khvm Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Hei! Jeg og kjæresten min skal dit f.o.m slutten av nov- eller starten av des (3/4 uker). Først skal vi reise til Toronto og besøke familien hennes, og deretter dra ned til New York. Spørsmålet er vel hvordan vi skal dra fra Toronto til New York. Vi har vurdert å evt. låne en bil av familien, for så å kjøre tilbake og levere den. Det vil altså si at vi også reiser hjem til Oslo fra Toronto. Vil det kanskje være smartere/billigere å ta fly fra Toronto til NY, isteden for å kjøre bil? På den måten kan vi jo ta direktefly til Oslo hjem fra NY, uten å tenke på at vi må haste tilbake til Toronto... Men samtidig så får man jo sett en del på veien til New York. Nå vet ikke jeg helt hvor lang tid det sånn ca vil ta å reise med bil fra Toronto til NY, men regner med at det vil ta noen dager...? He he, nå har jeg snakket mye rundt selve emnet her, selv om det over også faktisk inngår i planleggingen. Mitt hovedspørsmål er: HVA burde vi se og oppleve på de 3 ukene i NY? Det er jo en så utrolig gigantisk by, så tiden blir jo heller knapp når man først kommer dit. Hadde vært interessant å evt ta en weekend tur til Disney World i Florida, hvis det ikke blir for vanskelig. Vet dere om det er mye vanskeligheter med å reise med fly innenlands i USA, som turister? For når vi først ER i USA, så ønsker vi jo å få det meste ut av turen. Jo, selvfølgelig er New York nok, med tanke på ting å gjøre. Men fint å få sett litt andre deler av USA i samme slengen. Dere har kanskje noen forslag til steder/serverdigheter vi burde få med oss, som ikke er beliggende så altfor langt unna heller...? Forstår jo at California blir altfor langt å reise, men Florida (Miami) burde vel være mulig? F.eks ta 2 uker i NY og 1 uke i Miami, eller noe sånt? Vet noen forresten når juleforberedelsene starter i New York? Det er litt av grunnen til at vi også ønsker å reise på det tidspunktet. Fordi det er en smule romantisk, føler vi. He he... Men la oss nå si at vi ikke kjører bil fra Toronto, men heller tar fly til NY. Vil det være vanskeligheter med å få leid en rimelig bil i NY, da? Har dere noen bilforhandlere dere kan anbefale osv? Hvilke krav stilles? Vi er begge over 21. Når det gjelder bosted, så ønsker vi jo helst å bo i de mer trygge og siviliserte strøkene i NY. Nå er jeg veldig ukjent der nede, men Manhattan og Fifth Avenue, skal som jeg forstår være litt mer respektabelt enn andre deler. Stemmer dette? Altså, så lenge bostedet er rimelig og har en fin beliggenhet, så er vi fornøyde. Vil det lønne seg å bo på hotell fremfor herberge f.eks? Burde vi bestille allerede i dag? Vi er nemlig litt usikre på EKSAKT dato, men det blir nov/des. Har dere noen hoteller/bosteder du ønsker å anbefale? Vil det lønne seg å bestille billetter og bosted allerede nå i juli, fremfor å vente en måned eller to? Når det gjelder kjøp av klær,elektroniske artikler o.l, må dette tolles før vi kommer inn i NOrge? For vi har tenkt til å foreta oss en del shopping under oppholdet, og lurer derfor på om alt kommer til å bli avgiftsbelagt så snart vi kommer til Norge. Burde vi bestille flybilletter allerede i dag, eller kan det avventes? Ser jo at prisene til Toronto tur/retur ikke er så altfor dyre (4000-5000 kr). Men hvis vi velger å dra hjem fra New York, som jeg nevnte, så blir det jo bare enveisbillett til Toronto og enveisbillett fra NY. Dette MÅ jo bli dyrere enn å kjøpe tur/retur? Når det gjelder visum, er dette pålagt å ha? Må jeg søke hos den Amerikanske ambassade i så fall? Eller blir det Canadiske? Har gjort noen små tullestreker da jeg var mindre (15-16), men de kan jo ikke telle den dag i dag? Hvordan er hele den prossessen ang. pass og visum, egentlig? Litt greit å vite, slik at man ikke får problemer, når man først er der nede. Vel, dette var alt jeg hadde til nå. Jeg håper dere forstår at det ikke er meningen å plutselig pøse på med et så langt og spørrende innlegg, men ettersom jeg er klar over at det er såpass mange kyndige og erfarne mennesker her inne på forumet, så føler jeg meg trygg på at noen vil kunne svare meg. Setter umenneskelig stor pris på hjelpen deres. Det hjelper meg veldig... TUSEN TAKK! Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Så lenge du ikke har vært i fengsel for noe får du vel visum. Ganske latterlig at bare du er registrert hos politiet for en slåsskamp på en pub i Norge, får du ikke innreisetillatelse i USA. Lenke til kommentar
sierratec Skrevet 1. juli 2007 Del Skrevet 1. juli 2007 Så lenge du ikke har vært i fengsel for noe får du vel visum. Ganske latterlig at bare du er registrert hos politiet for en slåsskamp på en pub i Norge, får du ikke innreisetillatelse i USA. 8981858[/snapback] tøvprat... du trenger ikke visum engang...men det skiller seg litt hva man har gjort også da. Lenke til kommentar
