Gå til innhold

GRUB error 17?!

Anbefalte innlegg

Hei!

Hadde Windows Vista og installerte Linux, Ubuntu distroen. Etter ei stund, så fant eg ut at Ubuntu ikkje var noko for meg, og i Windows så sletta jeg partisjonen som Linux lå på.

Når eg no starta opp PC igjen, og under oppstart, der som boot menyen vanligvis kommer opp, så kommer det nå derimot ein feilmelding:

GRUB Loading stage 1.5.

GRUB loading, please wait..

Error 17

Etter å ha lest på diverse forum, så har eg funne ut at det mest sannsynlig skyldes at jeg sletta Linux-partisjonen.

Er det nokon som har eit forslag på kva eg kan gjere får å få starta opp Windows på?

Ein måte å skippe GRUB loadingen?

Eller er det nokon som veit akkuratt kvar det ligger på HDD, slik at eg kunne ha tatt med HDD til ein kompis og sletta det der...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan boote fra en Windows-CD, velge repair console, og kjøre FIXMBR e.l (husker ikke eksakt, søk på fixmbr med google e.l)

Loaderen til GRUB ligger i MBR på disken (Master Boot Record), og

GRUB er avhengig av noen filer som vanligvis ligger på linux-partisjonen under /boot/grub

Det fixmbr gjør er å skrive den vanlige Windows-bootloaderen til MBR.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Fant ein liknande tråd, der det stod dette med fixmbr. Problemet var at i Vista funker ikkje ficmbr, men to andre kommandoer som har samme funksjon kreves. Søk i forumet om de lurer på kommandoen da eg ikkje husker den :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...