RamGuy Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Jeg tenkte jeg skulle anskaffe meg en ny "MP3-spiller". For øyeblikket bruker jeg min Sony Ericsson W800i mobiltelefon, og det er egentlig ikke så mye positivt å si om den. Sitter fremdeles med kun 512MB lagringskapasitet, noe som er latterlig lite. Må jo bruke 1time før vær joggetur, bare på å bestemme meg for hvilke sanger jeg skal ha med, og det ender ofte opp med at jeg ikke rekker å blad igjennom alle sangene jeg har på PC-en, og dermed kan det fort skje at jeg ikke på langt nær har alle de sangene jeg ønsker. Og jeg jogger 2-4km hver dag, så ja. Og når jeg skal på lengre turer, til syden i 2uker. Så sier det seg selv at å fylle opp 512MB = ca 50-60sanger, holder jo rett og slett ikke. Kunne selvsagt kjøpt meg et minnekort på 8GiB, men å kaste bort 1'000kroner på det, gidder jeg ikke. For mobilen eier jo ikke lydkvalitet, så godt som samtlige "walkman" telefoner fra Sony Ericsson stiller med bedre lydkvalitet. Første spørsmålet er jo hvorvidt jeg skal ha en "flash-basert" spiller eller en "harddisk-basert" spiller. Fordelen med flash, er jo at den tåler jo langt mer juling. En harddisk-basert spiller kan fort være ødelagt etter et lite kakk. Og med tanken på at jeg jogger såpass mye, også hver dag, kunne det vært praktisk om spillern faktisk tålte å bli måka ned i bakken et par ganger. Også sies det at harddisk-baserte spillere ikke engang tåler ristingen spilleren blir utsatt får når du jogger med den. Men det er vell litt overdrevet? Flash spillere er oftest fysisk mye mindre, dog ser jeg ikke på det som noe stort pluss. Jeg kan fort foretrekke en nokså stor, og tykk spiller som jeg holder i hånda mens jeg jogger, enn en bitte-liten en. Så størrelse har egentlig null niks å si for meg. Den store svakheten til flash-baserte spillere er jo lagringskapasiteten, de fleste flash-baserte spillere er på 2-4GiB. Greit nok, det er litt plass, men jeg kan på langt nær putte inn all musikken min på engang. Hvert fall ikke hvis jeg har alt i lossless format. Mye mer praktisk egentlig, om du har en på noe sånn 40GB, om ikke 60 eller hele 80. Hvor du da enkelt og greit bare sender all musikken inn på spilleren, så vil du aldri ha det problemet at du ikke har med deg en sang du vil høre på. For hele biblioteket ditt er jo da inne på spilleren. Harddisk-baserte spillere er som oftest også større, og har en relativt "svær" skjerm, kontra flash-baserte spillere. Og større skjerm, er som oftest langt mer brukervennlig. Jeg har også hørt at lydprosessorene som er i harddisk-baserte spillere er av langt høyere kvalitet enn de vi finner i flash-baserte løsninger. Og dermed er det langt bedre lydkvalitet på harddisk-baserte spillere. Men hva skal jeg velge da? Jeg som hører på musikk hver dag? Når jeg jogger mine 2-4km. Har ca 60GB med musikk på PC-en. Jeg stiller høye krav til lydkvalitet. Lydkvalitet går forann alt annet, drit i utseende, brukervennlighet osv.. Lydkvalitet kommer i første rekke! Hvilken spiller skal jeg velge? Jeg var veldig nære å kjøpe meg en Nokia N95. Og da benytte meg av den. Eneste er jo da at jeg sitter med fattige 4GB lagringskapasitet. Og jeg må brenne av hele 6'000 kroner for mobilen, noe som svir litt i lommeboka. Kan jo da kanskje heller kjøpe meg en W850i eller noe, men jeg vet ikke helt. Er utrolig usikker. Så hva vil dere anbefale? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 (endret) Jeg har en iriver T10FM (2GB) og synes den er helt topp. Ikke all verdens plass, men den støtter OGG helt perfekt (i motsetning til tidligere irivere). Støtter også WMA og ASF (og MP3). Den er veldig enkel å betjene med kun én hand og passer perfekt i handa. Den har en bøyle i metall om man vil hekte den fast i noe. Og den har LANG batteritid! Man trenger heller ikke spesiell software for å overføre filer. Den kommer opp som en vanlig disk i windows. Edit: Med OGG helt opp til 499kbps så er ikke lydkvalitet noe problem! Dog sterkt avhengig av hva slags hodetelefoner man bruker. (Jeg har Beyerdynamic DT770M og et par Grado-er). Endret 1. juli 2007 av sedsberg Lenke til kommentar
SRD Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 En venn av meg hadde en Creative Zen Micro, med 5GB harddisk. Den fikk skikkelig dårlig behandling, han slapp/mistet den i bakken hele tiden, og hadde den lommen både når han jogget og holdt på med andre aktiviteter. Og han hadde aldri problemer med Hardisken. Jeg har også lest at nye HDD-spillere bruker laser isteden for en "arm" til å skrive/lese fra skivene med. Dette gjør at de skal være mye mer motstandsdyktige mot slag og støt osv. Men dette er noe jeg har lest så det er ikke 100% sikkert at det stemmer... Personlig har jeg en Creative Zen Vision:M 30GB og jeg er fornøyd med den, men denne støtter ikke ogg filer. Har du sett på iAudio D2? Hvis du kjøper den med 4GB + 8GB minnekort vil du få fordelene med en Flash-spiller, samtidig som du vil få en del lagringsplass. Lenke til kommentar
Vostok.no Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Siden lydkvalitet er det viktigste burde du se på Cowon D2 (4GB internt + 8GB minnekort) eller Meizu M6/Meizu M3 (8GB). Disse har fått skryt for meget bra lydkvalitet. Spiller OGG og FLAC. Hos www.teknikmagasinet.no får du en harddiskbasert iAUDIO X5 for 2000,- . Her er det også bra lyd. Denne har harddisk på 30GB. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå