er mer interesante, som også helt sikkert vil bli godkjent. Men jeg forstår at du ikke kan lese en ukjent fantasy forfatter som ikke har gjort noe impact på norsk litteratur, hva norsklærere angår mener nok de fleste av dem at fantasy ikke er litteratur.

Kriteriene på skolen min er at minst to, helst alle tre, av bøkene skal være skrevet av nordiske forfattere;) samme om de er godt kjente eller ikke..

Lenke til kommentar

hmm..vanskelig dette! har ikke noe særlig med forslag..

vet bare at jeg skal legge litt vekt på forskjeller(og evnt likheter) i kampen mellom det gode og det onde i de fire og han som gjør galt verre og harry potter.. men tror jeg må ha noe som bare går på de fire siden det er det som er det egentlige særemnet mitt..

når må du ha bestemt deg for problemstilling?

Endret av jakka
Lenke til kommentar

Tja.. Er ikkje heilt sikker enno.. planen er vel at vi skal vere ferdig med det ut på nyåret. Kampen mellom det gode og det onde står jo ekstremt sentralt i boka då. Kanskje eg skal bruke det som problemstilling. Setje det gode mot det onde opp mot kvarander på ein kul måte liksom :)

Lenke til kommentar
Tja.. Er ikkje heilt sikker enno.. planen er vel at vi skal vere ferdig med det ut på nyåret. Kampen mellom det gode og det onde står jo ekstremt sentralt i boka då. Kanskje eg skal bruke det som problemstilling. Setje det gode mot det onde opp mot kvarander på ein kul måte liksom :)

ja det funker bra vil jo skille seg litt ut blant andre foredrag og!

Jeg må ha bestemt meg innen onsdag for da må jeg skrive om det på bokmål tentamen.. og skal ha foredrag 4.des.. huff!

Lenke til kommentar
Korleis vil du byrje med eit slik problemstilling då? Lat hos ha litt idèdugnad.. :p No har vi tydligvis kapra tråden heilt.. =)

haha ja! var vist ingen som kunne hjelpe oss:(

først ville jeg ha presentert alliansene, hvem de gode er og hvem de onde er..

hmm..vet ikke helt hvordan man skal gå videre, siden problemstillinga ikke er et spørsmål man ka svare på og jobbe rundt..

hva mener du?

Lenke til kommentar

Jo, slik ville eg ha byrja også. Setje opp kontrastar og særmerkjer ved kvar "side". Forklare kvifor boka har gjort den eine sida ond/god (sjølve oppstanden til konflikten). Og etterkvart få fram kva side Politiet vel, ekteparet Soltvedt/Hellheimer vel osv. Noko meir?

Lenke til kommentar

bra punkter!:)

oj, jeg hadde helt glemt at politiet, soltvedt osv skulle med..:O tror det er veldig lurt å ta det litt seint sånn som du skrev, for da har forhåpentligvis de som hører på skjønt handlinga. Så da blir det ikke for "rotete" å ta med en tredjepart.

etter dette kan man jo ta med hvordan krigen ligger ann etter de to bøkene, og så må man vel snakke litt om språket til follestad. Det er jo veldig spesielt. Ta med humoren, at de godes angrep illustreres med blå og de ondes rød, og at historia hele tiden bytter på hvilken karakter vi følger. Kan også nevne at de fire lever i et miljø som er veldig utypisk i fantasy, med all røyk, sex og drikking.

Lenke til kommentar

No gav du meg mange flotte idear :) Det med korleis historia skiftar frå forskjellige personar heile tida er veldig viktig å få med. Dette med miljøet også, korleis det skiftar så brått frå deira "normale" tilværelse, til å nesten vere forguda av magikarane i Nepal. Vi må også få med kva vi forventar av den tredje boka (om den i det heile tatt kjem ut). Eit intervju av forfattaren sjølv (han er jo ikkje SÅ kjent) burde heller ikkje vere å forakte :)

Er det noko lærarar elskar så er det intervju med forfattarar osv :D

Endret av aspic
Lenke til kommentar

nå begynner dette i likne noe:) dette kan bli kjempe bra!

vi vil hvertfall skille oss ut fra mengden like foredrag!:D

jeg rekker nok ikke noe noe intervju dessverre, men jeg må jo også sammenlikne litt med harry potter til slutt;)

jøss, nå ble jeg litt mer opptimitisk til særemne:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...