sierratec Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 bump... 8995857[/snapback] du trenger elektronisk pass å så fremst du ikke har så grove saker på deg så trenger du ikke visum, men er du usikker så får du svar på det hos ambassade eller politi Lenke til kommentar
magicus Skrevet 3. juli 2007 Del Skrevet 3. juli 2007 Alt du har gjort når du er mindreårig forsvinner fra rullebladet når du blir eldre. spes hvis det bare er småting. Norge er med i "Visa waiver program" altså du er fritatt for visum forutsatt at du har de derre nye passene (de med hard plastikk og den innebygde elektroniske dingsen som har alle personlige data.) har du ett pass som er nyere enn ca 1 og ett halvt år så har du dette passet. 3 ukeri New York er altfor mye. Begynte å kjede meg etter 3dje dagen. Er ingenting å se i Miami. Du har jo turist stedet South Beach og du kan leie bil og gå til Key West og sjekke ut den derre krokodille parken underveis som eg glemte navnet på. Poenget er at det ikke er så digg å reise til usa og at det er oppskrytt. Har bodd på mange hostell i New York og det fungerer helt utmerket. Men er du ny i byen anbefaler eg ett hostel på manhattan... Det går fint å bo på upper manhattan nær bronx. Du kan importere varer for intill 6000kr til Norge (personlige klær ikke inkludert). Men med mindre du tar med deg veldig verdifulle ting så håndheves dette ikke noe strengt i tollen. Og ja. Du trenger heller ikke visum til Canada..(skrives visstnok ikke Kanada lengre som i gamle dager) Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Altså, selvom det forsvinner fra "rullebladet" er det forsatt en "prikk" synlig. Denne kan også grenseoffiseren finne, og jeg tror den har mulighet til å finne ut hva du gjorde også. At det er slettet i strafferegisteret betyr ikke at du er "ren". "Tullestrekene" når du var 16 hjemsøker deg nok. Ved å fylle ut skjemaet for Visa Waiver skriver du også under på at du ikke har gjort noen "tullestreker" noen sinne. Mao vil grenseoffiseren kunne se at du eventuelt lyver. Jeg vet ikke hvor lenge siden det er, men du bør nok spandere hundre dollar for et visum til USA. Det krever at du møter opp dit og har et kort "intervju". Foran meg i køen sist jeg var der var det en dame på 30-40 som hadde gjort EN "tullestrek" som du kaller det når hun var 15. Og strafferecorden hennes er jo "clean" i Norge, og det hadde hun med bevis på. Hun fikk meg bekjent visum. Og det er mye bedre enn å bli avvist og sendt tilbake på grensen... Lenke til kommentar
khvm Skrevet 8. juli 2007 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2007 Krever at jeg møter opp hvor? Må jeg ha med politiattest? Holder det ikke med elektronisk pass, da? Lenke til kommentar
Sponis Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Krever at jeg møter opp hvor? 9028804[/snapback] Ambasaden hvis du skal ha visum. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 8. juli 2007 Del Skrevet 8. juli 2007 Jeg kjenner musikere som har blitt nektet arbeidstillatelse til USA fordi de har gjort tulleting når de var yngre og har en prikk på rullebladet. Mao måtte bandet finne erstatninger for dem på turneen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hvis du har gjort "tulleting", book time for visumintervju på nettet, ta med hundre dollar eller tilsvarende i NOK, og sørg for å ha fylt ut søknadsskjema på forhånd. Du sier at "holder det ikke med elektronisk pass". Joda, under Visa Waiver programmet. Poenget her er at du IKKE oppfyller kravene til Visa Waiver programmet, da du har gjort "tulleting"... Du kan dermed ikke reise inn i USA slik som de fleste andre nordmenn, men trenger visum. Ta med en politiattest, gjerne vis at det er "intet å bemerke". Det ordner seg sikkert, men ved å forsøke å reise under Visa Waiver bryter du lover og regler. Og det er aldri lurt. Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 I NY kan du ta deg en tur innom Madame Tussaud's og det helt nye Ripley's believe it or not. Jeg hadde veldig lyst til å dra på Ripley's, men det var ikke ferdig da vi var der i januar. Det skulle bli ferdig iløpet av våren. Ripley's og Tussaud ligger vegg i vegg. Hvis du skal til Orlando vil jeg anbefale deg å dra til Universal parkene. Vi dro i den ene, og den var mye bedre enn Disney's Magic Kingdom. Hvis du drar på Universal så er du nødt til å få med deg spiderman 3D karusellen. Det var noe av det morsomste jeg har opplevd! Disneyparken var veldig full, varm og stressende. Jeg var der i romjula, og det er vel, sammen med sommeren, en av de mest populære periodene å dra dit. Køene av lange, spisestedene fullstappet og man måtte (til vår store skuffelse) stå i kø for å hilse på Disneyfigurene. Dette var Magic Kingdom. Jeg vet ikke hvordan de andre Disneyparkene er. Vi bodde i Miamiområdet, og brukte ca 3,5-4 timer på å kjøre en vei. 9034311[/snapback] Siterer meg selv fra en annen tråd Hvis dere skal til Florida så tror jeg dere kunne klart dere ved å være i Orlando ei uke. Byen har utrolig mange spennende tilbud. Dere kan dra i en av de mange fornøyelsesparkene, på Kennedy Space Senter som ligger et stykke utenfor byen eller diverse andre ting som jeg ikke kommer på her og nå. Vil dere heller ha en uke hvor dere tilbringer dagen på stranden og kvelden med å sjekke utelivet så er Miami byen. Når det kommer til flyreise så tar det ca 4 timer med fly fra NY til Miami, i allefall fra Newark flyplassen. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Det tar ikke lenger tid fra JFK enn EWR. Og EWR, altså Newark, er det som bare kalles "jersey" i USA. Og den ligger altså ikke i NY, men i NJ. Måtte bare kommentere det. Lenke til kommentar
Vannfrisk Skrevet 9. juli 2007 Del Skrevet 9. juli 2007 Hehe, pirke pirk. Bare for å ha det sagt så ligger Newark en busstur på ca 40-45 min fra selve sentrum i NY. Det er to flyplasser i Miami som ligger et godt stykke fra hverandre, og jeg regner med at det er litt forskjell på flygetiden. Kanskje ikke mye, men litt. Derfor formulerte jeg meg som jeg gjorde Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 10. juli 2007 Del Skrevet 10. juli 2007 Jada, for nordmenn flest er EWR New York. Det går dessuten helikopter fra EWR, Codeshare med CO - inn til Manhattan. Tar vel 15 -20 minutter. Tar nok minst en time med buss inn til Manhattan.. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Jada, for nordmenn flest er EWR New York. Det går dessuten helikopter fra EWR, Codeshare med CO - inn til Manhattan. Tar vel 15 -20 minutter. Tar nok minst en time med buss inn til Manhattan.. 9041441[/snapback] Taxi går i hvertfall ganske fort om det ikke er i rush-tida. Og taxi er jo rimelig billig i New York, hvertfall sammenliknet med norske priser. Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Jeg kjenner musikere som har blitt nektet arbeidstillatelse til USA fordi de har gjort tulleting når de var yngre og har en prikk på rullebladet.Mao måtte bandet finne erstatninger for dem på turneen. 9033567[/snapback] Det er litt verre for musikere og slikt, fordi de uansett MÅ søke om visum siden de skal jobbe i statene. Vanlige turister trenger jo ikke dette. Jeg tror forøvrig mange driter i å søke om visum hvis de har gjort en liten filleting som guttunge. Men hvis de er massemordere, terrorister, eller har jobbet som torturist på konsentrasjonsleir under krigen, så skal man såklart søke om visum, noe man selvsagt heller ikke får innvilget Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 15. juli 2007 Del Skrevet 15. juli 2007 Mange driter nok i å søke visum, og flere av dem blir hvert år "deportert" fra USA - nektet innreise. Er du deportert en gang, kan duu glemme å prøve igjen. Lenke til kommentar
pervetle Skrevet 6. august 2007 Del Skrevet 6. august 2007 New York er så sinsykt bra! Jeg var der selv for et år siden! Det var helt rått! Selv var jeg der bare i 6 dager, og da er du ganske mettet! Jeg forstod det slik at dere skulle være der 2uker++! Da vil jeg anbefale dere å kanskje leie en bil eller noe for å komme dere utav selve Manhatten! Erfaringen min ble at etter 6 dager har du fått med deg det meste! Det er jo alltid noen museum og noen kjøpesentre du ikke har fått vært innom, men det får være grenser for hvor mye en skal klare å få med seg! Det er jo store muligheter rundtom New York! Du kan reise til Long Island og New Jersey for eksempel! Det er kanskje klart å ha alt klart for seg før du reiser, så slipper du å styre med det når du kommer der! Men ellers så har de fleste hoteller en sånn der "Conseguer" eller noe sånt! De har liksom peilingen over alt hva som skjer i New York, og hvor du skal ta Taxi osv osv! Vi var så heldig å ha en svensk slik person på det hotellet vi bodde på! Og som et person tips, vil jeg anbefale dere å gå se/høre på noen som heter Stomp! De er vel verdenskjent og er helt fantastiske! Jeg syns det var så bra at jeg kan reise bortigjen der kun for å se den forestillingen en gang til! Her finner du mer informasjon: http://www.stomponline.com/ Jeg tror du kan bestille billetter til det på forhånd på norske billettkontor! Ellers vil jeg ønske dere en god tur, og hvis du vil ha noen flere tips eller det er noe du lurer så er det hyggelig om du tar kontakt:-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå